Close
Namnkunnig panel i LO-borgen diskuterade arbetslivskriminalitet den 2 maj: Susanna Gideonsson (LO), Paulina Brandberg (biträdande arbetsmarknadsminister och jämställdhetsminister), Monica Rodrigo (Ekobrottsmyndigheten), Lennart Mauritzson (Fastighets), Amir Rostami (kriminilogiprofessor), Anders Henriksson (SKF) och Lasse Wierup (journalist DI).
Close

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Samarbete och kontroll. Det var nyckelord torsdagen den 2 maj när seminariet ”Arbetslivskriminalitet: Vad behöver göras?” hölls i LO-borgen i Stockholm. Stora hörsalen var fullsatt.

Dagen innan hade flera talare lyft problemen i sina första maj-tal runt om i landet: Kriminalitet i arbetslivet är ett stort och växande problem, både för individer som drabbas av usla arbetsvillkor och för hela branscher där osund konkurrens blir ett sänke. Men för de kriminella innebär det enorma vinster.

Susanna Gideonsson (skärmbild).

– Det är en viktig fråga. Den påverkar hela samhället. Det leder till att människor arbetar med slavliknande villkor i Sverige. Det är helt oacceptabelt, sa LO:s ordförande Susanna Gideonsson som talade först.

LO:s avgående ordförande upprepade det hon sagt första maj i Malmö: Ett problem är att den här sortens kriminella ofta agerar gränsöverskridande. Åker de fast i ett land fortsätter de verksamheten i ett annat.

Därför kräver LO steg mot ett gemensamt europeiskt näringsförbud.

– Vi ser att ett företag som åker ut här dyker upp i ett annat land, med nytt namn, men med samma gubbar och gummor som driver. Här kan vi använda EU till något nyttigt och det är fullt möjligt att samarbeta, sa Gideonsson.

Frågor om hur arbetslivskriminalitet hänger ihop med organiserad brottslighet, och välfärdsbrottslighet, togs också upp på seminariet.

Förutom Susanna Gideonsson medverkade bland andra jämställdhetsminister och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg (L), Ekobrottsmyndighetens generaldirektör Monica Rodrigo, kriminologiprofessor Amir Rostami och Lennart Mauritzon, Fastighets förbundsordförande.

Organiserad brottslighet

– Vi började i Fastighets arbetet redan 2008 i Centrum för papperslösa, tillsammans med andra förbund, sa Lennart Mauritzon.

Liksom transporter, restaurang och lager är fastighet en bransch som är särskilt utsatt för arbetslivskriminalitet. Fastighets förbundsordförande berättade om tre fall, varav två från Jönköpings län.

I ett annat fall, från Halland, hade en ukrainsk kvinna blivit lovad heltidsjobb som städare med 110 kronor i timmen, långt under kollektivavtalets nivå. Men kvinnan fick aldrig ens den lönen och arbetstiden varierade. En stor del av lönen gick dessutom tillbaka till arbetsgivaren i form av ockerhyra.

När hon till slut ställde krav reagerade arbetsgivaren på städbolagen aggressivt. Det slutade med att han slog kvinnan, tog hennes mobiltelefon och låste in henne i ett källarutrymme. Efter en längre tid, enligt kvinnan dagar, blev hon tagen ur huset och körd till färjelägret i Ystad där hon lyckades fly och kontakta polis.

Ärendet är nu ett brottsmål.

– Det är ett typexempel på hur det går till, sa Lennart Mauritzon.

Enighet om samverkan

LO och förbunden har sedan tidigare drivit på för att bekämpa arbetslivskriminaliteten, och framhåller att arbetsmarknadens parter har ett gemensamt intresse av att företag som inte följer lagstiftningen, betalar skatt eller har kollektivavtal, slås ut.

Här framhöll flera i panelen att det behövs mer samverkan som en väg framåt.

Sedan 2018 samverkar nio svenska myndigheter i sju regionala center mot arbetslivskriminalitet, bland annat Arbetsmiljöverket, Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten.

Redan tio år tidigare, 2008, startades Stora branschgruppen där såväl myndigheter som arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer, bransch- och intresseorganisationer möttes.

LO vill se att samarbetet förstärks. Dels genom mer resurser, dels genom att det blir enklare att dela information både inom och mellan myndigheter – dagens sekretesshinder måste bort för att exempelvis inspektioner ska bli verkligt effektivt och inte främst gynna kriminella, enligt LO.

Något som ministern Paulina Brandberg tog upp som ett exempel på hur regeringen arbetar mot arbetslivskriminalitet. Redan i sommar kommer myndigheter enklare att kunna utbyta information när nya regler träder i kraft. Regeringen har också tillsatt ytterligare en utredning om förändringar av sekretess i sammanhanget.

Paulina Brandberg uttryckte också att arbetslivskriminalitet är ”en röta på den svenska samhällskroppen” och att hon i sitt tidigare arbete som åklagare kände igen sådana fall som Fastighets förbundsordförande talat om.

Hon lyfte också regeringens fokus på brottsbekämpning, liksom tidigare talare, genom samarbete – bland annat i regeringens arbetsmiljöforum och i delegationen mot arbetslivskriminalitet.

– Man behöver involvera arbetsmarknadens parter i det brottsförebyggande arbetet, sa professorn i kriminologi Amir Rostami, som också underströk vikten av att värna den svenska modellen.

Utländska arbetare är särskilt drabbade av arbetslivskriminalitet. För att stärka deras ställning vill LO se en rad åtgärder som rör arbetskraftinvandring:

  • Arbetsmarknadsprövningen behöver återinföras.
  • Arbetstillstånd bör bara beviljas vid heltidsanställning.
  • Erbjudande om arbete måste ersättas med bindande anställningsavtal.
  • Systematisk kontroll av att de löner och villkor som avtalats faktiskt följs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.