Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 4

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 4 av hennes berättelse.

I går var det +10 och i dag snökaos. Att försöka ta sig runt på parkeringen var en episod av Bambi på hal is. Nej, detta underlättar inte för min panik. Jag funderar kort på att börja andas i en papperspåse, men då ringer de nog efter någon och jag sumpar min chans. Varför utsätter jag mig för detta. Hm, undrar hur många gånger jag tänkt denna tanke dessa månader. När man är 50 år så har man redan rynkor, detta med prov och att utvärderas är inte min starka sida, får fullständig panik varje gång. Ja, det är dags för uppkörning och fler rynkor. Yippey!

YKB och uppkörning            

Det är lite konstigt upplägg ibland, enligt min egna åsikt, att jag ska köra upp och ta mitt C-kort (cirka 20 timmars körning) för att sedan köra ytterligare 10 timmar efter uppkörningen för att göra YKB-körning. Den senare ska vara mer utmanande och svårare, ursäkta va? Ska jag hoppa genom en ring av eld, köra på tre hjul eller åka på bakhjulen? Väldigt konstigt att köra ”vanlig C-körning eller YKB-körning” för det är, ja, precis likadant. Ibland blir det lite väl idiotiskt och skrattretande, varför gör makthavarna det så töntigt och dumt? Kanske är det så när teoretiker inte riktigt förstår hur det är i verkligheten, som vanligt…?

Inte bara körning

Häfte ADR. Foto: Privat

ADR grund och ADR explosiv ingår också i utbildningen. Om det inte snurrade i huvudet innan av alla nya saker, så gör det verkligen det nu. Olika UN-nummer, förpackningsgrupper, tunnelrestriktioner och fler utmanande saker att lära sin halvgamla hjärna. Vilka ting får du samlasta och inte. Två dagars teori, och sedan två prov, självklart, mer prov, yey. Och bara för att göra det mer intressant så pluggas det hårt inför YKB teorin samtidigt, och ja, ytterligare ett prov. Hurra.

YKB:n innehåller så otroligt många olika delar, det är verkligen en stor blandning, det kan bli BK vägar och lastsäkring, eller mer åt kondition och hälsa eller varför inte min favorit, mekaniken i bilskrället, ursäkta, lastbilen. Det är bromsar, luft, ventiler, kardanaxel (ni vet, stången), fjädring, vätskor, och jösses, det är så tråkigt, är så otroligt ointresserad av mekaniken. Är något fel, ring verkstaden, nej jag tänker inte ”mekka” och nej jag har inte det minsta intresset att lära mig det heller. Men det är bara att korvstoppa på, och lära sig det hela och hoppas att det håller kvar i hjärnan tills provet är klart.

Sen då

Foto: Privat

Nu har jag börjat kika på vad jag egentligen vill med utbildningen, vad vill jag köra? Snabbt är tanken på att fortsätta med E, alltså släp. Den förra klassen startade med släp-utbildning direkt efter sin C-utbildning. Det gick inte så bra, det finns en lärare som kan utbilda i YKB (för vår klass) och E (för den andra klassen), det blev fullständigt kaos med tider. Så, ingen E-utbildning för vår klass. Läraren går vidare till konkurrenten och börjar med bussutbildning istället, så ingen E-utbildning kan genomföras. Och det finns inga nya tung-trafiklärare att tillgå, kanske det man skulle utbildat sig till? Nä, verkligen inte, valium varje dag och livrädd vad man ska krocka med, nä, inget yrke för mig, så lugn är jag inte.

Så nu är frågan, hur jag ska lösa detta? För E, behöver jag verkligen för mina framtidsplaner. USA ett år och köra long-haul, tillbaka och köpa en egen lastbil, det är drömmen och tanken. Eller stanna kvar i USA och fortsätta köra där, ja den som lever får se. Men tänk, köra en Peterbilt eller varför inte en Kenworth. Det står högt upp på min ”bucketlist” och få filma hela äventyret och självklart skriva om det kommer jag också vilja göra. Tänk vilken upplevelse.

Ja, jag förstår, det kommer vara långa dagar med fönster-tid, leva i sin lastbil och vara på vägen hela året, men vilket minne och vilken upplevelse. Pirrar i magen, ja, på något sätt ska jag lösa situationen med E och sen blir det bye-bye Sverige ett tag.

Tillbaka till helvetet… ja ni vet var

Foto: Privat

”Hej Åsa, vilket väder vi har! Kan jag få ditt körkort bara innan vi börjar och akta nu så du inte halkar när du gör din säkerhetskontroll”

Tänderna skallrar, säkerhetskontroll, eh jaha det ordet känner jag igen. Jag ler nervöst och hasplar ur mig något ohörbart.

”Nervös?”

Gudars, syns det så tydligt? Jag nickar och hickar till lite och han lägger sin hand på min axel.

”Ta några djupa andetag och så ska du se att det kommer gå fin-fint”

Jag vill nu bara springa därifrån skrikandes, ser det i min fantasi och börjar fnissa och sen självklart börjar jag skratta, nervös? JA!

Yttre säkerhetskontroll a´la Bambi på hal is, det är lampor, däck, tankar och last som checkas, klart, dags för den inre. Favoriten, bromsar. Till hela uppkörningen så tillkommer cirka fem frågor, det kan vara allt från lastsäkring, däck eller varför inte favoriten bromsar. Och vilka frågor får jag? Trum-virvel, självklart, bromsar. Allt gick bra, dags för själva körningen. Han bubblar på och är en väldigt pratsam man, tack och lov, så nervositeten släpper efter fem minuters körning. Vi åker mot Trollhättan från Trestads center.

”Om du kör mot Näl i nästa rondell”

Åsa svänger mot Båberg, inte Näl. Helsike. Känner hur jag blir helt vit i ansiktet och tittar snabbt på honom. Han ler stort.

”Du, det där var mitt fel, jag satt och pratade så mycket så jag gjorde dig förvirrad. Kan du släppa misstaget och köra vidare som om det inte hände?”

Nickar dumt och börjar sedan att skratta åt mig själv, alltså, denna hjärna med stresspåslag, seriöst jag blir helt konstig.

Det blev ingen tur till Trollhättan, vi åkte till Vänersborg istället. Hoppsan.

Flera kluriga tester och 45 minuter senare är vi tillbaka på Trafikverket, och jag blev godkänd, hurra. Glädjetårar och en kram senare så skrattar vi bägge åt denna timmen som förflutit. Alltså det är skönt när man lyckas med något man jobbat hårt för att klara, och ja, vem är för gammal för utmaningar?

Lära nytt

Körkort lastbil. Foto: Privat

Det är väl ändå fascinerande detta med att lära sig nytt och att förändras? Jag lever efter devisen att det enda som är konstant är förändring. Vad är det som gör människor så rädda för att ändra sig, prova något nytt eller våga ”tillbilda” sig? Vad är det värsta som kan hända? Nåväl, det är kanske bra att inte alla vill ändra sig utan att vi är olika. Vissa trivs på sitt jobb som de gjort i 30+ år, och vissa står inte ut mer än tre år och vill förändra och lära mer. Att lära sig saker är för mig helt beroendeframkallande. Vi har en sådan stor gåva i Sverige, det kostar inget att ”tillbilda” sig, ja om man nu inte tar en egen kurs som exempelvis ett E-kort för 20 000 kronor. Men ni förstår, att läsa på universitetet är gratis, komvux, yrkeshögskola, det är inte som USA där en termin på förskolan kostar runt 100 000 kronor. Så varför inte våga ta en sommarkurs på universitetet, lev ut någon gammal dröm om historia eller sociala medier eller vad det nu kan vara, eller varför inte göra som jag, ta lastbilskort, det är verkligen skitkul! Ursäkta språket

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

”Är på helspänn vid skymning och gryning”

Trafik. Hösten är här och då ökar risken för viltolyckor. Under oktober och november ökar anmälningarna till försäkringsbolagen kraftigt.

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?