Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg
Close
Bildtext: VTD säger upp nästan hälften av sina tidningsbud. Andra bolag följer efter. (Bilden är en arkivbild, tagen vid ett annat tillfälle.)
Close

Katastrofbesked för tidningsbud

Tidningsdistributörer. Omkring 170 tidningsbud i Västsverige riskerar att mista jobbet. Det är en följd av mediebolaget Stampens stora sparpaket, som innebär att över 10 000 hushåll inte längre får sin morgontidning hemburen.

Från den första oktober börjar förändringarna genomföras. Neddragningarna. Det efter beslut av Stampen Media och Västsvensk Tidningsdistribution (VTD). Det handlar om utgivning och distribution för koncernens sammanlagt 16 tidningar, från Strömstad i norr till Laholm i syd och Alingsås i öst.

När allt färre prenumererar på en daglig papperstidning blir kostnaden per utdelat exemplar allt högre, särskilt i glesbefolkade trakter.

– Vi behöver säkerställa att vi inte åker flera kilometer till en brevlåda med bara en tidning för då blir distributionen alltför kostsam, säger VTD:s vd Annika Nyberg, till SVT Nyheter Väst.

Mängden paket, som buden distribuerar, har inte ökat i den mängd som krävs för att motivera att fortsätta köra i vissa områden på landsbygden. Post och paket kommer dock till skillnad från lokaltidningar att få nya leverantörer.

Var tionde prenumerant förlorar tidningen

Totalt har Stampen Medias tidningar omkring 100 000 hushåll som prenumererar på en papperstidning, så kallade printkunder. Det betyder att var tionde i höst blir av med möjligheten att läsa sin tidning på traditionellt vis. Framför allt handlar det om hushåll på landsbygden, men även adresser i tätorter kan drabbas om för få personer prenumererar på en papperstidning. Samtliga har erbjudits digitala prenumerationer på ”sin” tidning och även stöd i övergången till läsande i annan form.

Stampens digitaliseringsprocess slog redan i våras hårt mot tidningsbuden i Bohuslän. Två av tre bud fick besked om att de skulle behöva sluta när tidningar i regionen genomförde större förändringar. Strömstads Tidning upphörde den 1 oktober helt att komma ut på papper. Bohuslänningen halverar utgivningstakten, från sex dagar i veckan till tre dagar.

Samtidigt skrotades det system med filialer som VTD byggt upp i Bohuslän. All utdelning utgår nu från Uddevalla.

Av tidigare 60 tidningsbud kommer bara omkring 20 att arbeta kvar när förändringen är helt genomförd.

Chock och sorg bland buden

Daniel Hilmér. Foto: Kristina Sjöberg
Daniel Hilmér. Foto: Kristina Sjöberg

Tidningsbudet och Transports ordförande i avdelning 55 Bohuslän/Dalsland, Daniel Hilmér, talade om chock och sorg efter beskedet:

– Det är brutalt. Det blir inte så mycket kvar utan känns som ett sista steg före att helt ta bort distributionen. Jag har svårt att se hur det skulle gå att vända, inget kommer ju att vara kvar – arbetsplatserna läggs ned, det kommer inte att finnas några lokaler eller annat att återgå till.

Stampen motiverade då förändringen med allt färre läsare av papperstidningar och därmed ökade kostnader för distribution.

Det stora sparpaket som genomförs inom hela koncernen är också motiverat av en kraftigt vikande annonsmarknad.

De första sju månaderna i år minskade Stampens annonsförsäljning med 30 miljoner kronor jämfört med samma period 2022. I augusti var tappet ytterligare 10 miljoner kronor.

Varslet inom Stampenkoncernen innebär neddragningar på bred front, både på redaktioner och övriga tidningsavdelningar. Och på distributionen, tidningsbuden – den bärande länken i yttrandefrihetens kedja som det så vackert brukar talas om på Tidningsbudens dag i oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog är sjukskriven för att hon har en tumör i magen. Snart har hon varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS hjälper också till. Försäkringen toppar upp pengarna från Försäkringskassan med tio procent av hennes lön.

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

MSB och Räddningstjänstens översvämning i Revinge. Foto: Martina Hansen

Översvämning skapar kaos i skånska Revinge

Tidningsbud. Översvämningen av Kävlingeån har orsakar störningar för diverse läsare av morgontidningar. Dammluckorna till Vombsjön öppnades för att minska vattenkaoset i Revingeby. Men kaoset blev mer omfattande än så.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.