Hallands Hamnar backar om permittering

Hamn. Transport och hamnarbetarna var rasande när vissa anställda permitterats och arbetsgivaren samtidigt tog in extraanställda. Nu backar hamnen i Varberg och den lokala överenskommelsen är uppsagt. Alla jobbar heltid igen.

Det var i tisdags det hände första gången. Anställda på Hallands Hamnars hamn i Varberg var hemma, permitterade med statligt stöd. Samtidigt tog hamnen in blixt, alltså extraanställda. Sedan hände samma sak igen på torsdagen. Fem anställda var hemma permitterade och bolaget tog in åtta blixtar.

Hamnen anser att det var en arbetstopp och därmed svårt att lösa. Den lokala överenskommelsen säger att hamnen måste meddela permitterade om permitteringen ska brytas minst 48 timmar i förväg.

– I alla andra hamnar där jag förhandlat har vi sagt minst sju dagar i förväg, som är Tillväxtverkets rekommendation. Men nu har ju arbetsgivaren sagt upp uppgörelsen om korttidspermitteringar och jobbet ska vara som vanligt igen, säger Transports ombudsman Patrik Östbjerg.

Han beskriver det som en förtroendekris i hamnen. Orsaken är att för många har permitterats.

– Det är lite skillnad givetvis men de har gott och väl täckning så att gubbarna har att göra varje dag.

Enligt Östbjerg är Tillväxtverkets direktiv tydliga. Arbetsgivaren ska göra allt som går för att undvika permitteringar.

– Om hamnen sedan tar in blixt eller extringar eller vill att man ska jobba övertid, då har man inte tagit höjd över huvud taget. Jag tycker det är ganska tydligt, om man vill ta in vikarier eller extringar, då får man klara sig utan permitteringar.

Extra spetsigt var det i onsdags. Ett fartyg från Samskip blev inte klart under förmiddagsskiftet.

– Då ville bolaget ha övertid. Men gubbarna var trötta och gick hem. Då blev det ett herrans liv. Men det är frivilligt att jobba övertid.

I går, torsdag, sa arbetsgivaren upp den lokala överenskommelsen om permitteringa. Alla anställda hamnarbetare ska gå upp till sin normala arbetstid igen.

– Vi har fått signaler om att börjar kunderna börja komma. Permittering är inget självändamål. Så vi tog beslutet att nu kör vi på och hoppas att vi är på väg mot en normal verksamhet. Men vi vet inte vad som händer om 14 dagar, säger personalchef Solweig Hagselius.

Så att ni säger upp det lokala avtalet är inte ett resultat av konflikten med Transport?

– Det är två olika saker. Den ena är konflikten som handlar om hur man tolkar Tillväxtverkets regler om permitteringar. Den andra handlar om att vi som arbetsgivare tittar på hur trafiken ser ut. Nu ser vi att man börjar slussa ut gods igen och då ska vi se till att hantera kunderna. Därför är beslutet taget.

Hallands Hamnar driver också hamnen i Halmstad. Där fortgår permitteringarna tills vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Södertälje hamn kör över facket och tar in bemanningsföretag

Hamn. Södertälje hamn går emot facket och ersätter extringarna med bemanningspersonal. Nu fruktar även fast anställda att deras anställningar hänger löst.

Transportarbetarens logga

Transport vill ha förlängt statligt stöd till flyg och taxi

Taxi och flyg. Taxi- och flygbranscherna är så hårt drabbade av corona att företagen måste kunna fortsätta korttidspermittera anställda även under 2021. Det påtalar Transport i en skrivelse till regeringen.

Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.