Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 4

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 4 av hennes berättelse.

I går var det +10 och i dag snökaos. Att försöka ta sig runt på parkeringen var en episod av Bambi på hal is. Nej, detta underlättar inte för min panik. Jag funderar kort på att börja andas i en papperspåse, men då ringer de nog efter någon och jag sumpar min chans. Varför utsätter jag mig för detta. Hm, undrar hur många gånger jag tänkt denna tanke dessa månader. När man är 50 år så har man redan rynkor, detta med prov och att utvärderas är inte min starka sida, får fullständig panik varje gång. Ja, det är dags för uppkörning och fler rynkor. Yippey!

YKB och uppkörning            

Det är lite konstigt upplägg ibland, enligt min egna åsikt, att jag ska köra upp och ta mitt C-kort (cirka 20 timmars körning) för att sedan köra ytterligare 10 timmar efter uppkörningen för att göra YKB-körning. Den senare ska vara mer utmanande och svårare, ursäkta va? Ska jag hoppa genom en ring av eld, köra på tre hjul eller åka på bakhjulen? Väldigt konstigt att köra ”vanlig C-körning eller YKB-körning” för det är, ja, precis likadant. Ibland blir det lite väl idiotiskt och skrattretande, varför gör makthavarna det så töntigt och dumt? Kanske är det så när teoretiker inte riktigt förstår hur det är i verkligheten, som vanligt…?

Inte bara körning

Häfte ADR. Foto: Privat

ADR grund och ADR explosiv ingår också i utbildningen. Om det inte snurrade i huvudet innan av alla nya saker, så gör det verkligen det nu. Olika UN-nummer, förpackningsgrupper, tunnelrestriktioner och fler utmanande saker att lära sin halvgamla hjärna. Vilka ting får du samlasta och inte. Två dagars teori, och sedan två prov, självklart, mer prov, yey. Och bara för att göra det mer intressant så pluggas det hårt inför YKB teorin samtidigt, och ja, ytterligare ett prov. Hurra.

YKB:n innehåller så otroligt många olika delar, det är verkligen en stor blandning, det kan bli BK vägar och lastsäkring, eller mer åt kondition och hälsa eller varför inte min favorit, mekaniken i bilskrället, ursäkta, lastbilen. Det är bromsar, luft, ventiler, kardanaxel (ni vet, stången), fjädring, vätskor, och jösses, det är så tråkigt, är så otroligt ointresserad av mekaniken. Är något fel, ring verkstaden, nej jag tänker inte ”mekka” och nej jag har inte det minsta intresset att lära mig det heller. Men det är bara att korvstoppa på, och lära sig det hela och hoppas att det håller kvar i hjärnan tills provet är klart.

Sen då

Foto: Privat

Nu har jag börjat kika på vad jag egentligen vill med utbildningen, vad vill jag köra? Snabbt är tanken på att fortsätta med E, alltså släp. Den förra klassen startade med släp-utbildning direkt efter sin C-utbildning. Det gick inte så bra, det finns en lärare som kan utbilda i YKB (för vår klass) och E (för den andra klassen), det blev fullständigt kaos med tider. Så, ingen E-utbildning för vår klass. Läraren går vidare till konkurrenten och börjar med bussutbildning istället, så ingen E-utbildning kan genomföras. Och det finns inga nya tung-trafiklärare att tillgå, kanske det man skulle utbildat sig till? Nä, verkligen inte, valium varje dag och livrädd vad man ska krocka med, nä, inget yrke för mig, så lugn är jag inte.

Så nu är frågan, hur jag ska lösa detta? För E, behöver jag verkligen för mina framtidsplaner. USA ett år och köra long-haul, tillbaka och köpa en egen lastbil, det är drömmen och tanken. Eller stanna kvar i USA och fortsätta köra där, ja den som lever får se. Men tänk, köra en Peterbilt eller varför inte en Kenworth. Det står högt upp på min ”bucketlist” och få filma hela äventyret och självklart skriva om det kommer jag också vilja göra. Tänk vilken upplevelse.

Ja, jag förstår, det kommer vara långa dagar med fönster-tid, leva i sin lastbil och vara på vägen hela året, men vilket minne och vilken upplevelse. Pirrar i magen, ja, på något sätt ska jag lösa situationen med E och sen blir det bye-bye Sverige ett tag.

Tillbaka till helvetet… ja ni vet var

Foto: Privat

”Hej Åsa, vilket väder vi har! Kan jag få ditt körkort bara innan vi börjar och akta nu så du inte halkar när du gör din säkerhetskontroll”

Tänderna skallrar, säkerhetskontroll, eh jaha det ordet känner jag igen. Jag ler nervöst och hasplar ur mig något ohörbart.

”Nervös?”

Gudars, syns det så tydligt? Jag nickar och hickar till lite och han lägger sin hand på min axel.

”Ta några djupa andetag och så ska du se att det kommer gå fin-fint”

Jag vill nu bara springa därifrån skrikandes, ser det i min fantasi och börjar fnissa och sen självklart börjar jag skratta, nervös? JA!

Yttre säkerhetskontroll a´la Bambi på hal is, det är lampor, däck, tankar och last som checkas, klart, dags för den inre. Favoriten, bromsar. Till hela uppkörningen så tillkommer cirka fem frågor, det kan vara allt från lastsäkring, däck eller varför inte favoriten bromsar. Och vilka frågor får jag? Trum-virvel, självklart, bromsar. Allt gick bra, dags för själva körningen. Han bubblar på och är en väldigt pratsam man, tack och lov, så nervositeten släpper efter fem minuters körning. Vi åker mot Trollhättan från Trestads center.

”Om du kör mot Näl i nästa rondell”

Åsa svänger mot Båberg, inte Näl. Helsike. Känner hur jag blir helt vit i ansiktet och tittar snabbt på honom. Han ler stort.

”Du, det där var mitt fel, jag satt och pratade så mycket så jag gjorde dig förvirrad. Kan du släppa misstaget och köra vidare som om det inte hände?”

Nickar dumt och börjar sedan att skratta åt mig själv, alltså, denna hjärna med stresspåslag, seriöst jag blir helt konstig.

Det blev ingen tur till Trollhättan, vi åkte till Vänersborg istället. Hoppsan.

Flera kluriga tester och 45 minuter senare är vi tillbaka på Trafikverket, och jag blev godkänd, hurra. Glädjetårar och en kram senare så skrattar vi bägge åt denna timmen som förflutit. Alltså det är skönt när man lyckas med något man jobbat hårt för att klara, och ja, vem är för gammal för utmaningar?

Lära nytt

Körkort lastbil. Foto: Privat

Det är väl ändå fascinerande detta med att lära sig nytt och att förändras? Jag lever efter devisen att det enda som är konstant är förändring. Vad är det som gör människor så rädda för att ändra sig, prova något nytt eller våga ”tillbilda” sig? Vad är det värsta som kan hända? Nåväl, det är kanske bra att inte alla vill ändra sig utan att vi är olika. Vissa trivs på sitt jobb som de gjort i 30+ år, och vissa står inte ut mer än tre år och vill förändra och lära mer. Att lära sig saker är för mig helt beroendeframkallande. Vi har en sådan stor gåva i Sverige, det kostar inget att ”tillbilda” sig, ja om man nu inte tar en egen kurs som exempelvis ett E-kort för 20 000 kronor. Men ni förstår, att läsa på universitetet är gratis, komvux, yrkeshögskola, det är inte som USA där en termin på förskolan kostar runt 100 000 kronor. Så varför inte våga ta en sommarkurs på universitetet, lev ut någon gammal dröm om historia eller sociala medier eller vad det nu kan vara, eller varför inte göra som jag, ta lastbilskort, det är verkligen skitkul! Ursäkta språket

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.