Avtal 2020

Industrin tecknade nytt löneavtal på 29 månader

Avtal. Fack och arbetsgivare inom industrin har enats om ett nytt avtal. Uppgörelsen gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar. Med 3 procent från den 1 november 2020. Och med 2,4 procent från den 1 april 2022.

Transports ordförande Tommy Wreeth anser att uppgörelsen blev acceptabel:

– Fast inte helt bra. Det finns flera positiva delar utifrån det svåra läge vi befinner oss i. Tyvärr går löntagarna miste om retroaktiva pengar för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen skulle ha löpt ut.

– Vi hade önskat ett kortare avtal. Utgångskravet i LO-samordningen var ju ett ettårigt avtal och 3 procent i löneökningar. I nuläget är det svårt att bedöma värdet av ett långt avtal. Sista året är i vart fall uppsägningsbart.

Industriarbetarna får alltså inga retroaktiva pengar för de sju månader som gått sedan de gamla treåriga kollektivavtalen ursprungligen skulle ha löpt ut den sista mars 2020. Det gör att det nya 29-månadersavtalet motsvarar 1,8 procent i årlig löneuppräkningstakt – utslaget på 36 månader.

Uppgörelsen innehåller också en låglönesatsning, i form av ett ”knä”. Alla som tjänar under 26 100 kronor i månaden får en lönehöjning i kronor – i stället för procent. Det ger mer i plånboken än ”procentuppräkningen”, som övriga får.

För låglönegrupperna räknas lönen nu upp med 783 kronor från den 1 november. Och med ytterligare 626 kronor i april 2022.

Majoriteten av LO-styrelsen beslutade redan på lördagsnatten att det nya 29-månadersavtalet ska bli normerande för övriga förbund, när de fortsätter förhandla med sina motparter. Under de senaste decennierna har industrins avtal fått en starkt normerande effekt, även när LO-styrelsen inte accepterat det som ”märke”.

Tommy Wreeth, som ingår i LO:s styrelse, avvaktade med att ta ställning tills frågan diskuterats på ett extrainsatt förbundsstyrelsemöte under söndagen.

Hur kommer Transport att ställa sig? Vilken normerande effekt får det?

Tommy Wreeth säger:

– Vi kommer att respektera industrins uppgörelse och se den som norm när det handlar om avtalsperiodens längd och löneökningarna. I övrigt så driver vi från och med nu vår egen avtalsrörelse.

I en kommentar efter förbundsstyrelsens möte skrev Transports ordförande Tommy Wreeth också:

”Låglönesatsningen är okej och viktig även för oss, särskilt för taxiavtalen och för ingångslönerna i del av våra övriga avtal. Låglönesatsning är också en solidaritetsfråga gentemot övriga LO.”

Tommy Wreeth konstaterar att industrins parter på sluttampen diskuterade en summa på 3 000 kronor som skulle betalas ut som ett engångsbelopp för de gångna sju månaderna då arbetstagarna blev utan lönelyft. Fast nu blir det ingen kompensation.

– Det finns nackdelar med engångsbelopp. De betalas bara ut vid ett tillfälle och påverkar inte lönenivån framgent. Till slut stod engångsbelopp mot låglönesatsning i industrifackens förhandlingar. I mina ögon blev det här på lång sikt en bättre lösning.

– Vi kommer givetvis försöka ta upp frågan om retroaktiv ersättning i våra egna avtalsförhandlingar ändå, men min bedömning är att kravet kommer bli mycket svårt att få igenom.

Förutom att begära kompensation för förlängningen av avtalen ska Transport även driva frågor som är kopplade till den omdebatterade lagen om anställningsskydd i den kommande avtalsrörelsen.

– Det handlar exempelvis om arbetsgivarnas missbruk av visstidsanställningar som staplas på varandra, och ofrivillig deltid, säger Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Emil:
    3 november, 2020

    Det är pratet om ”märket” är för mig väldigt underligt. Varför i hela världen ska ett annat fackförbund som förhandlar om villkoren i en annan branch bestämma hur mycket vi ska få i lön. Metall är redan en branch där lönerna och villkoren är väldigt bra om man jämför med många andra yrken utanför industrin.

    Jag som väktare har idag ett OB på 22.18/tim på vardagsrätter. Lägger man då till 3% i första höjningen så kollar man upp i 22.8kr och sen en till höjning på 2.3% vilket lägger på ca 50 öre till totalt 23.37kr i OB. Det är alltså det man får extra för att man sliter ut sig och försummar både familj, vänner och hälsa för att man vill göra samhället en tjänst på det sätt man kan göra. Höj detta i kronor och inte procent som alla andra år.

    Att vi alla som gått miste om lön under dessa månader när alla kostnader i samhället har ökat nu inte ska få detta retroaktivt det är ett rent hån.

    Oavsett vilken branch eller yrke man tillhör så är det ett hån att vi måste rätta in oss i ledet för att ett annat fackförbund har kommit fram till en uppgörelse som gynnar deras intressen.

    Solidaritet som det så gärna pratas om är ett fint ord. Men visa både det och lite ryggrad för dom som gärna är med i transport och förhandla upp lönerna och allt annat utan att ta hänsyn till folk som inte berörs av våra villkor.

    Visa för en gång skull att ni inte skiter i oss och förhandla fram ett som är bra för oss väktare, lastbilsförare, taxichaufförer m.fl!

  2. Kent Lagerholm:
    1 november, 2020

    Det är väl på tiden att transport förhandlar till sig en betydligt större löneökning än metall. Jag anser att med alla krav som ställs på lastbilschaufförer idag med YKB, läkarundersökning och syntest vid förnyelse av körkort borde någonstans kompenseras. Vi är en yrkesgrupp som är övervakad och granskad och som riskerar att få höga böter om man skulle råka ha en dålig dag och missat en knapptryckning på färdskrivaren eller ha fastnat i en bilkö vid någon olycka. Vi utför ett otroligt viktigt jobb för att samhället ska fungera men det syns inte i lönekuvertet. Men om alla chaufförer skulle ställa bilen i en vecka så hade Sverige hamnat i ett katastrofläge. Men då hade vi antagligen fått böter för det med. Det sticker verkligen i ögonen när jobb som inte kräver någon högre utbildning har betydligt högre lön. Jag vet förskolepersonal som har fått 32000 kr i ingångslön utan tidigare erfarenhet. Själv har jag kört lastbil i över 30 år och tjänar 27058 kr innan skatt. När ska transport agera och se till att chaufförsyrket får det erkännande och status som det bör ha? Hur ska vi annars trygga återväxten med Svenska välutbildade chaufförer på våra vägar så att våra nära och kära kan färdas tryggt på Sveriges vägnät?
    Det är dags att vakna och agera NU.

Lästips:

Fortsatta förhandlingar för flygtekniker

Flyg. I går återupptogs förhandlingarna för tekniker – den sista yrkesgruppen inom flyget som ska få nytt kollektivavtal. Det blir också ett av de sista avtal som Transport tecknar i hela avtalsrörelsen.

Transportarbetarens logga

Taxi-förhandlingarna går sakta framåt

Taxi. Manglingarna mellan fack och arbetsgivare om ett nytt taxiföraravtal går vidare. Men Transport vågar inte sia om ifall parterna är överens på torsdag den 31 augusti, då medlarna annars kommer att kliva in igen.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport.

Avtal klart för biluthyrning

Biluthyrning. Nytt kollektivavtal är nu klart för ytterligare en yrkesgrupp som arbetar inom bilvård. Transport och Almega har tecknat ett tvåårigt avtal för anställda på biluthyrningsföretag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.