Förare vittnar om livsfarliga fordon när de kör ut matkassar

Arbetsmiljö. (UPPDATERAD den 2 mars 2023) På ett däck sticker sömmarna fram och på en annan bil hänger baklyktan. Förare som jobbar eller jobbat på Gordon Delivery vittnar om att farliga bilar används för att köra ut kylvaror. Gordon Deliverys talesperson vill inte kännas vid sådana brister.

Transportarbetaren har fått se bilder på undermåliga däck och trasiga baklyktor på Gordon Deliverys bilar i Göteborg. En källa har hämtat bilderna från en chattgrupp för Gordon-chaufförer och flera andra muntliga källor bekräftar bilden av att chaufförerna kört med trafikfarliga bilar när de leverat kylvaror för bland andra Coop och Hello Fresh.

Gordon Deliverys trafikansvariga och vd Ali Ghoce ville inte själv svara på våra frågor när vi kontaktade honom och vår intervjuförfrågan skickades vidare till Johan Flanke, kommunikationsansvarig på Gordon Delivery.

– Det låter konstigt eftersom vår idé handlar om att underlätta människors vardag med hemleveranser och att ha nöjda kunder. Det får vi genom att ha trygga förare som kör säkra bilar. Vi uppmuntrar förare att påtala om det finns brister.  Att vi skulle ha däck som inte håller är något som jag inte känner till, säger Johan Flanke.

Men jag har ju fotografier. Anser du att bilderna visar på undantag?

– Jag känner inte till att vi har några dåliga däck. Det är inget som vi på Gordon har fått påpekanden om under besiktningar eller poliskontroller.

Transportarbetaren har varit i kontakt med ett flertal förare som jobbar eller har jobbat på Gordon Delivery. De flesta av dem vittnar om att de känt sig tvingade att köra bilar som inte är i trafikdugligt skick och att de blivit avbokade från arbetspass om de vägrat köra farliga bilar. En chaufför säger:

– Det har hänt att de tagit bort en veckas arbetspass för att jag klagat på farliga bilar.

En annan chaufför säger:

– De har gett oss jättedåliga bilar. Om man har ringt och sagt att det är för dåliga däck har man blivit avbokad.

Vilka andra problem har ni haft med bilarna?

– Baklampor som inte fungerar eller är borta, trasig backspegel, att varningslampan för bromsarna lyser.

En chaufför som inte längre jobbar kvar säger så här:

– Jag har kört med slitna sommardäck i minusgrader men de bytte inte däck förrän man såg sömmarna, säger han.

En annan källa som slutat på Gordon Delivery säger att han förvisso delar bilden av att vissa bilar varit i dåligt skick, men att det ofta är på grund av vårdslösa chaufförer och att han inte delar bilden av bestraffningar för klagomål om säkerhet.

Tipsa oss!
Mejla till john.antonsson@transportarbetaren.se eller ring 010-480 33 06

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    3 mars, 2023

    Sluta arbeta för företag som inte klarar av att ha ordning på sina fordon.Låt er inte pressas utan stå på er om det finns brister på fordonet du skall köra och anmäl alla hot och indragna arbetspass till facket om du vågar säga ifrån.De dåliga arbetsgivarna måste sorteras bort från arbetsmarknaden och det kan vi bara göra om alla vågar säga ifrån och vara eniga när det gäller trafikfarliga fordon som ett exempel.

  2. Dan Johansson:
    2 mars, 2023

    Jag var tidigare kund hos Hello Fresh där Gordon Delivery kör ut maten. Det ett par tillfällen jag fick åka och möta upp chaufförerna ett par kilometer hemifrån då de hade så dåliga däck på bilen att de i normalt vinterväglag inte tog sig fram till mitt hus. (Vilket ingen annan har problem med). Man kan dessutom som kund i realtid följa leveransen online då med namn på chauffören vilket inte känns bra. Den personliga integriteten står inte högt i kurs hos Gordon. Jag avslutade mitt abonnemang när jag förstod hur det står till.

Lästips:

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.