Färdtjänst i Dalarna skyddsstoppad

UPPDATERAD. Klockan 17 i dag stannade all färdtjänsttrafik och alla serviceresor på tre taxibolag i Dalarna. Transport har lagt ett skyddsstopp. Efter en hektisk eftermiddag står det klart att stoppet gäller under helgen.

– Bolagen tar inte sitt ansvar för att skydda chaufförerna. Corona är ett dödligt virus, säger Joakim Hejenstedt, regionalt skyddsombud i Dalarna.

Telefonerna har gått varma mellan Transport, taxibolagen och Arbetsmiljöverket under fredagen. Resultatet är att skyddsstoppet i princip gäller under helgen. Taxibolaget lovar att avståndet ska hållas mellan chaufförer och passagerare och tillåts därför att köra vissa resor.

Men på måndag morgon klarar de inte att hålla det löftet. Passagerarna är för många under vardagar. Då lär Arbetsmiljöverket få avgöra om trafiken kan komma igång.

Arbetsmiljön för färdtjänstförarna i Dalarna har blivit en följetong. Joakim Hejenstedt har drivit en rad ärenden sedan coronapandemin startade. Han har gjort flera 6:6a-anmälningar om farlig arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har dock gått på företagens linje.

I dag stod det klart att tre företag inte följer en av de rutiner som de har meddelat Arbetsmiljöverket, och som är en grund för myndighetens beslut. Det gäller avståndet mellan chauffören och passagerarna.

I sina tidigare svar till Arbetsmiljöverket hävdar företagen att max två passagerare åker med i färdtjänstbilarna. Joakim Hejenstedt har kontrollerat bilar samt pratat med chaufförerna. De känner dock inte till tvåpersonsgränsen. I stället förekommer det att bilarna fylls och passagerare sitter både i framsätet och precis bakom föraren.

– Det handlar om avståndet. Bolagen följer inte Folkhälsomyndighetens rekommendation om avstånd mellan människor. Förare och passagerare sitter för nära varandra, säger Joakim Hejenstedt.

Han har lämnat sitt skyddsstopp till arbetsgivarna. De kunde under fredagen välja mellan att följa de rutiner som de har uppgett – eller föreslå Arbetsmiljöverket att skyddsstoppet ska upphävas.

De tre bolagen har samma ägare och Transportarbetaren har sökt vd:n, som hittills har varit upptagen.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.