Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Han är Transports centrala flygombudsman och har i dag träffat Gate gourmet och arbetsgivarnas förhandlingspart Svenska Flygbranschen. Förhandlingar för att försöka nå en förlikning innan målet tas upp i Arbetsdomstolen (AD) har alltså påbörjats, fast Per-Olof Norgren betonar:

– Vi har varken lagt eller fått något regelrätt bud än. Men vi försöker förlikas och har ett nytt möte inbokat måndagen den 13 september.

Senast parterna träffades var i maj i år. Transport med juridiskt stöd av LO-TCO Rättskydd medan Gate gourmet flankerade av Svenska Flygbranschen. Då gällde det en första muntlig förberedelse inför kommande huvudförhandlingar kring Transports ogiltigförklaring av uppsägningarna och brott mot turordningsregler.

Eftersom frågan är så komplicerad har domstolen avsatt två tillfällen för muntliga förberedelser. Den andra är inbokad till mitten av nästa vecka och nu utökad till en hel dag.

Sammanlagt har Transport stämt Gate gourmet i AD fyra gånger, första gången i december 2020. En av stämningarna rör kollektivavtalsbrott.

Går rätten på Transports linje och ogiltigförklarar uppsägningarna har Transport i AD begärt totalt 21,7 miljoner i allmänt skadestånd till de 62 uppsagda Transportmedlemmarna.

Den inflammerade konflikten mellan cateringjätten – med verksamhet på Arlanda, Landvetter i Göteborg och Sturup i Malmö – och Transport har pågått sedan augusti 2020. Med hänvisning till flygkrisen och det dalande resandet  förklarade Gate gourmet då att man ville göra en omorganisation. Det innebar bland annat uppsägning av alla Transports medlemmar och införande av så kallade kombinationstjänster. Innebörden var att alla anställda ska kunna arbeta på alla företagets avdelningar.

Före omorganisationen avlönades de anställda enligt två avtal, Transports Riksavtal för arbetstagare på civilflygområdet ­och Hotell- och Restaurangfackets (HRF) cateringavtalet. Men nu ville bolaget gå över till enbart cateringavtalet. Något som innebar lönesänkningar på flera tusenlappar för transportarna, utökad arbetstid med mera.

Transport anklagade Gate gourmet för löneshopping och för att bryta mot LO:s organisationsplan, som både Transport och HRF är överens om ska gälla.

Johan Einarsson är ombudsman på Transports flygavdelning och deltog också i dagens inledande förhandlingar.

– Det är bra att vi nu för diskussioner. Skulle vi lyckas förlikas vore det förstås jättebra, säger han.

Ombudsman Per-Olof Norgren instämmer:

– Då slipper vi domstolsförhandlingar och ytterligare kostnader i form av vittnen som ska kallas in, resor och så vidare. Men vi kommer aldrig att gå med på något skambud. Det här handlar om avtalsshopping. Det är allvarligt och vi har bestämt oss för att löpa linan ut.

– Gate gourmet måste förstå att företaget behöver öppna börsen ganska ordentligt om tvisten inte slutgiltigt ska avgöras i domstol.

Johan Einarsson håller kontakt med Transports flygmedlemmar. Hur mår de?

– Det är blandat. En del är fortfarande arga, andra är less och vill bara ha den här saken avklarad. De tycker fortfarande att företaget betett sig på väldigt dåligt mot dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Michael Stjärnfeldt. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.