Avtal 2020

Industrin tecknade nytt löneavtal på 29 månader

Avtal. Fack och arbetsgivare inom industrin har enats om ett nytt avtal. Uppgörelsen gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar. Med 3 procent från den 1 november 2020. Och med 2,4 procent från den 1 april 2022.

Transports ordförande Tommy Wreeth anser att uppgörelsen blev acceptabel:

– Fast inte helt bra. Det finns flera positiva delar utifrån det svåra läge vi befinner oss i. Tyvärr går löntagarna miste om retroaktiva pengar för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen skulle ha löpt ut.

– Vi hade önskat ett kortare avtal. Utgångskravet i LO-samordningen var ju ett ettårigt avtal och 3 procent i löneökningar. I nuläget är det svårt att bedöma värdet av ett långt avtal. Sista året är i vart fall uppsägningsbart.

Industriarbetarna får alltså inga retroaktiva pengar för de sju månader som gått sedan de gamla treåriga kollektivavtalen ursprungligen skulle ha löpt ut den sista mars 2020. Det gör att det nya 29-månadersavtalet motsvarar 1,8 procent i årlig löneuppräkningstakt – utslaget på 36 månader.

Uppgörelsen innehåller också en låglönesatsning, i form av ett ”knä”. Alla som tjänar under 26 100 kronor i månaden får en lönehöjning i kronor – i stället för procent. Det ger mer i plånboken än ”procentuppräkningen”, som övriga får.

För låglönegrupperna räknas lönen nu upp med 783 kronor från den 1 november. Och med ytterligare 626 kronor i april 2022.

Majoriteten av LO-styrelsen beslutade redan på lördagsnatten att det nya 29-månadersavtalet ska bli normerande för övriga förbund, när de fortsätter förhandla med sina motparter. Under de senaste decennierna har industrins avtal fått en starkt normerande effekt, även när LO-styrelsen inte accepterat det som ”märke”.

Tommy Wreeth, som ingår i LO:s styrelse, avvaktade med att ta ställning tills frågan diskuterats på ett extrainsatt förbundsstyrelsemöte under söndagen.

Hur kommer Transport att ställa sig? Vilken normerande effekt får det?

Tommy Wreeth säger:

– Vi kommer att respektera industrins uppgörelse och se den som norm när det handlar om avtalsperiodens längd och löneökningarna. I övrigt så driver vi från och med nu vår egen avtalsrörelse.

I en kommentar efter förbundsstyrelsens möte skrev Transports ordförande Tommy Wreeth också:

”Låglönesatsningen är okej och viktig även för oss, särskilt för taxiavtalen och för ingångslönerna i del av våra övriga avtal. Låglönesatsning är också en solidaritetsfråga gentemot övriga LO.”

Tommy Wreeth konstaterar att industrins parter på sluttampen diskuterade en summa på 3 000 kronor som skulle betalas ut som ett engångsbelopp för de gångna sju månaderna då arbetstagarna blev utan lönelyft. Fast nu blir det ingen kompensation.

– Det finns nackdelar med engångsbelopp. De betalas bara ut vid ett tillfälle och påverkar inte lönenivån framgent. Till slut stod engångsbelopp mot låglönesatsning i industrifackens förhandlingar. I mina ögon blev det här på lång sikt en bättre lösning.

– Vi kommer givetvis försöka ta upp frågan om retroaktiv ersättning i våra egna avtalsförhandlingar ändå, men min bedömning är att kravet kommer bli mycket svårt att få igenom.

Förutom att begära kompensation för förlängningen av avtalen ska Transport även driva frågor som är kopplade till den omdebatterade lagen om anställningsskydd i den kommande avtalsrörelsen.

– Det handlar exempelvis om arbetsgivarnas missbruk av visstidsanställningar som staplas på varandra, och ofrivillig deltid, säger Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Emil:
    3 november, 2020

    Det är pratet om ”märket” är för mig väldigt underligt. Varför i hela världen ska ett annat fackförbund som förhandlar om villkoren i en annan branch bestämma hur mycket vi ska få i lön. Metall är redan en branch där lönerna och villkoren är väldigt bra om man jämför med många andra yrken utanför industrin.

    Jag som väktare har idag ett OB på 22.18/tim på vardagsrätter. Lägger man då till 3% i första höjningen så kollar man upp i 22.8kr och sen en till höjning på 2.3% vilket lägger på ca 50 öre till totalt 23.37kr i OB. Det är alltså det man får extra för att man sliter ut sig och försummar både familj, vänner och hälsa för att man vill göra samhället en tjänst på det sätt man kan göra. Höj detta i kronor och inte procent som alla andra år.

    Att vi alla som gått miste om lön under dessa månader när alla kostnader i samhället har ökat nu inte ska få detta retroaktivt det är ett rent hån.

    Oavsett vilken branch eller yrke man tillhör så är det ett hån att vi måste rätta in oss i ledet för att ett annat fackförbund har kommit fram till en uppgörelse som gynnar deras intressen.

    Solidaritet som det så gärna pratas om är ett fint ord. Men visa både det och lite ryggrad för dom som gärna är med i transport och förhandla upp lönerna och allt annat utan att ta hänsyn till folk som inte berörs av våra villkor.

    Visa för en gång skull att ni inte skiter i oss och förhandla fram ett som är bra för oss väktare, lastbilsförare, taxichaufförer m.fl!

  2. Kent Lagerholm:
    1 november, 2020

    Det är väl på tiden att transport förhandlar till sig en betydligt större löneökning än metall. Jag anser att med alla krav som ställs på lastbilschaufförer idag med YKB, läkarundersökning och syntest vid förnyelse av körkort borde någonstans kompenseras. Vi är en yrkesgrupp som är övervakad och granskad och som riskerar att få höga böter om man skulle råka ha en dålig dag och missat en knapptryckning på färdskrivaren eller ha fastnat i en bilkö vid någon olycka. Vi utför ett otroligt viktigt jobb för att samhället ska fungera men det syns inte i lönekuvertet. Men om alla chaufförer skulle ställa bilen i en vecka så hade Sverige hamnat i ett katastrofläge. Men då hade vi antagligen fått böter för det med. Det sticker verkligen i ögonen när jobb som inte kräver någon högre utbildning har betydligt högre lön. Jag vet förskolepersonal som har fått 32000 kr i ingångslön utan tidigare erfarenhet. Själv har jag kört lastbil i över 30 år och tjänar 27058 kr innan skatt. När ska transport agera och se till att chaufförsyrket får det erkännande och status som det bör ha? Hur ska vi annars trygga återväxten med Svenska välutbildade chaufförer på våra vägar så att våra nära och kära kan färdas tryggt på Sveriges vägnät?
    Det är dags att vakna och agera NU.

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Avtal klart för taxiförarna

Uppdaterad. Taxi. Det blir ingen taxikonflikt. Vid 19-tiden på fredagskvällen sa både Transport och arbetsgivarna ja till medlarnas slutbud. Det nya avtalet gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.