Hallands Hamnar backar om permittering

Hamn. Transport och hamnarbetarna var rasande när vissa anställda permitterats och arbetsgivaren samtidigt tog in extraanställda. Nu backar hamnen i Varberg och den lokala överenskommelsen är uppsagt. Alla jobbar heltid igen.

Det var i tisdags det hände första gången. Anställda på Hallands Hamnars hamn i Varberg var hemma, permitterade med statligt stöd. Samtidigt tog hamnen in blixt, alltså extraanställda. Sedan hände samma sak igen på torsdagen. Fem anställda var hemma permitterade och bolaget tog in åtta blixtar.

Hamnen anser att det var en arbetstopp och därmed svårt att lösa. Den lokala överenskommelsen säger att hamnen måste meddela permitterade om permitteringen ska brytas minst 48 timmar i förväg.

– I alla andra hamnar där jag förhandlat har vi sagt minst sju dagar i förväg, som är Tillväxtverkets rekommendation. Men nu har ju arbetsgivaren sagt upp uppgörelsen om korttidspermitteringar och jobbet ska vara som vanligt igen, säger Transports ombudsman Patrik Östbjerg.

Han beskriver det som en förtroendekris i hamnen. Orsaken är att för många har permitterats.

– Det är lite skillnad givetvis men de har gott och väl täckning så att gubbarna har att göra varje dag.

Enligt Östbjerg är Tillväxtverkets direktiv tydliga. Arbetsgivaren ska göra allt som går för att undvika permitteringar.

– Om hamnen sedan tar in blixt eller extringar eller vill att man ska jobba övertid, då har man inte tagit höjd över huvud taget. Jag tycker det är ganska tydligt, om man vill ta in vikarier eller extringar, då får man klara sig utan permitteringar.

Extra spetsigt var det i onsdags. Ett fartyg från Samskip blev inte klart under förmiddagsskiftet.

– Då ville bolaget ha övertid. Men gubbarna var trötta och gick hem. Då blev det ett herrans liv. Men det är frivilligt att jobba övertid.

I går, torsdag, sa arbetsgivaren upp den lokala överenskommelsen om permitteringa. Alla anställda hamnarbetare ska gå upp till sin normala arbetstid igen.

– Vi har fått signaler om att börjar kunderna börja komma. Permittering är inget självändamål. Så vi tog beslutet att nu kör vi på och hoppas att vi är på väg mot en normal verksamhet. Men vi vet inte vad som händer om 14 dagar, säger personalchef Solweig Hagselius.

Så att ni säger upp det lokala avtalet är inte ett resultat av konflikten med Transport?

– Det är två olika saker. Den ena är konflikten som handlar om hur man tolkar Tillväxtverkets regler om permitteringar. Den andra handlar om att vi som arbetsgivare tittar på hur trafiken ser ut. Nu ser vi att man börjar slussa ut gods igen och då ska vi se till att hantera kunderna. Därför är beslutet taget.

Hallands Hamnar driver också hamnen i Halmstad. Där fortgår permitteringarna tills vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Brett stöd i Teslakonflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

Här lossas inga Teslor!

Konflikt. I dag inleddes Transports blockad mot Tesla, till stöd för IF Metalls rätt att teckna kollektivavtal. ”Självklart, inget snack om saken” säger fackets förtroendeman i Södertälje hamn, klubbordförande Patrik Sundström.

Södertälje hamn kör över facket och tar in bemanningsföretag

Hamn. Södertälje hamn går emot facket och ersätter extringarna med bemanningspersonal. Nu fruktar även fast anställda att deras anställningar hänger löst.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.