Regeringen höjer lönekrav

Politik. Lönekravet för arbetskraftsinvandrare dubbleras i höst. Det är regeringen och Sverigedemokraterna överens om. För flera tusen personer innebär det att utvisningshotet blir akut – många tidningsbud, som nästan alla jobbar deltid, hamnar under lönegolvet.

På torsdagen presenterade regeringen det nya försörjningskravet för att arbetskraftsinvandrare ska få jobba i Sverige. Det innebär att lönegolvet höjs från dagens 13000 kronor till 26560 kronor i månaden.

– Det innebär en dryg fördubbling mot dagens försörjningskrav, sa migrationsminister Maria Malmer Stenergard (M) vid en presskonferens.

Kravet ligger något under Tidöpartiernas mål på medianlönen; 33 200 kronor. Men lönegolvet kan komma att höjas ytterligare. Migrationsministern ser planen som en tvåstegsraket där det första steget ska börja gälla den 1 oktober.

Målet är att stoppa invandring till låglöneyrken. Sverigedemokraten Magnus Persson (SD) är arbetsmarknadsutskottets ordförande. Han pekar ut snabbmatspersonal, kök- och restaurangbiträden samt städare och hemtjänstpersonal som exempel på yrken där de genomsnittliga lönerna ligger under den föreslagna nivån.

Deltidsarbete

I en yrkesgrupp som Transport organiserar, tidningsbuden, tjänar också många under det nya lönegolvet. För tidningsbud med mer än två år i yrket ligger en heltidslön visserligen på runt 29 000 kronor. Men de allra flesta tidningsbud arbetar deltid och som en följd av tidningsbranschens omvandling riskerar många att förlora arbete eller tvingas gå ned i tjänstgöringsgrad.

Flera stora distributionsbolag har dragit ned på tid för tidningsbuden under senare år, bland annat Västsvensk Tidningsdistribution (VTD). I ett aktuellt ärende riskerar majoriteten av tidningsbuden i Bohuslän att förlora jobben, som en följd av att två morgontidningar i regionen upphör att komma ut som papperstidning, respektive halverar utgivningstakt.

– Det är självklart svårt för alla som riskerar att förlora jobbet, men ytterligare en tragedi är att många riskerar att utvisas då de inte längre uppfyller kraven för arbetstillstånd, säger Daniel Hilmér, ordförande för Transports avdelning 55 Bohuslän/Uddevalla.

Den nya organisationen i Bohuslän ska vara genomförd till den 1 oktober, samtidigt som de nya kraven på lägsta lön ska vara införda. Efter det väntar ytterligare skärpningar på lönenivån. En utredning ser just nu över hur lönekravet ska kunna höjas mer och samtidigt medge fler undantag. Klart i dag är att det kommer att gälla säsongsarbetare, som bärplockare, men även vårdpersonal kan i ett senare skede komma att undantas.

I dag tjänar drygt 70 procent av arbetskraftinvandrarna mer än 25 000 kronor i månaden, uppger nyhetsbyrån TT.  Förra året beviljade Migrationsverket 24 117 arbetstillstånd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.