Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Close
Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb.
Close

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Några av plattformsarbetarna brukar hänga framför ett av Metz köpcentrum.

– Jag önskar att jag kunde få a-kassa, säger en man i 30-årsåldern, som sitter på gatan och lutar sig mot ett skylfönster.

Han berättar att han har en it-utbildning. Men eftersom hans franska är dålig, han är uppvuxen i Nigeria och har engelska som modersmål, kan han inte jobba inom dataområdet i Frankrike. I stället levererar han mat. Ja, han vet om att det är fackliga val för plattformsarbetarna och tänker rösta. Men innan han hinner säga på vem, kastar han sig upp på cykeln.

– Ursäkta. Jag har en körning.

På tröskeln utanför en nedlagd butik utmed en annan gata i den här staden i nordöstra Frankrike, väntar Zabihullah Ahmadi. McDonalds ligger runt hörnet. En strategisk plats.

”För lite jobb”

Han berättar att han körde taxi i Afghanistan. Nu levererar han för Uber Eats som ”fri yrkesutövare”. Han jobbar sju dagar i veckan från tio på förmiddagen till tio på kvällen, med en paus på eftermiddagen. Han har fru och ett litet barn.

– Men jag har för lite jobb, säger han och visar upp några fakturor, som han inte vet hur han ska kunna betala.

Zabihullah Ahmadi har hört om de fackliga valen, men har ingen aning om hur kan rösta.

För första gången någonsin har omkring 120 000 chaufförer och leverantörer för olika plattformar i Frankrike kunnat rösta i fackliga val. Och detta även om de inte är anslutna, och oavsett om de är löntagare eller inte.

Förbättra villkor

Bakom står en nybildad statlig instans, Arpe, som snart också ska organisera förhandlingar på nationell nivå. Målet är att förbättra plattformsarbetarnas villkor.

”Vi har inte mycket kontakt med plattformsarbetarna”, säger Abderrahim El Kasri i facket CGT Transport, som har delat ut flygblad för att få arbetarna att rösta för personalrepresentanter.
”Vi har inte mycket kontakt med plattformsarbetarna”, säger Abderrahim El Kasri i facket CGT Transport, som har delat ut flygblad för att få arbetarna att rösta för personalrepresentanter. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

– Det handlar om en grupp som är superexploaterad och dåligt skyddad. Det är inte normalt att folk kan jobba under sådana villkor i Frankrike i dag, säger Abderrahim El Kasri. Han är långtradarchaufför till yrket och ledare för Transportarbetarna hos facket CGT i Metz.

Han berättar att facken inte har mycket kontakt med plattformsarbetarna. Nyligen var han i alla fall varit ute på stan, delade ut flygblad och gjorde kampanj inför valet.

CGT kräver inte att alla ska få fast anställning, eftersom många av arbetarna själva inte vill det.

– Men plattformarna borde se till att de får sjukersättning, har en olycksfallsförsäkring, får pensionspoäng, och betalt för väntetiderna, säger El Kasri.

Någonstans att ta vägen

Transportarbetarnas ledare anser också att arbetarna måste ha någonstans att ta vägen mellan körningarna. I några städer, bland annat i Paris, har kommunen öppnat lokaler.

Men på de flesta håll i landet är det som här i Metz, arbetarna väntar ute på gatan, vilket dessutom gör att det är ännu svårare att organisera dem.

Abderrahim El Kasri säger att valet är en liten, men bra början.

Men svårigheterna är tydliga när resultatet av valet offentliggörs. Ludovic Rioux, fastanställt cykelbud för Just Eat i Lyon, och engagerad för CGT på nationell nivå, berättar att bara 1,8 procent av dem som levererar varor för plattformarna röstade i valet.

Han är kritisk till det nya systemet, som går ut på att det ska finnas nationella personalombud som förhandlar för alla plattformsarbetare i klump.

– I stället borde det finnas representanter hos varje företag, säger Ludovic Rioux.

Valet av ombud för plattformsarbetarna

Frankrike. De franska matbuden organiserades för första gången i år. Valet sker via internet, och berör drygt 120 000 personer, oavsett om de är fast anställda eller ”fria yrkesutövare”, som arbetar med transporter på uppdrag av plattformar: 39 000 chaufförer och 84 000 bud.

För att få rösta måste man ha arbetat ett visst antal dagar under det senaste året.

Valet organiseras av en offentlig institution, Arpe, som också kommer att leda förhandlingar med plattformarna på nationell nivå under hösten.

Få deltog i detta första val; 1,83 procent av buden och 3,91 procent av chaufförerna.

Institutionen bakom valet säger att det är lägre än väntat, men att det här bara ska ses som början på en process som är unik i Europa.

CGT är ett av flera fack som kommer att ha representanter vid förhandlingarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Lövgren, ungdomsansvarig i avdelning 17.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Till arbetsuppgifterna hör bland annat att stå i kassan, sälja korv, göra smörgåsar, fylla på fika och varor, städa och sköta biluthyrningen. ”Det är det som gör jobbet så roligt, att det är så varierande”, säger Fatima Nilsson. Foto: Pernilla Ahlsén

Nu har Fatima tid att jobba fackligt

Fackligt. Fatima Nilsson har jobbat på bensinstation i närmare 25 år och hon har varit med i facket nästan lika länge. För tre år sedan började hon arbeta mer aktivt för att påverka arbetsvillkoren på stationen.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Brist på flygtekniker

Flyg. Lastbilschaufförer och taxiförare var först ut. Nu slår också flygbranschen larm om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver rekryteras och utbildas för att plan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Störst är bristen på plåtslagare.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Foodora fick rätt mot Transport i AD

Arbetsrätt. Transport förlorade mål i Arbetsdomstolen. Domen slår fast att ett matbud var anställd av ett så kallat egenanställningsföretag och inte Foodora.

Genrebild tidningsbud

Bud – en hotad yrkeskår?

Tidningsbud. En av Transportarbetareförbundets kärngrupper, tidningsdistributörerna, har blivit allt mindre. Tidningsdöd och minskad utgivningstakt har slagit hårt. Nyligen aviserade Tidningen Ångermanland att det nästa år bara blir utdelning tre dagar i veckan.

”Ingen ska riskera att skadas eller dö på jobbet”

Arbetsmiljö. Arbetsgivarna brister när det gäller både tillsyn och kontroll av olycksdrabbade mobila maskiner som bland annat truckar. Skriftliga tillstånd för att få köra truck saknas också på många arbetsplatser inom verkstad, tillverkning, transporter och magasinering. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Om nya LAS och huvudavtalet

Arbetsrätt. Den 1 oktober började nya lagen om anställningsskydd (LAS) att gälla. Men det är inte bara LAS som fått nya regler. Huvudavtalet som vissa fack antagit spelar också roll.