Close
Klubbordförande Filip Rydolw i folkvimlet på Arlanda,
Close
Hallå där!

Filip Rydolw

... ordförande för Arlandaklubben som organiserar flygplatskontrollanter. Först drabbades ni av pandemi och nedskärningar, sen blev det sommarkaos och personalbrist. Hur har ni det nu på Arlanda?

– Det går åt rätt håll, men läget är fortfarande pressat. Vi har fått in betydligt fler kollegor och har lyckats få igenom en del schemaändringar för att folk ska få sina pauser, raster och vila. Ändå finns en viss oro. Det är snart jul så vi nojar lite. Förra julen var kämpig och vi har många nya oerfarna som ska läras upp.

Om du ser tillbaka på coronatiden. Hur många kollegor fick gå?

– Jag har ingen exakt siffra men det var två tredjedelar, om inte fler. Riktigt många fick sluta.

Hur var stämningen under pandemin?

– Väldigt oroligt, och ledsamt, folk mådde inte bra. Sen när trafiken började komma i gång igen var vi alla överens om att en pandemi räcker. Nu har vi fått krig i Ukraina, inflation, höjda bensin- och energipriser och oron för hur det kan påverka resandet.

Hur var din roll som ordförande då?

– Det gällde att finnas där och ta rygg på mina kamrater. Rent krasst hade jag gärna sett färre uppsägningar. Det gör ont i hjärtat att se folk som jobbat i 20 år få gå. Det svider, även om vi räddade majoriteten av våra medlemmar. Bland de uppsagda har många fixat nya jobb men många har också kommit tillbaka.

Från att ha varit för många var ni i somras för få flygplatskontrollanter?

– Det var fullt kaos när man kom vid 2, 3 på morgonen och hade kunnat lösas mycket bättre. Men Swedavia är inte bra på att planera. De kan lägga flera avgångar på samma terminal medan andra står tomma. I klubbstyrelsen låg vi på vår arbetsgivare Avarn så hårt vi kunde för att kontrollanterna skulle få återhämtning. Vi fick till rätt schysta deals för dem som gick med på att skjuta upp fyra veckor av semestern. 20 000 kronor och rätt att ta ut ledigheten efter oktober. Ganska många nappade.

Hur reagerade passagerarna på väntetider och missade flyg?

– Blandat. Många betedde sig riktigt illa, en del som vilda djur, och kollegorna fick ta emot obefogad skit. Det är aldrig okej när du gör ditt jobb. Det hejdade apokalypsstämningen när Avarn satte in yttre vakter som stoppade folk från att ta sig in på terminalen långt före avgång.

Fossilfritt bränsle

En utredning som varit ute på remiss föreslår utbyggnad av terminalerna på Arlanda, satsningar på kollektivtrafiken till och från flygplatsen och en övergång till fossilfritt bränsle med mera. Efter maktskiftet ska frågan nu beredas på regeringskansliet.

Det finns politisk majoritet i riksdagen för att bygga ut Arlanda. Men i regeringens Tidöavtal nämns inget om Arlanda, däremot att Bromma flygplats ska finnas kvar.

Behöver Arlanda byggas ut?

– Ja, ja, ja! Det är en fruktansvärt dålig flygplats, men i stället för att bygga ut den borde man riva allt och bygga nytt. Till sommaren ska Swedavia i alla fall öppna en ny stor flygplatskontroll som ska ersätta de två mindre på terminal 5. Från facket har vi varit med på möten, kollat upplägg och ritningar och än så länge ser det bra ut. Ju mer rätt från början desto mindre strul sen. För oss som ska jobba där.

Hur är det att arbetspendla till Arlanda?

– Dåligt med busskommunikationer, särskilt om man jobbar tuffa morgonskift. För många är bilen enda alternativet men då får du punga ut med 1000 spänn i månaden, bara för parkeringen. Det är riktigt fult. Månadskort för tågpendlare till och från Uppsala går på 1 500. Vi borde få billigare parkering och subventionerad kollektivtrafik. Men det är svårt att få till när din arbetsgivare (Avarn) och uppdragsgivare (Swedavia) har olika uppdrag.

Dyrare flygbiljetter förutspås, sämre ekonomi hos många och mer miljötänk. Hur kommer det att påverka resandet, tror du?

– Jag tror inte folk slutar flyga förrän vi uppfinner teleportering. Allt går i vågor. Får vi ingen till pandemi tror jag att resandet kommer fortsätta, inte fullt i nivå med före coronan men ändå bra nära.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Maria:
    12 december, 2022

    Bra jobbat men definitivt gratis parkering för personal och buss och tågkommunikationer !!!!! Hur kan de ha öppet på flygplatsen och inte se till att anställda kommer dit? Har själv jobbat på Arlanda i många år och på den tiden fick vi t o m taxi som kunde hämta upp på flera adresser och slutligen Arlanda

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.