Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson
Close
Flera företag vill köra hem dina paket. Många saknar kollektivavtal.
Close
E-handeln exploderar

Här är företagen som kör hem dina paket

Paketbud. Covidåret 2020 exploderade e-handeln. Allt fler väljer hemleverans. Transportarbetarens kartläggning visar att chaufförerna ofta saknar avtalsenlig lön.

De företag som jobbar i våra branscher ska ha kollektivavtal. Svårare än så behöver det inte vara. Bolagen spjärnar emot eftersom de inte vill ge oss insyn och möjlighet att kontrollera att det går rätt till, säger Joakim Guttman, central ombudsman för Transport.

I julas kunde vi höra statsminister Stefan Löfven berätta att han inte handlar på nätet. Han tillhör en minoritet i Sverige. E-handeln ökade med 50 procent förra året, förutom dagligvaruhandeln – den fördubblades. Och när Postnords E-barometer frågade svenska konsumenter hur de vill ha sina e-handelsvaror levererade sa mer än hälften att de ville ha varorna hem till dörren.

Det är inte så konstigt. Vi har levt i pandemi under ett år och politiker och myndigheter har uppmanat. Medborgarna har lyssnat: Handla på nätet, gärna hemkört.

Det finns många aktörer och ännu fler underleverantörer. Transportarbetaren har försökt kartlägga den nya världen av hemleveranser från näthandel till privatkunder.

Vi har skickat ett antal frågor till företag som levererar varor till privatkonsumenter. Majoriteten av dem vill inte berätta hur många som jobbar med hemleveranser i Sverige för dem, eller hur mycket gods som transporteras.

 

De nya aktörerna

Budbee

Företaget har 116 fordon med trafiktillstånd, vars förare betalas genom Pay Salary. Ett bemanningsföretag som saknar kollektivavtal. Förarna betalas efter en provisionsmodell. Enligt en lönetabell från 2020 måste en av Budbees egna chaufförer göra 80 leveranser på ett femtimmarsskift för att komma upp till bolagets angivna normallön på 200 kronor i timmen.

De flesta paketen körs ut av någon av Budbees underleverantörer. Enligt bolaget ska underentreprenörerna betala minst motsvarande kollektivavtal.

Transportarbetaren har tagit del av lönerna hos en stor underentreprenör inom hemleveranser. Som bland annat kör för Budbee. Chaufförerna tjänar drygt 140 kronor i rak timlön. Varken ob, övertid eller tjänstepension tillkommer.

Budbee finns i fyra länder och sysselsätter sammanlagt 1 000 chaufförer. De vill inte svara på hur många av dem som är verksamma i Sverige.

Transport har försökt teckna kollektivavtal med Budbee.

2019 omsatte bolaget 150 miljoner och gick med 66 miljoner i förlust.

Första halvan av 2020 hade bolaget dubblat omsättningen jämfört med samma tid året innan.

Kring årsskiftet fick Budbee in nödvändigt kapital, bland annat 247 miljoner kronor från AMF Pension, som förvaltar 100 000-tals LO-medlemmars pengar (läs mer i sidoartikeln på sidan 17.)

Airmee

Transportarbetaren har skickat ett antal frågor till flera av landets största budföretag. Airmee är det enda företag som inte svarat på våra frågor.

Aimee äger inga egna fordon och anställer inga chaufförer. Till andra medier har Airmee sagt att de kräver att underleverantörer ska betala marknadsmässiga löner.

Enligt Transports Göteborgsavdelning betalar en av Airmees största underleverantörer drygt 140 kronor i rak timlön. Varken ob, övertid eller tjänstepension tillkommer.

2019 granskades sista-milen-branschen av Sveriges Radios Kaliber. Det visade sig att Airmee använde sig av en underleverantör som saknade yrkestrafiktillstånd på ett flertal bilar. Airmee meddelade då att man skulle bryta samarbetet. Samarbetet pågår fortfarande.

I februari berättade Dagens Industri om en anställd hos en underentreprenör som jobbar svart för 85 kronor i timmen.

Transport och Airmee förde samtal om kollektivavtal för ett par år sedan. Bolaget var först positiva, men backade sedan ur.

Airmee är beroende av riskkapital för att gå runt. 2019 omsatte bolaget 33,9 miljoner kronor och gick med 37,2 miljoner i förlust.

Strax efter årsskiftet fick bolaget in 170 miljoner i riskkapital. I en intervju med Dagens industri säger Airmees grundare Julian Lee att antalet leveranser ökat med 300 procent under 2020.

Instabox

Instabox kör inte hem paket till kunder. Deras paket körs till utlämningsställen med självservice.

Företaget har ungefär 500 chaufförer anställda. Av dem är en tiondel CE-chaufförer.

Instabox har inte kollektivavtal, men anställer till skillnad från de andra nya transportföretagen sina egna chaufförer.

Enligt Instabox tjänar en nyanställd B-kortschaufför 145 kronor i timmen. En CE-chaufför 165. Dessutom tillkommer ob.

Transportarbetaren har varit i kontakt med flera avdelningar som har medlemmar anställda av Instabox. Vi har fått se löneavtal från 2020 med löner lägre än 145 kronorna per timme.

I mitten av februari gick en grupp investerare in med 750 miljoner kronor i bolaget.

Under 2019 omsatte bolaget 69,7 miljoner kronor och gick med 32,5 miljoner i vinst.

Early Bird

Landets tidningsbud delar också ut mindre paket. Sammanlagt rör det sig om 7 200 tidningsdistributörer som gör det. Alla har kollektivavtal.

Detsamma gäller på terminalerna. Där gäller transportavtalet. På terminalerna används också två bemanningsföretag som har godkänts av Transports företrädare.

Tidningsbuden jobbar i ett antal bolag som ägs av landets största tidningshus. En delikat fråga är att morgontidningar får skattepengar genom distributionsstödet. I praktiken innebär det att också paketutdelningen subventioneras.

 

De etablerade företagen

Postnord

Finns i hela landet och ägs av svenska och danska staten. Hemleveranserna sker främst genom varubrev som landar i brevlådorna. Posten har 12 000 brevbärare som jobbar under kollektivavtal med Seko.

Ibland levereras postpaket hem till kunder av underleverantörer. Gällande krav på underentreprenörer skriver Postnord i ett mejlsvar: ”I de fall vi anlitar underentreprenörer ska de följa gällande kollektivavtal, och det följs upp i revisioner och granskningar.”

DHL

Finns i hela Sverige. DHL är till stora delar privatägt. Men en femtedel ägs av tyska staten. DHL levererar enbart styckegods hem till privatpersoner. Företaget vill inte säga hur många hemleveranser det rör sig om. DHL:s bolag har kollektivavtal med Transport.

Beträffande krav på underentreprenörer skriver DHL: ”Våra krav är väldigt tydliga både via transportörsavtalet, code of conduct, som varje underleverantör skriver på samt vårt lokala kravsystem för miljö och kvalitet. Våra krav innehåller väldigt mycket mer än bara lön, men det är en del av det.”

Schenker

Schenker är verksamma i hela Sverige. De ägs av tyska statliga bolaget Deutsche Bahn. Schenker har kollektivavtal med Transport. Företaget går inte in på hur många hemleveranser de gör, men av allt att döma är det en begränsad del av företagets verksamhet.

Gällande anställningsvillkor för dem som gör hemleveranser skriver Schenker i ett mejlsvar: ”De chaufförer vi har är de ordinarie med avtalsenliga löner och villkor.”

Best Transport

En vanlig dag kör 150 bilar ut paket hem till kund. Men det beror på dag och säsong, enligt företaget.

Nästan alla Bests transporter sköts av underleverantörer. Best Transport har kollektivavtal och har sedan tidigare uttalat att de kräver att underentreprenörer ska betala enligt kollektivavtalet.

I februari berättade flera medier att chaufförer tjänar betydligt mindre. Deras lön har varit provisionsbaserad. Dessutom har chaufförer tvingats betala företagsviten själva.

Sedan avslöjandena har Best pausat alla viten tillfälligt. Dessutom har Best lovat att de ska ställa krav på kollektivavtal hos alla underleverantörer inom ett par månader.

2019 omsatte Best Transport 596 miljoner kronor och gjorde nära 47 miljoner i vinst. Här är det viktigt att komma ihåg att hemleveranser till privatpersoner inte är Bests huvudsakliga verksamhet.

Bring

Bring ägs av norska posten. Bolaget använder till största delen underleverantörer för att köra hem paket till privatkunder. Brings egna bolag har kollektivavtal och enligt bolaget har merparten av underentreprenörerna som gör hemleveranser det.

Bolaget vill inte gå ut med hur många hemleveranser det rör sig om, men säger att antalet ökade med 25 procent under 2020.

Vad gäller krav på underleverantörer skriver Brings presskontakt i ett mejl: ”Bring ställer krav och följer upp alla sina underleverantörer på koncernens etiska standard som reglerar allt från arbetsmiljö till arbetstagarrättigheter. Vi gör regelbundna kontroller av våra åkerier och deras anställdas villkor så de överensstämmer med våra etiska riktlinjer.

Vi har också en central enhet i koncernen som gör olika typer av kontroller (anmälda och oanmälda samt revisioner).

Uppfylls inte villkoren i våra etiska riktlinjer och underleverantören inte rättar till eventuella brister efter kontroll, så avslutas samarbetet.”

UPS

UPS har 200 fastanställda chaufförer i Sverige. De hämtar och levererar paket till privatpersoner och företag. Transportavtalet gäller för dem.

UPS använder underleverantörer på vissa orter och vid volymtoppar. UPS vill inte kommentera avtalen i detalj, men säger att Transportarbetarförbundet alltid bjuds in för att säkerställa att avtalen håller rätt standard. UPS skriver i ett mejlsvar:

”Vi vill att våra samarbetspartners ska ha kollektivavtal. Men ibland är det inte möjligt. Då handlar det ofta om underleverantörer på mindre orter med få anställda. Vi har alltid regelbunden uppföljning och utvärdering av de leverantörer vi samarbetar med.”

 

Matvarorna

Coop (uppdaterad)

Företaget går inte in på hur många leveranser de gör eller hur många chaufförer som sysselsätts. Vad vi vet är att bolaget Coop online omsatte 342 miljoner kronor år 2019. Bolaget gick med 186 miljoner kronor i förlust.

Coop säger själva att de ställer krav på kollektivavtal hos underleverantörerna. I Stockholm och Göteborg använder Coop sig av kollektivavtalsbundna Widrikssons åkeri för att leverera matkassar.

På mindre orter använder man sig av Gordon delivery. Gordon anställer inte sina chaufförer. Arbetarna får lönen utbetald genom ”egenanställningsföretaget” Cool company. Enligt Gordon är ersättning och tjänstepension minst i nivå med transportavtalet. Cool company är ett avtalslöst bemanningsföretag. Cool company betalar inte ut lön om anställda står utan uppdrag, som ett bemanningsföretag med kollektivavtal har. Anställningsform är allmän visstidsanställning.

Rättelse.  I en tidigare version av artikeln skrev vi att chaufförer får stå för sin egen självrisk. Vi hade sett ett gammalt avtal, som numera är inaktuellt. Enligt Gordon delivery den delen dessutom aldrig gällt. Uppgifterna i den ursprungliga artikeln var därmed felaktiga, vi beklagar det.

Ica

Flera privatägda butiker har egen utkörning av matvaror. Butikerna väljer då själva vilka krav på lön och anställningsvillkor de ska ställa på sina transportörer. Ica centralt har nyligen börjat köra ut mat. För tillfället rör det sig om 150 anställda chaufförer.

Chaufförerna är i det fallet anställda av bolaget och för dem är det transportavtalet som gäller.

Mathem

Där jobbar 800 chaufförer som kör ut upp till 70 000 order i veckan. Alla jobbar under kollektivavtal.

Under flera år avlönades Mathems chaufförer enligt Unionens säljaravtal. Följden blev betydligt lägre löner än om de haft ett avtal för arbetare. Numera har Mathem kollektivavtal med Handels.

2019 omsatte bolaget 1,5 miljarder kronor och gick med 340 miljoner i förlust.

Willys/Hemköp/Mat.se/Dagab

Axfood har varumärken som Willys, Hemköp och Mat.se

Bolaget svarar inte på hur många som sysselsätts med att köra hem gods till privatpersoner, eller hur många leveranser det rör sig om.

Axfoods bolag har kollektivavtal och kräver det av sina underleverantörer.

”I de fall vi eller våra kontrakterade åkerier anlitar enmansföretagare är vårt krav att de ska ha kollektivavtalsliknande villkor vilket innebär att de ska följa gällande lagstiftning och betala avtalsenliga löner. Vi följer upp löpande och omförhandlar våra avtal med jämna cykler”, skriver Axfood i ett mejl.

I Göteborg anställde Axfoods bolag tidigare egna chaufförer. Men när Transport krävde betalt för de förare som regelbundet jobbade kvällstid sades alla chaufförer upp. De ersattes med bemanningsanställda (från ett företag med kollektivavtal).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart L:
    27 februari, 2021

    Det måste vara någon som tycker att det här är bra...
    I annat fall hade slavarbete ej förekommit.
    Men det är så billigt , vem betalar mellanskillnaden på varan mot butik ??

  2. Solvig Aho:
    26 februari, 2021

    Jetpak var inte med?

  3. Ronnie Mårtensson:
    25 februari, 2021

    Det är fullständigt skamlöst av lönsamma stora kedjor inom daglighandel att påstå att deras varor körs ut på schyst sätt. Må så vara att avtalsmotpart säger att de kräver av underleverantör (1-2 bilsåkare) att dessa skall ha kollektivavtal. Ja, man till och med kräver att ha tillgång till lönespecar. etc. Men om timersättning för lätt lastbil som ofta kör kvällstid understiger vad en snickare tar betalt dagtid för en hammare och en såg så inser var och en att den så kallade åkaren måste fabricera / ljuga ihop anställds lönebesked. (Skriva 8 timmar avtalenlig lön och tvinga chaufför att jobba 11 timmar, kanske kan vara en metod att dölja sanningen) Att sedan åkaren avskedas om denne ej ljuger ihop sin redovisning eller ännu värre kräver förbättrade villkor. Då avskedas ju denne och har då sannolikt skaffat sig skulder som förstör återstoden av livet. Timintäkterna för dessa lätta lastbilar ligger 100 kr per timma under nivån för nollresultat för ett åkeri. 150 kr under för viss lönsamhet. Har verkligen inte konsumenten råd med ytterligare 20-30 kr par matleverans?
    (Nästa brännande fråga är ju hur dessa s.k. åkare har så dåligt utbildning att de accepterar att lämna 25 % i provision till "växel" när över 90 % av den totala kostnaden för totala uppdraget utgörs av bilkostnad/förarkostnad. Kräv en justering av "procenten" till max 10 % eller lägg av) Aldrig förr har åkeribranschen varit så skitig. Nu är beteckningen slavägare versus slav helt relevant - jag talar om budbilsdelen av åkerisverige.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Transportarbetarens logga

Amazon-arbetare i Italien strejkar

E-handel. På måndagen gick personalen på e-handelsjätten Amazon i Italien ut i strejk. Uppslutningen blev stor. Även chaufförerna hos de olika underleverantörerna la ner abetet. Bättre organisation av arbetet och mindre stress är några av kraven.

Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Las & rätt
Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

Nedförsbacke mot Rättvik, där några av Hedemora Miljös spol- och slambilar är stationerade.

Fulspel i Dalarna

Renhållning. Slambilar med kraftiga överlass. Trycktankar som inte besiktigats enligt reglerna. Dålig med skyddsutrustning. Efter att Peter Söderström påtalat grava brister fick han sparken från Hedemora Miljö.

I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

”Förändringarna måste komma underifrån”

Taxi. I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

Snabbkoll
Snabbkollen – Nyanställd

Ny på jobbet – tänk på det här

Nyanställd. Ny arbetsplats i år? Det finns mycket att tänka på. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Kultur
Collage till Motordublar (film)

Motordubblar

Film. På engelska finns något som heter double feature. Två filmer som ses i följd. En riktigt bra double feature hänger ihop på något sätt. Filmerna för en slags dialog och ger varandra nya perspektiv. Här är tre motordubblar som passar lika fint ihop som popcorn och cola.