Förare vittnar om livsfarliga fordon när de kör ut matkassar

Arbetsmiljö. (UPPDATERAD den 2 mars 2023) På ett däck sticker sömmarna fram och på en annan bil hänger baklyktan. Förare som jobbar eller jobbat på Gordon Delivery vittnar om att farliga bilar används för att köra ut kylvaror. Gordon Deliverys talesperson vill inte kännas vid sådana brister.

Transportarbetaren har fått se bilder på undermåliga däck och trasiga baklyktor på Gordon Deliverys bilar i Göteborg. En källa har hämtat bilderna från en chattgrupp för Gordon-chaufförer och flera andra muntliga källor bekräftar bilden av att chaufförerna kört med trafikfarliga bilar när de leverat kylvaror för bland andra Coop och Hello Fresh.

Gordon Deliverys trafikansvariga och vd Ali Ghoce ville inte själv svara på våra frågor när vi kontaktade honom och vår intervjuförfrågan skickades vidare till Johan Flanke, kommunikationsansvarig på Gordon Delivery.

– Det låter konstigt eftersom vår idé handlar om att underlätta människors vardag med hemleveranser och att ha nöjda kunder. Det får vi genom att ha trygga förare som kör säkra bilar. Vi uppmuntrar förare att påtala om det finns brister.  Att vi skulle ha däck som inte håller är något som jag inte känner till, säger Johan Flanke.

Men jag har ju fotografier. Anser du att bilderna visar på undantag?

– Jag känner inte till att vi har några dåliga däck. Det är inget som vi på Gordon har fått påpekanden om under besiktningar eller poliskontroller.

Transportarbetaren har varit i kontakt med ett flertal förare som jobbar eller har jobbat på Gordon Delivery. De flesta av dem vittnar om att de känt sig tvingade att köra bilar som inte är i trafikdugligt skick och att de blivit avbokade från arbetspass om de vägrat köra farliga bilar. En chaufför säger:

– Det har hänt att de tagit bort en veckas arbetspass för att jag klagat på farliga bilar.

En annan chaufför säger:

– De har gett oss jättedåliga bilar. Om man har ringt och sagt att det är för dåliga däck har man blivit avbokad.

Vilka andra problem har ni haft med bilarna?

– Baklampor som inte fungerar eller är borta, trasig backspegel, att varningslampan för bromsarna lyser.

En chaufför som inte längre jobbar kvar säger så här:

– Jag har kört med slitna sommardäck i minusgrader men de bytte inte däck förrän man såg sömmarna, säger han.

En annan källa som slutat på Gordon Delivery säger att han förvisso delar bilden av att vissa bilar varit i dåligt skick, men att det ofta är på grund av vårdslösa chaufförer och att han inte delar bilden av bestraffningar för klagomål om säkerhet.

Tipsa oss!
Mejla till john.antonsson@transportarbetaren.se eller ring 010-480 33 06

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    3 mars, 2023

    Sluta arbeta för företag som inte klarar av att ha ordning på sina fordon.Låt er inte pressas utan stå på er om det finns brister på fordonet du skall köra och anmäl alla hot och indragna arbetspass till facket om du vågar säga ifrån.De dåliga arbetsgivarna måste sorteras bort från arbetsmarknaden och det kan vi bara göra om alla vågar säga ifrån och vara eniga när det gäller trafikfarliga fordon som ett exempel.

  2. Dan Johansson:
    2 mars, 2023

    Jag var tidigare kund hos Hello Fresh där Gordon Delivery kör ut maten. Det ett par tillfällen jag fick åka och möta upp chaufförerna ett par kilometer hemifrån då de hade så dåliga däck på bilen att de i normalt vinterväglag inte tog sig fram till mitt hus. (Vilket ingen annan har problem med). Man kan dessutom som kund i realtid följa leveransen online då med namn på chauffören vilket inte känns bra. Den personliga integriteten står inte högt i kurs hos Gordon. Jag avslutade mitt abonnemang när jag förstod hur det står till.

Lästips:

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

”Är på helspänn vid skymning och gryning”

Trafik. Hösten är här och då ökar risken för viltolyckor. Under oktober och november ökar anmälningarna till försäkringsbolagen kraftigt.

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.