Close
Namnkunnig panel i LO-borgen diskuterade arbetslivskriminalitet den 2 maj: Susanna Gideonsson (LO), Paulina Brandberg (biträdande arbetsmarknadsminister och jämställdhetsminister), Monica Rodrigo (Ekobrottsmyndigheten), Lennart Mauritzson (Fastighets), Amir Rostami (kriminilogiprofessor), Anders Henriksson (SKF) och Lasse Wierup (journalist DI).
Close

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Samarbete och kontroll. Det var nyckelord torsdagen den 2 maj när seminariet ”Arbetslivskriminalitet: Vad behöver göras?” hölls i LO-borgen i Stockholm. Stora hörsalen var fullsatt.

Dagen innan hade flera talare lyft problemen i sina första maj-tal runt om i landet: Kriminalitet i arbetslivet är ett stort och växande problem, både för individer som drabbas av usla arbetsvillkor och för hela branscher där osund konkurrens blir ett sänke. Men för de kriminella innebär det enorma vinster.

Susanna Gideonsson (skärmbild).

– Det är en viktig fråga. Den påverkar hela samhället. Det leder till att människor arbetar med slavliknande villkor i Sverige. Det är helt oacceptabelt, sa LO:s ordförande Susanna Gideonsson som talade först.

LO:s avgående ordförande upprepade det hon sagt första maj i Malmö: Ett problem är att den här sortens kriminella ofta agerar gränsöverskridande. Åker de fast i ett land fortsätter de verksamheten i ett annat.

Därför kräver LO steg mot ett gemensamt europeiskt näringsförbud.

– Vi ser att ett företag som åker ut här dyker upp i ett annat land, med nytt namn, men med samma gubbar och gummor som driver. Här kan vi använda EU till något nyttigt och det är fullt möjligt att samarbeta, sa Gideonsson.

Frågor om hur arbetslivskriminalitet hänger ihop med organiserad brottslighet, och välfärdsbrottslighet, togs också upp på seminariet.

Förutom Susanna Gideonsson medverkade bland andra jämställdhetsminister och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg (L), Ekobrottsmyndighetens generaldirektör Monica Rodrigo, kriminologiprofessor Amir Rostami och Lennart Mauritzon, Fastighets förbundsordförande.

Organiserad brottslighet

– Vi började i Fastighets arbetet redan 2008 i Centrum för papperslösa, tillsammans med andra förbund, sa Lennart Mauritzon.

Liksom transporter, restaurang och lager är fastighet en bransch som är särskilt utsatt för arbetslivskriminalitet. Fastighets förbundsordförande berättade om tre fall, varav två från Jönköpings län.

I ett annat fall, från Halland, hade en ukrainsk kvinna blivit lovad heltidsjobb som städare med 110 kronor i timmen, långt under kollektivavtalets nivå. Men kvinnan fick aldrig ens den lönen och arbetstiden varierade. En stor del av lönen gick dessutom tillbaka till arbetsgivaren i form av ockerhyra.

När hon till slut ställde krav reagerade arbetsgivaren på städbolagen aggressivt. Det slutade med att han slog kvinnan, tog hennes mobiltelefon och låste in henne i ett källarutrymme. Efter en längre tid, enligt kvinnan dagar, blev hon tagen ur huset och körd till färjelägret i Ystad där hon lyckades fly och kontakta polis.

Ärendet är nu ett brottsmål.

– Det är ett typexempel på hur det går till, sa Lennart Mauritzon.

Enighet om samverkan

LO och förbunden har sedan tidigare drivit på för att bekämpa arbetslivskriminaliteten, och framhåller att arbetsmarknadens parter har ett gemensamt intresse av att företag som inte följer lagstiftningen, betalar skatt eller har kollektivavtal, slås ut.

Här framhöll flera i panelen att det behövs mer samverkan som en väg framåt.

Sedan 2018 samverkar nio svenska myndigheter i sju regionala center mot arbetslivskriminalitet, bland annat Arbetsmiljöverket, Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten.

Redan tio år tidigare, 2008, startades Stora branschgruppen där såväl myndigheter som arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer, bransch- och intresseorganisationer möttes.

LO vill se att samarbetet förstärks. Dels genom mer resurser, dels genom att det blir enklare att dela information både inom och mellan myndigheter – dagens sekretesshinder måste bort för att exempelvis inspektioner ska bli verkligt effektivt och inte främst gynna kriminella, enligt LO.

Något som ministern Paulina Brandberg tog upp som ett exempel på hur regeringen arbetar mot arbetslivskriminalitet. Redan i sommar kommer myndigheter enklare att kunna utbyta information när nya regler träder i kraft. Regeringen har också tillsatt ytterligare en utredning om förändringar av sekretess i sammanhanget.

Paulina Brandberg uttryckte också att arbetslivskriminalitet är ”en röta på den svenska samhällskroppen” och att hon i sitt tidigare arbete som åklagare kände igen sådana fall som Fastighets förbundsordförande talat om.

Hon lyfte också regeringens fokus på brottsbekämpning, liksom tidigare talare, genom samarbete – bland annat i regeringens arbetsmiljöforum och i delegationen mot arbetslivskriminalitet.

– Man behöver involvera arbetsmarknadens parter i det brottsförebyggande arbetet, sa professorn i kriminologi Amir Rostami, som också underströk vikten av att värna den svenska modellen.

Utländska arbetare är särskilt drabbade av arbetslivskriminalitet. För att stärka deras ställning vill LO se en rad åtgärder som rör arbetskraftinvandring:

  • Arbetsmarknadsprövningen behöver återinföras.
  • Arbetstillstånd bör bara beviljas vid heltidsanställning.
  • Erbjudande om arbete måste ersättas med bindande anställningsavtal.
  • Systematisk kontroll av att de löner och villkor som avtalats faktiskt följs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Nästa vecka startar rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet.

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.