Utplockad container. Vissa omständigheter har gjort att tullarna valt att ställa en container åt sidan för manuell kontroll. Den här gången var det dock grönt även invändigt.
Close
Utplockad container. Vissa omständigheter har gjort att tullarna valt att ställa en container åt sidan för manuell kontroll. Den här gången var det dock grönt även invändigt.
Close

En dag med tullarna i Helsingborgs hamn

Hamn. I dag har 60 containrar kommit in. Den mobila scannern är på plats. Tullarna och hunden Sadie har börjat ett pass. Både färjehamnen och containerhamnen i Helsingborg ligger i topp när det gäller beslag av narkotika i Sverige.

Himlen är blå över staden där Öresund är som smalast. Färjorna går i skytteltrafik. Helsingborg har alla förutsättningar som port till kontinenten – närheten, kommunikationerna och transporterna. Och också förutsättningar för att föra in restriktionsvaror. Smuggling.

Helsingborgs hamn har hamnat i fokus de senaste åren som hubb för narkotika, framför allt kokain, som förs vidare ut i Europa.

Här i hamnen har Tullverkets personal gjort flera av de senaste årens rekordbeslag av narkotika. Metoderna för att upptäcka smuggelgods ligger i framkant.

– Inget slår att fysiskt plocka ut, säger gruppchefen Anton Kjellberg.

Gruppchef Anton Kjellberg i scannerhytten.
Gruppchef Anton Kjellberg i scannerhytten. Foto: Lilly Hallberg

Han leder tullarna när Transportarbetaren är med. Gruppen arbetar dagtid och utgår från Trelleborg, men tjänstgör även i övriga hamnar i Tullverkets region syd. Ofta i Helsingborgs hamn, som egentligen är två. Dels den mer publika färjehamnen, med både många turister som turar och mycket tung trafik till och från Danmark. Dels containerhamnen.

Kort tid på sig

– När det gäller fordon har man bara någon minut på sig att bestämma sig för att ta in bilen. Merparten av de beslagen görs av tullare på plats, med kunskap om flödet, säger Martin Petersson, sakkunnig på Tullverket.

Tidigare har han varit både chef för myndighetens kontrollavdelning och biträdande chef för gränsskyddet i regionen. Martin Petersson har också utbildat flera av tullarna som arbetar i hamnarna i dag och själv arbetat operativt.

– Jag glömmer aldrig när jag var biträdande chef och vakthavande ringde mitt i natten. Min första tanke var att en kollega blivit skadad, men blev lugnad. De hade tagit ett parti på 978 kilo kokain, nästan ett ton. Det var en fantastisk natt, säger han.

– Oavsett erfarenhet är jakten på restriktionsvaror en drivkraft. Och det som drivit mig i alla år är att göra landet till ett bättre land för alla.

Martin Petersson, sakkunnig hos Tullverket, ser jakten på smuggelgods som drivet i jobbet. Målet i slutänden är ett bättre samhälle. Foto: Lilly Hallberg
Martin Petersson, sakkunnig hos Tullverket, ser jakten på smuggelgods som drivet i jobbet. Målet i slutänden är ett bättre samhälle. Foto: Lilly Hallberg

Martin Petersson talar om hur allt hänger ihop, inte minst när det gäller narkotikasmuggling. Det vi kanske bara ser på nyheterna om fritagning av fångar i Ecuador, om mordförsök och stormning av en tv-studio i det sydamerikanska landet. Och om den globala ökningen av såväl framställning, med nya metoder, som smuggling av kokain.

– Personligen är jag bekymrad över hur stor inverkan det har på andra länder. För en enskild brukare kan det vara svårt att se att det gram kokain som köps påverkar instabiliteten i länder i Sydamerika, säger Martin, som i olika forum föreläst mycket om kokainsmuggling kopplad till Helsingborgs hamn.

”Broccolifallet”

Morgonen börjar i fikarummet hos Tullverket, i en byggnad i containerhamnen. Flera tar upp att de sett och hört Martin Petersson i olika medier. I morgonsoffan hos TV4, i en kvällstidnings krimblogg. Mycket handlar om narkotikasmuggling och mycket om Helsingborgs hamn, om brott och straff, och gamla ärenden som åter hamnat i fokus– som broccolifallet, där kokain beslagtogs i en last med grönsaken för snart 15 år sedan. Men också om konsekvenser för lastbilschaufförer som fastnar med smuggelgods. För en chaufför nästan en halv miljon kronor, en nota som till slut åkeriägaren tog.

Är det egentligen möjligt att som chaufför alltid ha full koll på allt i lasten? undrar någon. Av utslag i svenska domstolar att döma är svaret numera ja.

– När det gäller kokainsmuggling finns en logisk förklaring till att hamnar med ett lagligt flöde av varor också får ett illegalt flöde från vissa länder, säger Martin Petersson.

Det gäller för Helsingborgs hamn, som tar emot containerlaster med bananer som lastats i Ecuadors hamnar, men också Uddevalla hamn där fartyg från Brasilien med bränslet koks anlöper.

60 containrar

Ute på hamnplanen har 60 containrar kommit in. Det betyder att gruppen med tullare blir här hela dagen. Sett över tid är det dock ungefär jämnt fördelat med arbete vid färjeterminalen. Det är också där som den kraftigaste ökningen av beslag gjorts det senaste året. Framför allt gäller det amfetamin och cannabis. Beslagen av smuggelsprit har däremot närmast upphört efter pandemin. Det är helt enkelt inte lönsamt längre.

Jonna Nilsson med hunden Sadie, som varit i tjänst i snart sex år hos tullen. Foto: Lilly Hallberg
Jonna Nilsson med hunden Sadie, som varit i tjänst i snart sex år hos tullen. Foto: Lilly Hallberg

Vid containrarna värmer Jonna Nilsson upp med hunden Sadie, en engelsk springer spaniel, som får lukta efter tygbitar preparerade med narkotika. Sadie är skolad hos tullen här och har nu varit i tjänst i snart sex år.

På plats är också den mobila scannern, ett slags jättelik röntgenapparat. Den tillhör den senaste generationen av sitt slag och har gått på 22 miljoner kronor, berättar Martin som sett fakturan. Totalt finns det i dag tre sådana här scannrar i landet, och med EU-pengar kommer det snart att bli två till. Bland annat ska Gävle hamn få en egen mobil scanner. För hamnarna i Skåne är det dock än så länge nödvändigt att dela.

Containrarna lyfts upp och ställs sedan ned i ett slags vagga. En stor arm fälls ut från maskinen och skannar av innehållet. Röntgenstrålningen gör att ett visst område utanför måste vara fritt.

Inte alltid helt klart

Inne i en hytt visar monitorer resultatet. För den oinvigda ser det rätt obegripligt ut vad som egentligen visas. Inte heller för dem som är utbildade i bildtolkning är det alltid helt klart.

– Det kan vara att något är annorlunda lastat, en avvikelse som vi sedan tittar närmare på, säger Per, en av tullarna.

– Om något verkar konstigt får hamnen ta containern åt sidan så att vi kan titta på innehållet.

Generellt sett kontrolleras inte samtliga containrar. Det är en balansgång för att godsflödet ska kunna flyta. Men i höstas gjorde tullen en insats här och kontrollerade verkligen allt.

– Då kunde man snart se att det var bananbrist i butikerna… säger Anton Kjellberg.

Tullverkets anställda säger att de är helt beroende av hamnbolaget och hamnarbetarna för att arbetet ska fungera. Containrarna ska lyftas med truck och sedan ställas tillbaka i ”stallet”.

Den mobila scannern fungerar som en jättelik röntgenapparat. Inne i hytten visas vad containern innehåller och exempelvis avvikelser från vanlig lastning följs upp. Foto: Lilly Hallberg
Den mobila scannern fungerar som en jättelik röntgenapparat. Inne i hytten visas vad containern innehåller och exempelvis avvikelser från vanlig lastning följs upp. Foto: Lilly Hallberg

– Det har blivit bättre, de har blivit klart mer samarbetsvilliga från hamnens sida, säger Anton.

– Men samtidigt har vi blivit mer misstänksamma. För bara ett par veckor sedan var det en container som vi skulle kolla extra. Helt plötsligt var den borta. Hade någon tagit den? Men sedan kom den ju till rätta.

Placeras av system

De som arbetar i hamnen kan inte dirigera vart containrarna ska stå, det sköts numera av ett system som också visar var och när – och av vem – det är gjort. Vissa större hamnar, som Rotterdam, har begränsat tillgången till sina system. Det är inget som Anton Kjellberg eller Martin Petersson önskar hit.

– Jag tycker att det går åt rätt håll här, säger Jonna Nilsson.

Nu har en container tagits åt sidan för manuell kontroll. Det är ingen av de inkommande, utan en mindre på väg ut. Vad det är som fått tullarna att uppmärksamma den verkar lite hemligt, beror på ”omständigheter”.

Tullarna öppnar och går in. För dem som kontrollerar är det tacksamt luftigt lastat, inte som kinesiska containrar där varje millimeter är utnyttjad. Det visar sig vara helt okej denna gång, lasten består mest av isoleringsmaterial och ett monteringsfärdigt kök.

– Kanske någon som köpt ett semesterhus i Italien, resonerar Martin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    15 maj, 2024

    Jag anser att lastbilschaufförer inte skall bli straffade för att de har haft narkotika i lastbäraren.För egen del körde jag väldigt nästan dagligen banancontainers mellan hamn och kund under väldigt många år och tullen hittade vid flera tillfällen narkotika i utrymmen där kylaggregatet sitt fram på containernVad hade hänt med mig i fall jag hade blivit stoppad och tullen hade hitta narkotika i en kylcontainer som jag hämtade i hamn och sedan kör till kund med?Vi måste värna om lastbilschaufförernas arbetsmiljö och därmed slippa ta personligt ansvar för sådant som de inte kan ansvara för så som smuggling av narkotika i lastbärare eller där illegala flyktingar smyger sig in i en lastbärare t.ex vid engelska kanalen för att på så sätt kunna komma in illegalt i England.

Lästips:

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.