Corona

Färdtjänstfordon byggs om i Dalarna

Färdtjänst. Skyddsstoppet hade avsedd verkan, noterar Transports regionala skyddsombud i Dalarna. Fordonen för färdtjänst och andra serviceresor anpassas så att föraren och passagerarna ska hålla ett säkert avstånd till varandra.

I fredags stoppade Joakim Hejenstedt, regionalt skyddsombud, färdtjänst och serviceresor på tre taxibolag i Dalarna. Orsak – företagen följde inte de rutiner som de själva har uppgett till Arbetsmiljöverket. Fordonen packades fulla med passagerare och avståndet till föraren var mindre än en och en halv meter.

– Bolagen tar inte sitt ansvar för att skydda chaufförerna. Corona är ett dödligt virus, sa Joakim Hejenstedt då.

I dag på förmiddagen är han nöjdare. Enligt uppgifter till honom spärrar bolagen av framsätet och blockerar raden med säten närmast föraren i fordonen. Information har gått ut till förarna om att de ska hålla en och en halv meters avstånd till sina passagerare.

– Det ser ut som om de har accepterat kraven i mitt skyddsstopp. Men ägaren har inte sagt det till mig ännu, säger Johan Hejenstedt.

Alternativen för en arbetsgivare som får ett skyddsstopp är att antingen uppfylla kraven – eller vända sig till Arbetsmiljöverket för att få stoppet hävt. Taxibolagen i Dalarna har inte gått till Arbetsmiljöverket i dag för att försöka häva stoppet.

Skyddsstoppet började gälla i fredags klockan 17 och har i princip legat kvar sedan dess.

Men strax efter det klockslaget gjorde Arbetsmiljöverket, ägaren till taxibolagen och Transport en överenskommelse om att bilarna ändå kunde köras under helgen. Under förutsättning att avståndet mellan förare och passagerare skulle följa kravet i skyddsstoppet, som i sin tur bygger på Folkhälsoinstitutets rekommendationer.

I dag startade alltså en ommöblering av fordonen som gör att avståndet kan hållas.

– Jag har inte hunnit prata med chaufförerna än. Men det känns mycket bra att det verkar ha blivit en snabb lösning på detta, säger Joakim Hejenstedt.

Per-Olov Dély är vd på Borlänge taxi, ett av taxiföretagen, och äger alla tre. Han har bett att få återkomma med en kommentar till Transportarbetaren.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.