Inget klargörande från DSV om åkerihärvan i Norrköping

Åkeri. Speditören DSV kommenterar inte uppgifterna om tricksande med kontrakt och bolag, efter att åkeriet Norrköping Transport NL skapat negativa rubriker i media.

”Vi har gett vår kommentar i detta ärende” skriver Stefan Bengtsson, som har titeln Senior Manager, Property & Security i DSV.

I början av veckan föll domarna mot en åkarfamilj i Norrköping som kört för DSV. Huvudmannen dömdes för bland annat grovt bedrägeri och skattebrott.

Familjens åkeri, Norrköping Transport NL, hamnade i blåsväder redan 2014-2015 efter att en av förarna ertappats med förfalskat körkort i en poliskontroll i Njurunda.

I domen framgår att DSV fick kalla fötter och sa upp kontraktet med Norrköping Transport NL. Men i domskälen och i ett vittnesmål kommer också fram att DSV tog initiativ till att åkeriägarna startade ett nytt bolag – och omedelbart fick nytt kontrakt med DSV.

Transportarbetaren kontaktade DSV för en kommentar. Företaget lovade återkomma, efter att ha läst domen.

Återkoppling kommer via ett mejl. Där skriver Stefan Bengtsson:

”Har nu läst igenom domen och din redan publicerade artikel. Vi har inga ytterligare kommentarer i detta ärende. Det finns ingen acceptans inom DSV för lagbrott och vi har stor respekt för de rättsvårdande myndigheterna som vi anser gör ett mycket bra arbete.

Vi har avtal och en Code of Conduct där det tydligt beskrivs att våra underleverantörer ska följa gällande lagar, förordningar och regler.

Vi ser mycket allvarligt på överträdelser och avvikelser från både avtal och vår Code of Conduct.”

Efter mejlet kontrar Transportarbetaren med två konkreta, skriftliga frågor:

  • Varför avbröt DSV samarbetet med Norrköping Transport NL, för att omedelbart efteråt ingå nytt samarbete med Direct Transport Sweden AB, med samma huvudman?
  • Hur ser ni på uppgifterna i domen, som pekar på att det var DSV som föreslog att åkaren skulle starta nytt bolag, efter att det andra fått negativ uppmärksamhet i medierna?

DSV avstår alltså från att svara på följdfrågorna, med hänvisning till att en kommentar redan lämnats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Håkan:
    10 april, 2021

    DSV vill ha billiga transportörer för att tjäna så mycket som möjligt.
    Då även anlita andra som i sin tur anlitar andra oseriösa företag.
    Det går från den ena till den andra och vad är slavar i dessa sammanhang då chaufförerna gör sitt jobb.
    Har alltid varit en bluff och då utan ansvar mer än kunderna får sitt gods i tid.
    I dags läget kommer vi inte ifrån detta hyckleri.
    Muta sig fram för att få köra oavsett bolag.
    Posten som är statlig hamnar i blåsväder jämt och då dom anlitar dragare från andra länder.
    Tråkigt att människor sitter mellan stora speditörer med dess vinst i pengar och vad betyder människan ?

Lästips:

Lastbilschaufför i hytt på skakig väg. Helkroppsvibrationer.

Skadliga helkroppsvibrationer

Åkeri. Helkroppsvibrationer är en stor, ofta dold, fara för många chaufförer. Transportarbetaren granskar problemet i en serie artiklar under hösten.

Asfaltläggare irriterar och bromsar transporterna när arbetet pågår, men en jämn nylagd vägbana dämpar vibrationerna i lastbilshytten. Viktigt är att ställa in och serva förarstolen efter respektive chaufför och tala med biltillverkaren om vibrationer, tipsar Arbetsmiljöverket.

Stora risker – lite fakta

Arbetsmiljö. Har du ont i ryggen? Rätt inställd förarstol? Konsekvenserna av skakningar kan bli stora, men få mätningar görs av vibrationer.

Petter Arneback, regional utvecklingsdirektör i Örebro län som får Sveriges första elväg. Foto: Region Örebro

Petter Arneback

… regional utvecklingsdirektör i Region Örebro län, som får Sveriges första elväg.

Projekt för bättre ordning i taxibranschen startar

Taxi. Nu är taxiprojektet i gång. Fem uppsökare gör sig beredda att söka upp chaufförer och företag landet runt. Syftet är att rekrytera fler medlemmar, få i gång facklig verksamhet och teckna fler kollektivavtal.

Höstbudgeten
Magdalena Andersson med budget för 2022

”Viktigt att inte strama åt för tidigt”

Politik. Ingen promenad men många miljarder. På måndagsmorgonen presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens budgetproposition med 74 miljarder kronor till olika reformer.

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin

Kom och träffa Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Yrkesförarens dag 9/9
Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Regeringen föreslår höjt tak i sjukpenningen

Politik. Regeringen vill satsa miljarder på att höja taket i sjukförsäkringen och förändra reglerna kring rehabilitering. – Vi har gått från neddragningar till stora investeringar för att stärka vårt samhälle, sa statsminister Stefan Löfven vid en pressträff.

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

E-handelsjättarna: Zalando
Skiftbyte på den jättelika terminalen i Brunna.

Olika bild av Zalandos omskrivna lager

Terminal. Klädjätten Zalandos logistikcenter norr om Stockholm har åter hamnat i fokus. Men många anställda känner inte igen sig i de beskrivningar av katastrofal arbetsmiljö som målats upp i riksmedia.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbretsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd.

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.