Kraftig prishöjning på biobränslen – om EU får bestämma

Klimathotet. Om drygt ett år kan priset på biodrivmedel höjas med uppåt sex, sju kronor per liter. Bakom ligger EU som inte längre vill bevilja Sverige undantag för skatt på biobränslen. Risken är stor att många transportföretag går tillbaka till fossil diesel och bensin, varnar branschen.

– I dag går alla våra bilar på ren biodisel, HVO100. Utom två som drivs av biogas. Om EU driver igenom beslutet blir det tufft, säger Håkan Landgren, vd för åkeriets Stay Fresh, systerföretag till Börje Jönsson åkeri i Helsingborg.

Sverige är ett land som satsar hårt på biodrivmedel. Bilister och åkerier kan tanka rena produkter, som HVO100. Men även i den vanliga dieseln och bensinen är oljebolagen skyldiga att blanda in en gradvis större mängd biobränsle.

I övriga EU är entusiasmen betydligt mindre över biodrivmedel. De flesta länder förespråkar i stället en övergång till el-drift inom trafiken. Motståndet mot bioalternativen bottnar i att en hel del av produkterna hittills framställts ur livsmedel som majs eller raps, eller av fodergrödor.

I dagarna väntas EU-kommissionen lägga fram ett förslag som förbjuder medlemsländerna att särbehandla biodrivmedlen skattemässigt. I praktiken stopp för den kraftiga skattereduktion som Sverige haft. EU:s beslut är tänkt att gälla från och med den 1 januari 2021.

Att framställa biobränslen är betydligt dyrare än att pumpa upp och raffinera fossil olja. Redan nu kostar HVO100 drygt en krona mer per liter vid pumpen, än vanlig diesel.

Skulle EU-kommissionen få sin vila igenom beräknas biodiesel och biobensin att bli omkring 4-6,50 kronor dyrare på macken.

Det är en prisökning på 35 procent. Och det kommer att hota Sveriges klimatmål, där det ingår att trafiken ska minska sina utsläpp med 70 procent till 2030, skriver en rad debattörer i ett inlägg i Göteborgsposten.

Skribenterna, som främst företräder åkeribranschen, anser att Sverige måste agera kraftfullt för att få EU att tänka om. Debattörerna skriver:

”Många åkerier och över 90 procent av upphandlad kollektivtrafik med buss har minskat sina utsläpp av koldioxid nästan helt genom användning av skattebefriade rena biodrivmedel. Om åkerier och kollektivtrafik går tillbaka till fossil diesel är det en förödande signal för klimatomställningen.”

Håkan Landgren, vd på Stay Fresh, uppger att åkeriet kommer att försöka fortsätta på den inslagna vägen, med miljövänliga bränslen:

– Vi får ta en diskussion med våra kunder. Förhoppningsvis vill de fortsätta medverka till mindre klimatpåverkan. Men visst, får EU igenom sin vilja kommer konkurrenssituationen att påverkas på marknaden. Det finns alltid aktörer som jagar det billigaste alternativet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

Transportarbetarens logga

Fler nyanställningar – och allt fler kvinnor

Åkeri. Var femte nyanställd lastbilsförare är i dag en kvinna. Och trots konjunkturläget har över 5 600 förare anställts de senaste tolv månaderna, långt fler än åkerierna väntat.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.