Hallands Hamnar backar om permittering

Hamn. Transport och hamnarbetarna var rasande när vissa anställda permitterats och arbetsgivaren samtidigt tog in extraanställda. Nu backar hamnen i Varberg och den lokala överenskommelsen är uppsagt. Alla jobbar heltid igen.

Det var i tisdags det hände första gången. Anställda på Hallands Hamnars hamn i Varberg var hemma, permitterade med statligt stöd. Samtidigt tog hamnen in blixt, alltså extraanställda. Sedan hände samma sak igen på torsdagen. Fem anställda var hemma permitterade och bolaget tog in åtta blixtar.

Hamnen anser att det var en arbetstopp och därmed svårt att lösa. Den lokala överenskommelsen säger att hamnen måste meddela permitterade om permitteringen ska brytas minst 48 timmar i förväg.

– I alla andra hamnar där jag förhandlat har vi sagt minst sju dagar i förväg, som är Tillväxtverkets rekommendation. Men nu har ju arbetsgivaren sagt upp uppgörelsen om korttidspermitteringar och jobbet ska vara som vanligt igen, säger Transports ombudsman Patrik Östbjerg.

Han beskriver det som en förtroendekris i hamnen. Orsaken är att för många har permitterats.

– Det är lite skillnad givetvis men de har gott och väl täckning så att gubbarna har att göra varje dag.

Enligt Östbjerg är Tillväxtverkets direktiv tydliga. Arbetsgivaren ska göra allt som går för att undvika permitteringar.

– Om hamnen sedan tar in blixt eller extringar eller vill att man ska jobba övertid, då har man inte tagit höjd över huvud taget. Jag tycker det är ganska tydligt, om man vill ta in vikarier eller extringar, då får man klara sig utan permitteringar.

Extra spetsigt var det i onsdags. Ett fartyg från Samskip blev inte klart under förmiddagsskiftet.

– Då ville bolaget ha övertid. Men gubbarna var trötta och gick hem. Då blev det ett herrans liv. Men det är frivilligt att jobba övertid.

I går, torsdag, sa arbetsgivaren upp den lokala överenskommelsen om permitteringa. Alla anställda hamnarbetare ska gå upp till sin normala arbetstid igen.

– Vi har fått signaler om att börjar kunderna börja komma. Permittering är inget självändamål. Så vi tog beslutet att nu kör vi på och hoppas att vi är på väg mot en normal verksamhet. Men vi vet inte vad som händer om 14 dagar, säger personalchef Solweig Hagselius.

Så att ni säger upp det lokala avtalet är inte ett resultat av konflikten med Transport?

– Det är två olika saker. Den ena är konflikten som handlar om hur man tolkar Tillväxtverkets regler om permitteringar. Den andra handlar om att vi som arbetsgivare tittar på hur trafiken ser ut. Nu ser vi att man börjar slussa ut gods igen och då ska vi se till att hantera kunderna. Därför är beslutet taget.

Hallands Hamnar driver också hamnen i Halmstad. Där fortgår permitteringarna tills vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Södertälje hamn kör över facket och tar in bemanningsföretag

Hamn. Södertälje hamn går emot facket och ersätter extringarna med bemanningspersonal. Nu fruktar även fast anställda att deras anställningar hänger löst.

Transportarbetarens logga

Transport vill ha förlängt statligt stöd till flyg och taxi

Taxi och flyg. Taxi- och flygbranscherna är så hårt drabbade av corona att företagen måste kunna fortsätta korttidspermittera anställda även under 2021. Det påtalar Transport i en skrivelse till regeringen.

Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.