Close
Abdel Grine, taxichaufför i Lyon.
Close

Franska taxiförare stämmer Uber

Taxi. Tusentals chaufförer i Frankrike attackerar Uber för brott mot arbetslagstiftningen. – Vi vill konkurrera på lika villkor, säger Abdel Grine, som kör taxi i Lyon.

Under sommaren åkte Abdel Grine runt i Frankrike och träffade andra taxichaufförer. Han kör själv taxi i Lyon och är vice ordförande i facket FNTI. Målet med turnén var att samla kollegorna för en gemensam attack mot Uber France.

Resultatet är att 2600 taxichaufförer snart lämnar in en stämning mot företaget hos Handelskammaren i Paris.

Samtidigt förbereder också hundratals enskilda Uber-chaufförer stämningar mot plattformen.

Vågen av rättsliga processer mot det amerikanska företaget har tagit fart efter ett uttalande från Frankrikes Högsta Domstol i mars i år. Det handlade om chauffören Maximilien Petrovic som hade klagat över sitt partnerskapskontrakt med Uber. Han hävdade att han inte alls var ”fri yrkesutövare”.

Det var ju Uber som bestämde vilka körningar han skulle få, vilken väg han skulle ta och hur mycket han kunde ta betalt av kunderna. Uber skickade varningar om han sa nej till flera körningar och sa dessutom plötsligt upp kontraktet unilateralt .

Domstolen gav chauffören rätt i att han inte var fri i jobbet och därför borde ha haft ett regelrätt anställningskontrakt. Domen gjorde att Maximilien Petrovic kunde vända sig till en arbetsdomstol för att kräva skadestånd från Uber. I slutet av november får han besked om han får de 80 000 euro, alltså cirka 830 000 kronor, som han har begärt.

– Högsta domstolens uttalande har skapat stora förväntningar hos andra chaufförer, säger Maximilien Petrovics advokat, Fabien Masson.

Han företräder själv ett femtiotal klienter som vill angripa Uber eller andra plattformar på samma grunder. Men han förklarar att HD-domen inte automatiskt ger dem rätt i att de borde ha ett anställningskontrakt.

– Varje nytt fall behandlas för sig. Det handlar om oerhört komplicerade processer, där allting måste bevisas i detalj, till exempel genom mejl, säger Fabien Masson.

HD-domen har alltså även väckt förhoppningar bland dem som kör traditionell taxi.

Abdel Grine har ingen egen bil och ingen egen taxilicens, men är ändå egen företagare.

Han säger att Coronapandemin har slagit hårt mot branschen, inte minst under nedstängningen i våras. Sedan i fredags (30/10) stängs återigen en rad verksamheter i landet ner.

– Men plattformarna har under flera år tillbaka gjort att vi har märkt en tydlig nedgång i verksamheten, säger han.

I Frankrike måste taxiägarna ha en licens, och antalet är begränsat i förhållande till befolkningen. Abdel Grine hävdar att plattformarna inte konkurrerar på lika villkor, eftersom företaget inte behöver betala sociala avgifter för sina chaufförer.

– Vi stämmer därför Uber för illojal konkurrens.

Han säger att den rättsliga processen kommer att ta minst ett år, och tror att en dom till chaufförernas fördel skulle få positiva konsekvenser för alla som arbetar med persontransporter i Frankrike.

Uber France tillbakavisar kritiken i ett mejl. Kommunikationschefen Rym Saker skriver att chaufförernas självständiga ställning har stärkts under de senaste åren. Han pekar också på att företaget flera gånger har friats i franska domstolar för liknande anklagelser med motivet att:

”Uber inte är ett transportföretag, utan en teknologisk plattform som fungerar som länk mellan oberoende chaufförer och passagerare.”

Inte ens advokaten Fabien Masson tror att chaufförerna ska vara alltför optimistiska över utgången. Han hoppas istället på nya, övergripande regler för hela branschen. Just nu arbetar en kommission tillsatt av den franska regeringen, med förslag till förändringar för dem som jobbar för plattformarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Tommy Wreeth

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Transportarbetarens logga

EU-politiker håller luddiga löften

EU-valet. Svenska ledamöter i EU-parlamentet håller vad de lovar när det gäller arbetsmarknadspolitiken. De rödgröna och Feministiskt initiativ röstar oftast för skärpta regler från EU. Sverigedemokraterna gör det ofta. Borgerliga partier sällan.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.