I tvåan på transportprogrammet på gymnasiet i Varberg går fler tjejer än killar. Både Maja, Jensine, Emma och läraren Tony tycker att utbildningen på skolan fungerar mycket bra. Foto: Lilly Hallberg
Close
I tvåan på transportprogrammet på gymnasiet i Varberg går fler tjejer än killar. Både Maja, Jensine, Emma och läraren Tony tycker att utbildningen på skolan fungerar mycket bra.
Close

Fler tjejer vill köra tungt

Utbildning. Gymnasiets fordons- och transportprogram är eftersökt. Och andelen tjejer som söker är rekordhögt. På landets transportutbildningar är var tredje elev i dag en tjej.

Trenden är tydlig: Lastbilschaufför är inte längre ett yrke för bara det ena könet. Det visar de årliga skolledarrapporterna från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya), branschens partsgemensamma intresseorganisation.

Andelen tjejer som går fordonsprogrammet har aldrig varit så högt som nu, visar Tya:s senaste rapport.

– Det är en mycket glädjande utveckling i en bransch där efterfrågan på kompetent arbetskraft fortsatt är väldigt hög, säger Sigalit Slutbäck, vd på Tya.

– Jag tycker att det visar att branschen lyckats kommunicera yrkets bredd till hela målgruppen, men också hur viktigt det är med förebilder. Fler tjejer i yrket gör att fler vågar söka.

Mer än var tredje elev

Enligt Tya:s skolledarrapport för läsåret 2021/2022 är antalet tjejer i dag 700 av totalt 2 114 elever i årskurs 2; alltså mer än var tredje elev. Hela 34 av de 92 tillfrågade skolorna redovisar att de har minst 40 procent kvinnliga elever i årskurs 2. Tre skolor i Motala, Köping och Sandviken redovisade över 70 procent kvinnliga elever.

Och behovet av lastbilschaufförer är fortfarande skriande stort, något som alla parter är eniga om. Enligt Tya:s beräkningar behövs 50 000 nya lastbilschaufförer till Sveriges åkerier inom den kommande tioårsperioden, på grund av stora pensionsavgångar.

På Elmias Vägtransportfokus möttes i somras transportelever, fack, politiker och lärare för att diskutera hur kompetensen ska säkras.

– Vi är överens om hur man ska attrahera folk till yrket, det är styrkan i det här.

Tvätta bort machostämpel

Politiskt finns det nog möjligheter, det gäller att se till att det blir verkstad också. Machostämpel kan bli lite problem, det som fortfarande finns hos en svans i åkeribranschen. Det gäller att tvätta bort den stämpeln, sa Transports förbundsordförande Tommy Wreeth på seminariet ”Vägen till Transportbranschen”.

Nu ser det ut som att utvecklingen går åt rätt håll. Tya driver samtidigt på för att fler intresserade ska få möjlighet att gå en högkvalitativ transportutbildning på gymnasiet, en jämförelsevis dyr utbildning för kommunerna.

Antalet platser på fordons- och transportprogrammet vid landets gymnasieskolor har också nästan fördubblats de senaste sju åren. Antalet antagna till läsåret 2021/2022 var 3 009, att jämföra med läsåret 2015/2016: 1 623 antagna.

Och chansen att få en anställning som lastbilschaufför efter utbildningen är mycket goda. Av dem som tog studenten förra året hade över 80 procent jobb direkt efter sin examen från transportprogrammet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll: Dags att skola om dig? Illustration: Mattias Käll

Dags att skola om dig?

Studieledighet. Du vet väl att du har rätt att vara tjänstledig för att plugga, även om studierna inte har med ditt nuvarande arbete att göra? Nu kan du dessutom söka ett nytt omställningsstudiestöd som motsvarar 80 procent av din lön.

Transportarbetarens logga

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser. – Men det räcker inte. Arbetsgivarna måste skapa god arbetsmiljö och höja lönerna, säger Transports Jimmy Ovesson.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.