Gordon Delivery prisade av kungen – anklagas för lönestöld

Arbetsrätt. Gordon Deliverys grundare Ali Ghoce har prisats som årets pionjär av kungen. Det miljardvärderade företaget har kollektivavtal men inga anställda chaufförer. Chaufförerna får varken avtalsenlig lön eller betalt för alla timmar de jobbar.

– Det är slavarbete, så säger en tidigare förare som jobbat med att köra ut mat i Gordon Deliverys lätta lastbilar för bland annat Coop och Axfood.

Transportarbetaren har varit i kontakt med ett flertal förare som jobbar eller har jobbat för Gordon Delivery. Uppgifterna är samstämmiga. Förarna säger att företaget systematiskt stjäl deras lön. Chaufförerna säger att de får körscheman som inte går att hålla men att Gordons personal kapar bort övertidstimmar. Det rör sig om allt mellan ett par till

Mer än 20 timmar i månaden. Transportarbetarens källor har tillsammans erfarenhet av lönestöld som pågått mer än två år bakåt i tiden.

Källorna jobbar eller har jobbat för Gordon Delivery i Göteborg. På anställningskontrakten har det stått Cool Company eller Delivery Solution. Kontrakten hos Delivery Solution har varit på noll timmar och förarna har saknat all form av anställningstrygghet. Hos Cool Company har kontakten varit löpande med en månads uppsägningstid och haft en ungefärlig arbetstid på 20 timmar i veckan.

Samtidigt har förarna enbart kommunicerat med personal som jobbar på något av Gordon Deliverys arbetsställen. Tidrapporterna ändras i interna it-system och varje delmoment som ska avlönas måsteattesteras av någon på platskontoret i Göteborg. Enligt en källa med god insyn i trafikledningens arbete är lönestölderna systematiska och det rör sig om obetalda löner för stora summor.

En förare som slutat på företaget har periodvis försökt ta upp att han inte fick betalt för all tid han jobbat.

– Först sa de att de skulle fixa det. Men ingenting hände. Om vi klagade mer så straffade de oss. De avbokade våra pass i en vecka eller så bokade de om oss till de värsta rutterna. Där det var ännu mer obetald övertid.

Tid då Gordon inte kan fakturera kunder är ofta obetald för chaufförerna. Som när de bokas in på pass i Kungsbacka för att köra ut Coops matkassar. Arbetsdagen påbörjas vid distributionscentralen i Göteborg på morgonen, men lönen börjar inte ticka in förrän chauffören nått Kungsbacka. Väl i Kungsbacka brukar passet brytas efter ett par timmar om det saknas körningar.

Då är förarna strandade i timtal, utan lön, för att sedan börja om att köra ut kassar på eftermiddagen och kvällen.

Gordon Delivery är med i biltrafikensarbetsgivarförbund och är därför bundna av kollektivavtal. Men de anställer inte chaufförerna själva utan har anvisat dem till andra bolag. Men det är Gordon Delivery som satt chaufförslönerna. Transportarbetaren har tagit del av avtal som visar löner som är 10–25 kronor under kollektivavtalet, dessutom är ob-ersättningen betydligt lägre än i kollektivavtalet. Samma månad vi gjorde granskningen har lönerna justerats upp och är nära avtalet.

Johan Flanke är kommunikationsansvarig på Gordon Delivery. Han förnekar att företaget systematiskt kapat förares timmar. Däremot ska Gordon Deliverys personal ha justerat tidrapporter när förare ”maskat”.

– Det som inte fungerat bra är hur vi har hanterat det här. Det är förare som inte är anställda av oss och då ska vi inte gå in och justera deras tidredovisningar, det är mellan förarna och deras arbetsgivare. Här behöver vi jobba på ett annat sätt framöver, säger Johan Flanke.

Rättelse. I en tidigare version av den här artikeln stod det att förare anställda genom Cool Company hade noll timmar i anställningskontrakten. Det var felaktig. Brödtexten är nu ändrat och korrekt information är tillagd.

Jobbar du som chaufför hos Gordon Delivery eller på ett annat företag som levererar mat i budbil? Har du information du vill dela med dig av? Kontakta reporter på 010-480 33 06 eller john.antonsson@transportarbetaren.se

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    3 mars, 2023

    Lär dig som arbetstagare att göra en bakgrundskontroll av de företagen du söker arbete hos.Se till att du får ett anställningsavtal hos det företaget du skall arbeta för och inte hos ett bemanningsföretag och att det finns kollektivavtal med mera.Det är väldigt lätt att via datorn göra en enklare sökning på företag och se vad som kommer fram och kolla även hur företagets bokslut ser ut om det är lönsamt eller ej och hur länge företaget har funnits.Om det finns tveksamheter i det du hittar på nätet så sök arbete hos en annan arbetsgivare på ett annat företag.Du har ett eget ansvar att tänka på ditt eget bästa innan du tar en anställning och då slipper du mycket problem och bekymmer .

Lästips:

Förare vittnar om livsfarliga fordon när de kör ut matkassar

Arbetsmiljö. (UPPDATERAD den 2 mars 2023) På ett däck sticker sömmarna fram och på en annan bil hänger baklyktan. Förare som jobbar eller jobbat på Gordon Delivery vittnar om att farliga bilar används för att köra ut kylvaror. Gordon Deliverys talesperson vill inte kännas vid sådana brister.

Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Här är företagen som kör hem dina paket

Paketbud. Covidåret 2020 exploderade e-handeln. Allt fler väljer hemleverans. Transportarbetarens kartläggning visar att chaufförerna ofta saknar avtalsenlig lön.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.