Corona

Färdtjänstfordon byggs om i Dalarna

Färdtjänst. Skyddsstoppet hade avsedd verkan, noterar Transports regionala skyddsombud i Dalarna. Fordonen för färdtjänst och andra serviceresor anpassas så att föraren och passagerarna ska hålla ett säkert avstånd till varandra.

I fredags stoppade Joakim Hejenstedt, regionalt skyddsombud, färdtjänst och serviceresor på tre taxibolag i Dalarna. Orsak – företagen följde inte de rutiner som de själva har uppgett till Arbetsmiljöverket. Fordonen packades fulla med passagerare och avståndet till föraren var mindre än en och en halv meter.

– Bolagen tar inte sitt ansvar för att skydda chaufförerna. Corona är ett dödligt virus, sa Joakim Hejenstedt då.

I dag på förmiddagen är han nöjdare. Enligt uppgifter till honom spärrar bolagen av framsätet och blockerar raden med säten närmast föraren i fordonen. Information har gått ut till förarna om att de ska hålla en och en halv meters avstånd till sina passagerare.

– Det ser ut som om de har accepterat kraven i mitt skyddsstopp. Men ägaren har inte sagt det till mig ännu, säger Johan Hejenstedt.

Alternativen för en arbetsgivare som får ett skyddsstopp är att antingen uppfylla kraven – eller vända sig till Arbetsmiljöverket för att få stoppet hävt. Taxibolagen i Dalarna har inte gått till Arbetsmiljöverket i dag för att försöka häva stoppet.

Skyddsstoppet började gälla i fredags klockan 17 och har i princip legat kvar sedan dess.

Men strax efter det klockslaget gjorde Arbetsmiljöverket, ägaren till taxibolagen och Transport en överenskommelse om att bilarna ändå kunde köras under helgen. Under förutsättning att avståndet mellan förare och passagerare skulle följa kravet i skyddsstoppet, som i sin tur bygger på Folkhälsoinstitutets rekommendationer.

I dag startade alltså en ommöblering av fordonen som gör att avståndet kan hållas.

– Jag har inte hunnit prata med chaufförerna än. Men det känns mycket bra att det verkar ha blivit en snabb lösning på detta, säger Joakim Hejenstedt.

Per-Olov Dély är vd på Borlänge taxi, ett av taxiföretagen, och äger alla tre. Han har bett att få återkomma med en kommentar till Transportarbetaren.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.