I tvåan på transportprogrammet på gymnasiet i Varberg går fler tjejer än killar. Både Maja, Jensine, Emma och läraren Tony tycker att utbildningen på skolan fungerar mycket bra. Foto: Lilly Hallberg
Close
I tvåan på transportprogrammet på gymnasiet i Varberg går fler tjejer än killar. Både Maja, Jensine, Emma och läraren Tony tycker att utbildningen på skolan fungerar mycket bra.
Close

Fler tjejer vill köra tungt

Utbildning. Gymnasiets fordons- och transportprogram är eftersökt. Och andelen tjejer som söker är rekordhögt. På landets transportutbildningar är var tredje elev i dag en tjej.

Trenden är tydlig: Lastbilschaufför är inte längre ett yrke för bara det ena könet. Det visar de årliga skolledarrapporterna från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya), branschens partsgemensamma intresseorganisation.

Andelen tjejer som går fordonsprogrammet har aldrig varit så högt som nu, visar Tya:s senaste rapport.

– Det är en mycket glädjande utveckling i en bransch där efterfrågan på kompetent arbetskraft fortsatt är väldigt hög, säger Sigalit Slutbäck, vd på Tya.

– Jag tycker att det visar att branschen lyckats kommunicera yrkets bredd till hela målgruppen, men också hur viktigt det är med förebilder. Fler tjejer i yrket gör att fler vågar söka.

Mer än var tredje elev

Enligt Tya:s skolledarrapport för läsåret 2021/2022 är antalet tjejer i dag 700 av totalt 2 114 elever i årskurs 2; alltså mer än var tredje elev. Hela 34 av de 92 tillfrågade skolorna redovisar att de har minst 40 procent kvinnliga elever i årskurs 2. Tre skolor i Motala, Köping och Sandviken redovisade över 70 procent kvinnliga elever.

Och behovet av lastbilschaufförer är fortfarande skriande stort, något som alla parter är eniga om. Enligt Tya:s beräkningar behövs 50 000 nya lastbilschaufförer till Sveriges åkerier inom den kommande tioårsperioden, på grund av stora pensionsavgångar.

På Elmias Vägtransportfokus möttes i somras transportelever, fack, politiker och lärare för att diskutera hur kompetensen ska säkras.

– Vi är överens om hur man ska attrahera folk till yrket, det är styrkan i det här.

Tvätta bort machostämpel

Politiskt finns det nog möjligheter, det gäller att se till att det blir verkstad också. Machostämpel kan bli lite problem, det som fortfarande finns hos en svans i åkeribranschen. Det gäller att tvätta bort den stämpeln, sa Transports förbundsordförande Tommy Wreeth på seminariet ”Vägen till Transportbranschen”.

Nu ser det ut som att utvecklingen går åt rätt håll. Tya driver samtidigt på för att fler intresserade ska få möjlighet att gå en högkvalitativ transportutbildning på gymnasiet, en jämförelsevis dyr utbildning för kommunerna.

Antalet platser på fordons- och transportprogrammet vid landets gymnasieskolor har också nästan fördubblats de senaste sju åren. Antalet antagna till läsåret 2021/2022 var 3 009, att jämföra med läsåret 2015/2016: 1 623 antagna.

Och chansen att få en anställning som lastbilschaufför efter utbildningen är mycket goda. Av dem som tog studenten förra året hade över 80 procent jobb direkt efter sin examen från transportprogrammet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. ransports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.