Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist
Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist

– Det här är jätteallvarligt. I förlängningen kan det leda till olyckor och då talar vi om stora tunga fordon, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport.

Under de senaste 15 åren har forskningen om trötthet bland yrkesförare varit mycket liten. Men nu har Europeiska Transportarbetarfederationen, ETF, publicerat en stor studie där nära 3 000 lastbils- och bussförare från Europa ingår.

Omkring 60 procent av lastbilsförarna känner regelbundet av trötthet när de är ute i trafiken. Siffran för bussförarna är 66 procent.

Särskilt allvarligt är att många av dem somnat vid ratten. Under det senaste året har det hänt var tredje lastbilschaufför någon gång och var fjärde bussförare.

Omkring var tionde yrkesförare har till och med somnat fler än tre gånger bakom ratten det senaste året.

Bland svenska förare och förare från Danmark, Norge och Finland är problemen mildare. Av dem har en tredjedel känt av trötthet vid körning, visar ETF:s studie.

– När man säger att det fungerar bättre här är det enbart svenska förare som vi talar om. Som väl känt är det inte alltid svenska förare i svenska bilar. Problemen med trötthet är alltså inte obefintliga i Sverige, säger Magnus Falk.

En oerhört stor mängd utländska bilar trafikerar de svenska vägarna. Enligt Trafikanalys genomförs omkring 800 000 transporter med start och stopp i Sverige av utländska lastbilar med förare som har helt andra villkor än de som går på svenskt avtal.

Kopplat till arbetsvillkor

I ETF:s studie kopplas tröttheten ihop med arbetsvillkoren. Nästan nio av tio lastbilsförarna arbetar mer än 40 timmar i veckan, bland bussförarna är siffran sex av tio. En stor del av dessa arbetar mer än 50 timmar i varje vecka.

Det finns en koppling mellan tröttheten, låga löner och långa arbetsveckor, enligt ETF. Med högre löner blir det inte längre nödvändigt för privatekonomin att arbeta mer än en vanlig arbetsvecka.

Men inte bara långa arbetsveckor skapar tröttheten. Svårigheter att ta rast är en annan orsak. Undersökningen visar att många lastbilschaufförer tvingas att till exempel övervaka lastning och lossning när de ska ha rast.

Även oregelbundna arbetsscheman med pass som läggs in på olika tider på dygnet är en svårighet och kan leda till sömnproblem. Under längre transporter är bekväm och ostörd nattsömn en lyx för många förare, visar ETF-studien.

Avregleringen av transportsektorn och en allt hårdare konkurrens med ökad efterfrågan på billiga och snabba transporter som kommer just på rätt tid är ytterligare en orsak som spelar roll för tröttheten.

I studien beskrivs ett mycket invecklat samband av orsaker till den utbredda tröttheten bland yrkesförarna.

Lösningarna är inte heller enkla. Men Europeiska Transportarbetarfederationen efterlyser inte fler regleringar, utan bättre och effektivare införande av de regler som EU har beslutat om. Dessutom vill man se en bättre kontroll av att reglerna följs.

Magnus Falk på svenska Transport håller med och ser brister på detta område.

– Ja, absolut. Vi har exakt samma problem i Sverige.

Han knyter ihop ETF:s studie med den svenska utredningen om kontroll av yrkestrafik.

– Vi anser att lösningen är en ny myndighet för vägtrafikinspektion. Det är helt och hållet avgörande för att få kontroll över dessa problem. Ett regelverk är aldrig bättre än sina kontroller, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.