Close
Abdel Grine, taxichaufför i Lyon.
Close

Franska taxiförare stämmer Uber

Taxi. Tusentals chaufförer i Frankrike attackerar Uber för brott mot arbetslagstiftningen. – Vi vill konkurrera på lika villkor, säger Abdel Grine, som kör taxi i Lyon.

Under sommaren åkte Abdel Grine runt i Frankrike och träffade andra taxichaufförer. Han kör själv taxi i Lyon och är vice ordförande i facket FNTI. Målet med turnén var att samla kollegorna för en gemensam attack mot Uber France.

Resultatet är att 2600 taxichaufförer snart lämnar in en stämning mot företaget hos Handelskammaren i Paris.

Samtidigt förbereder också hundratals enskilda Uber-chaufförer stämningar mot plattformen.

Vågen av rättsliga processer mot det amerikanska företaget har tagit fart efter ett uttalande från Frankrikes Högsta Domstol i mars i år. Det handlade om chauffören Maximilien Petrovic som hade klagat över sitt partnerskapskontrakt med Uber. Han hävdade att han inte alls var ”fri yrkesutövare”.

Det var ju Uber som bestämde vilka körningar han skulle få, vilken väg han skulle ta och hur mycket han kunde ta betalt av kunderna. Uber skickade varningar om han sa nej till flera körningar och sa dessutom plötsligt upp kontraktet unilateralt .

Domstolen gav chauffören rätt i att han inte var fri i jobbet och därför borde ha haft ett regelrätt anställningskontrakt. Domen gjorde att Maximilien Petrovic kunde vända sig till en arbetsdomstol för att kräva skadestånd från Uber. I slutet av november får han besked om han får de 80 000 euro, alltså cirka 830 000 kronor, som han har begärt.

– Högsta domstolens uttalande har skapat stora förväntningar hos andra chaufförer, säger Maximilien Petrovics advokat, Fabien Masson.

Han företräder själv ett femtiotal klienter som vill angripa Uber eller andra plattformar på samma grunder. Men han förklarar att HD-domen inte automatiskt ger dem rätt i att de borde ha ett anställningskontrakt.

– Varje nytt fall behandlas för sig. Det handlar om oerhört komplicerade processer, där allting måste bevisas i detalj, till exempel genom mejl, säger Fabien Masson.

HD-domen har alltså även väckt förhoppningar bland dem som kör traditionell taxi.

Abdel Grine har ingen egen bil och ingen egen taxilicens, men är ändå egen företagare.

Han säger att Coronapandemin har slagit hårt mot branschen, inte minst under nedstängningen i våras. Sedan i fredags (30/10) stängs återigen en rad verksamheter i landet ner.

– Men plattformarna har under flera år tillbaka gjort att vi har märkt en tydlig nedgång i verksamheten, säger han.

I Frankrike måste taxiägarna ha en licens, och antalet är begränsat i förhållande till befolkningen. Abdel Grine hävdar att plattformarna inte konkurrerar på lika villkor, eftersom företaget inte behöver betala sociala avgifter för sina chaufförer.

– Vi stämmer därför Uber för illojal konkurrens.

Han säger att den rättsliga processen kommer att ta minst ett år, och tror att en dom till chaufförernas fördel skulle få positiva konsekvenser för alla som arbetar med persontransporter i Frankrike.

Uber France tillbakavisar kritiken i ett mejl. Kommunikationschefen Rym Saker skriver att chaufförernas självständiga ställning har stärkts under de senaste åren. Han pekar också på att företaget flera gånger har friats i franska domstolar för liknande anklagelser med motivet att:

”Uber inte är ett transportföretag, utan en teknologisk plattform som fungerar som länk mellan oberoende chaufförer och passagerare.”

Inte ens advokaten Fabien Masson tror att chaufförerna ska vara alltför optimistiska över utgången. Han hoppas istället på nya, övergripande regler för hela branschen. Just nu arbetar en kommission tillsatt av den franska regeringen, med förslag till förändringar för dem som jobbar för plattformarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Transportarbetarens logga

EU-politiker håller luddiga löften

EU-valet. Svenska ledamöter i EU-parlamentet håller vad de lovar när det gäller arbetsmarknadspolitiken. De rödgröna och Feministiskt initiativ röstar oftast för skärpta regler från EU. Sverigedemokraterna gör det ofta. Borgerliga partier sällan.

Transportarbetarens logga

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.