Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

– Besluten kom som en kalldusch. Arbetsmiljöverket skriver att det finns rutiner, men de flesta bygger på muntliga kommentarer från företagen, säger Joakim Hejenstedt.

I slutet av mars vände han sig till taxiföretagen i Dalarna. Närmare 200 taxiförare riskerade att smittas av corona, var hans bedömning. Han gjorde en så kallade 6:6a-anmälan och taxiföretagen fick 14 dagar på sig att svara på fackets krav.

Efter detta anmäldes fem taxibolag till Arbetsmiljöverket. Transport krävde ett förbud för fortsatt farligt arbete. I detalj löd kraven:

  • Rutiner för färdtjänstresor med en resenär som har misstänkt eller konstaterad covid 19.
  • Rutiner för chaufförer som tillhör en riskgrupp.
  • Rutiner för hygien i färdtjänstfordonen.
  • Rutiner för samåkning i färdtjänsten.
  • Rutiner för dokumentation av om anställda har exponerats av covid 19.

– Sedan har jag ringt och suttit i telefonkö för att få veta när besluten ska komma, ibland uppemot fyra timmar per dag.

Den 27 maj kom så myndighetens beslut: Inget förbud eller föreläggande riktas mot taxibolagen. Arbetsmiljöverket hänvisar till att företagen har rutiner. Något som Transports regionala skyddsombud inte håller med om:

– Till exempel står det att en chaufför ska kontakta arbetsgivaren när en person med misstänkt smitta ska samåka med en annan person. Men det går inte att lämna över till den anställda att bedöma smittrisken …

Joakim Hejenstedt är också kritisk till att Arbetsmiljöverket har gjort inspektioner via telefon. Han är tveksam till om de rutiner som företagen hänvisar till är skriftliga. Ett överklagande av myndighetsbesluten är på gång.

Per-Olov Dély är vd på Borlänge taxi, ett av taxiföretagen. Han tycker också att handläggningstiden på Arbetsmiljöverket har varit i längsta laget. Men är i övrigt nöjd med besluten.

– Myndigheten förhåller sig i sitt ställningstagande till vad smittskyddsläkaren har sagt, kommenterar han.

På en punkt kritiserar Arbetsmiljöverket taxiföretagen. En chaufför som hjälper en passagerare som hostar och nyser ska använda vätskeavvisande munskydd med visir samt engångshandskar. Om den rutinen inte införs hotar ett förbud mot att hjälpa passagerarna att till exempel spänna fast en rullstol.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Taxi Stockholm vill ha plexiskydd i alla bilar till sista april

Taxi. Efter Arbetsmiljöverkets beslut om smittsäker arbetsmiljö. Taxi Stockholm vill att alla installerar plexiskydd mellan fram- och baksätet innan månadens slut.

Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.