Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist
Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist

– Det här är jätteallvarligt. I förlängningen kan det leda till olyckor och då talar vi om stora tunga fordon, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport.

Under de senaste 15 åren har forskningen om trötthet bland yrkesförare varit mycket liten. Men nu har Europeiska Transportarbetarfederationen, ETF, publicerat en stor studie där nära 3 000 lastbils- och bussförare från Europa ingår.

Omkring 60 procent av lastbilsförarna känner regelbundet av trötthet när de är ute i trafiken. Siffran för bussförarna är 66 procent.

Särskilt allvarligt är att många av dem somnat vid ratten. Under det senaste året har det hänt var tredje lastbilschaufför någon gång och var fjärde bussförare.

Omkring var tionde yrkesförare har till och med somnat fler än tre gånger bakom ratten det senaste året.

Bland svenska förare och förare från Danmark, Norge och Finland är problemen mildare. Av dem har en tredjedel känt av trötthet vid körning, visar ETF:s studie.

– När man säger att det fungerar bättre här är det enbart svenska förare som vi talar om. Som väl känt är det inte alltid svenska förare i svenska bilar. Problemen med trötthet är alltså inte obefintliga i Sverige, säger Magnus Falk.

En oerhört stor mängd utländska bilar trafikerar de svenska vägarna. Enligt Trafikanalys genomförs omkring 800 000 transporter med start och stopp i Sverige av utländska lastbilar med förare som har helt andra villkor än de som går på svenskt avtal.

Kopplat till arbetsvillkor

I ETF:s studie kopplas tröttheten ihop med arbetsvillkoren. Nästan nio av tio lastbilsförarna arbetar mer än 40 timmar i veckan, bland bussförarna är siffran sex av tio. En stor del av dessa arbetar mer än 50 timmar i varje vecka.

Det finns en koppling mellan tröttheten, låga löner och långa arbetsveckor, enligt ETF. Med högre löner blir det inte längre nödvändigt för privatekonomin att arbeta mer än en vanlig arbetsvecka.

Men inte bara långa arbetsveckor skapar tröttheten. Svårigheter att ta rast är en annan orsak. Undersökningen visar att många lastbilschaufförer tvingas att till exempel övervaka lastning och lossning när de ska ha rast.

Även oregelbundna arbetsscheman med pass som läggs in på olika tider på dygnet är en svårighet och kan leda till sömnproblem. Under längre transporter är bekväm och ostörd nattsömn en lyx för många förare, visar ETF-studien.

Avregleringen av transportsektorn och en allt hårdare konkurrens med ökad efterfrågan på billiga och snabba transporter som kommer just på rätt tid är ytterligare en orsak som spelar roll för tröttheten.

I studien beskrivs ett mycket invecklat samband av orsaker till den utbredda tröttheten bland yrkesförarna.

Lösningarna är inte heller enkla. Men Europeiska Transportarbetarfederationen efterlyser inte fler regleringar, utan bättre och effektivare införande av de regler som EU har beslutat om. Dessutom vill man se en bättre kontroll av att reglerna följs.

Magnus Falk på svenska Transport håller med och ser brister på detta område.

– Ja, absolut. Vi har exakt samma problem i Sverige.

Han knyter ihop ETF:s studie med den svenska utredningen om kontroll av yrkestrafik.

– Vi anser att lösningen är en ny myndighet för vägtrafikinspektion. Det är helt och hållet avgörande för att få kontroll över dessa problem. Ett regelverk är aldrig bättre än sina kontroller, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Anamaria Lara Sjögren kör kranväxlare och är med i långköraren Svenska Truckers på TV3. Programmet är nu inne på sin nionde säsong.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Lyftande flygplan

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.