Halvtidsjobb i 14 år räckte inte för a-kassa

I våras fick flygmekaniker Kurt Eriksson sparken efter 36 år på SAS. Sedan kom nästa kalldusch. Kurt hade bara jobbat halvtid, nattskift med rejäl arbetstidsförkortning. Timmarna räcker inte för att få a-kassa. För att få ersättning krävs minst 18,5 jobbtimmar per vecka, i snitt.

– År efter år betalade jag avgiften till kassan, trots att jag inte är berättigad till någon ersättning alls. Det känns för jävligt, säger Kurt.

Kurt Eriksson slår igen bakdörrarna på skåpbilen. I skuffen ligger en bastant bergborr. Den har han precis hyrt för att resa flaggstången han fick i 60-årspresent.

– Det var inte så här jag tänkt mig de sista åren i yrkeslivet. Just nu lever jag på sparade pengar. Men sedan då? undrar han.

Redan 1979 blev Kurt anställd av SAS på Arlanda. Till en början som traktorförare, men efter några år utbildade han sig till flygmekaniker.

Jobbet rullade på rullade på fram till september 2001. Kurt Eriksson var bara 46 år när han fick en stroke. Efter ett halvår var han tillbaka, fast bara på halvtid. Övrig tid, 50 procent, blev det sjukersättning.

Våren 2015 kom en ny smäll. Den krisdrabbade flygjätten SAS meddelade att nästan alla mekaniker, omkring 60 personer, skulle bort. Kurt säger:

– Med tanke på min långa anställningstid var jag rätt säker på att få vara kvar. Men under en period var jag utlånad till Scanair. De åren räknades bort och då var det kört.

Kurt kände sig ändå ganska lugn. Han hade ju varit med i facket och a-kassan hela tiden. Efter ett par månaders väntan kom så brevet från Transports kassa.

– Jag läste och trodde inte mina ögon. Det stod att jag inte är berättigad till ersättning. Jag blev alldeles matt, hade aldrig funderat över vilka regler som gäller. Trodde ju att det fanns en trygghet när man pröjsat avgift i 36 år.

Bestämmelserna som fällde Kurt Eriksson kallas arbetsvillkor och är desamma för alla a-kassor. Huvudregeln säger att den som söker arbetslöshetsersättning måste ha:
• varit med i a-kassan i minst tolv månader.

• under de senaste tolv månaderna ha arbetat minst sex månader, med minst 80 timmar per månad.

Kurt Eriksson är besviken. 80 timmar per månad innebär i praktiken 18,5 timmar per vecka. I snitt.

För Kurt fattades någon eller några få timmar varje månad. Orsaken är flygplansunderhållet som till största delen sker på natten. Tekniker och mekaniker har sedan länge förhandlat fram kortare arbetstid. 32 timmar motsvarade normal heltid, 40 timmar. Halvtid blir bara 16 timmar, inte 18,5 som i arbetsvillkoret.

– Tänk om jag känt till a-kassans regler. Då hade jag kunnat snacka med SAS och försäkringskassan och gått upp lite i arbetstid. Nu står jag helt utan inkomst.

– Visst, jag söker jobb, men vem anställer en 60-åring som till hälften är sjukpensionär. Det som återstår är socialbidrag, men då måste jag sälja allt först. Huset. Husbilen.

Kurt har överklagat a-kassan beslut och fått ett nytt avslag. Han tycker att kassan som numera är en myndighet borde likställa heltidsjobb, 32 timmar natt, med vanliga heltidsjobb på 40 timmar.

Carin Florell är föreståndare för Transports a-kassa. Hon är frustrerad:

– Det är fruktansvärt att en medlem drabbas på det här sättet. Vi har vridit och vänt på ärendet, men som vi tolkar reglerna har vi inga möjligheter att bevilja ersättning.

– Man måste arbeta 80 timmar i månaden, i sex månader, för att få ihop ett arbetsvillkor. Fast jag hoppas ändå att medlemmen överklagar till förvaltningsrätten. I bästa fall kommer domstolen fram till en annan slutsats.

Carin Florell påminner om att för ett antal år sedan krävdes jobb för att arbetstagare över huvud taget skulle få medlemskap i a-kassorna. 17 timmar per vecka var ribban.

– Nu finns inget sådant krav alls. Det gör att vi säkert har ett antal personer i vår a-kassa som betalar avgift, utan att vara kvalificerade för ersättning.

Finns det något parallellfall till Kurt Eriksson? Någon som med en liknande bakgrund lyckats vinna en process i domstol?

– Nej, inte som jag känner till, säger Charlotte Hasselgren, biträdande försäkringschef på Arbetslöshetskassornas samorganisation. Vi hade ett ärende där det fattades 28 minuter upp till 80-timmarskravet. Domstolen avslog.

– Fram till 2007 var kravet lägre, 70 timmar per månad. När reglerna skärptes protesterade både LO och TCO. Man ansåg att fler deltidsanställda skulle hamna utanför försäkringen. Men ändringen drevs igenom ändå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Serna:
    6 februari, 2020

    Jag skadade mig i en fotbollsmatch vid 25 års ålder. Gick feldiagnostiserad med en krossad höft i 1 år, 3 månader från att bli rullstolsbunden. Sjukvården är skulden till min livslånga skada. Med en höftprotes samt artros i höften efter 1 års tid av smärta,fick jag halv sjukpension. Den andra halvan då jag arbetat,även då med smärta, fick jag avslag från försäkringskassan till ersättning vid min sjukskrivning för smärtan i höften samt även ryggbesvär pga. fel hållning o belastning på ryggen av artrosen i höften. Svaret från F.kassan, du har redan halv sjukpension för skadan! Har inte rätt till ersättning för andra halvan. Min arbetsplats (äldreboende)har sålts till nya ägare och komunen vill inte förlänga 1 åriga arbetsavtalet pga. detta! Då kommer nästa smäll! Jag är inte berättigad till a-kassa! Fast jag har betalt a-kassa i alla år. Man får inte vara sjuk en endaste dag på 6 månader,inte ha semester under dessa 6 månader, det får heller inte vara röda dagar i veckan under dessa månader. DÅ förlorar man rätten till a-kassa!! Hur skall man klara detta när man har smärtor för jämnan,man försöker att hänga med så gott man kan i arbetslivet. Jag var stolt över att leva i Sverige för 20 år sedan,men idag vill jag bara fly härifrån!(min sambos email!)

Lästips:

Transportarbetarens logga

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Håret är alldeles för långt, tycker arbetssökande Bror Hellman. ”Men jag har inte råd att klippa mig förrän nästa månad”, säger han som tvingas spara in på allt.

”Snart tar a-kassan slut”

Privatekonomi. Att söka jobb är en heltidssyssla – med låg ersättning. Det vet Bror Hellman som dras med lån efter behovsanställning och lång sjukskrivning. Tyngst är att tvingas be sina pensionerade föräldrar om pengar.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.