På bilarna skyltar Skånetrafiken med miljöansvar. Men i verkligheten rullar fordonen tomma åtskilliga mil eftersom chaufförerna hålls utanför körplaneringen, menar en förare. ”Chaufförerna har som andra rätt att få rast”, säger Anders Palmqvist, Transport.
Close
På bilarna skyltar Skånetrafiken med miljöansvar. Men i verkligheten rullar fordonen tomma åtskilliga mil eftersom chaufförerna hålls utanför körplaneringen, menar en förare. ”Chaufförerna har som andra rätt att få rast”, säger Anders Palmqvist, Transport.
Close

”Ohållbart för färdtjänstförarna”

Färdtjänst. Skånetrafiken ”bombar” färdtjänstförarna med körningar utan att ta hänsyn till att de behöver ta lunch, rast och kisspaus. Transports regionala skyddsombud i Malmö är kritiskt.

Chauffören vill inte framträda med namn, av rädsla för att taxibolaget hon arbetar för ska förlora köruppdragen vid Skånetrafikens nästa upphandling av färdtjänst- och sjukresor.

– Det är inte min arbetsgivare jag vänder mig emot. Chefen är jättebra och försöker prata med Skånetrafiken, men han kommer ingen vart.

Vi kan kalla henne Sofia. Hon säger att hon får körningarna så sent att hon har svårt att undvika många mil av tombilskörning. Dåligt för miljön som Skånetrafiken säger sig värna om, påpekar hon.

– Men nekar vi en körning får arbetsgivaren betala vite.

Piska chaufförerna

Vite är trafikhuvudmannens ”affärsidé” för att piska chaufförerna, menar Sofia. Hon berättar om kollegan som ifrågasatte hämtning av en kund klockan 10 och en annan, på annan adress, samma tid.

– Skånetrafiken svarade: Ni chaufförer blev så bortskämda under pandemin när ni bara behövde köra en person. Vi är inte din arbetsgivare. Prata med din arbetsgivare!

Sofia ringde trafikledningen och bad om tio minuters paus för att hinna tanka. Då blev svaret, enligt Sofia: Tanka och äta får du göra mellan körningarna.

– Inte så lätt när Skånetrafiken tvingar oss att köra på gas och tankställena är få. Kontaktar jag Skånetrafiken för att flytta en körning långt bort kan de svara att det inte finns några andra bilar. Men tar jag en skärmdump och skickar till chefen som kontaktar trafikledningen finns det visst bilar.

Svårt få ledigt

En annan chaufför, som också vill vara anonym, kör i Malmöområdet. Vi kallar honom Saied. Han tycker att svårigheten att få ledigt är det största problemet.

– Skånetrafiken har infört en ny regel som innebär att jag måste ta en hel dag ledigt, semester eller obetalt, om jag behöver gå till tandläkare eller läkare. Går jag ifrån jobbet får min arbetsgivare betala vite. 1 000 kronor för varje timme jag är borta. Men vi har inte så bra lön att vi kan ta ledigt.

Saied säger att Skånetrafiken hela tiden kommer med nya regler, att förarna behandlas som robotar.

– Den senaste regeln var droppen. Jag söker andra jobb, fast jag tycker om att hjälpa människor.

En färsk rapport från Arbetsmiljöverket visar att utrikes födda upplever sig ha sämre arbetsmiljö än inrikes födda. Saied tycker att Skånetrafiken utnyttjar att många förare inte talar så bra svenska och därför inte protesterar.

– Vi ska bara hålla käft och köra!

Äter medan hon kör

Ytterligare en förare kallar vi Ali. Han har ledsnat och tänker börja plugga.

– Skånetrafiken bara kastar ut turerna, utan att tänka.

Transports Anders Palmqvist efterlyser beställaransvar. Foto: Justina Öster
Transports Anders Palmqvist efterlyser beställaransvar. Foto: Justina Öster

30 minuters lunch och tid att värma mat får varken Saied eller Ali. Oftast bara 15–20 minuter eftersom körningen före lunch läggs för sent och turen efter lunch för tidigt. Sofia äter medan hon kör.

– Min hjärna fungerar inte när jag kommer hem på kvällen. Vi jobbar 50 timmar i veckan och andra 40, fast de får lunch och rast, säger Ali.

Kisspaus då? Ibland hinner Sofia inte på toa och får köra ”med rumpan bar” i byxorna.

Anders Palmqvist är regionalt skyddsombud på Transports Malmöavdelning.

– Skånetrafiken bombar chaufförerna med körningar fast invänder någon säger de: Det får du ta med din arbetsgivare. Men arbetsgivaren lägger ju inte ut körningarna så hur ska de kunna planera raster? Skånetrafiken måste ta hänsyn till att förarna behöver ta rast.

Vitessystemet skuldbelägger chaufförerna, anser Anders Palmqvist:

– Men det är inte deras ansvar att undvika vite. Boven är upphandlingssystemet där billigast anbud vinner. Det drabbar förarna.

Brist på fordon efter pandemin

Färdtjänst. Carina Zachau (M) är ordförande i kollektivtrafiknämnden som styr över Skånetrafikens färdtjänst- och sjukresor. Hon har inte hört talas om den negativa attityden mot chaufförerna och svarar att hon kommer att ta upp frågan.

Carina Zachau (M). Foto: Skånetrafiken
Carina Zachau (M). Foto: Skånetrafiken

– Vi har ett tufft läge efter pandemin. Sjukresorna ökar och vi har för få fordon, så det kan vara svårt att rucka på tider för att hantera önskemål från chaufförerna.

En chaufför uttrycker det: Vi ska bara hålla käften och köra!

– Det är inte acceptabelt, trafikledning och chaufförer måste ha förståelse för varandras situation. De behöver bemöta varandra med ömsesidig respekt.

Stressen och problemen att hinna ta rast och gå på toa bollar Carina Zachau, precis som trafikledningen, tillbaka till taxibolagen.

Men det är inte arbetsgivarna som lägger ut körningarna på chaufförerna?

– Jag är inte så insatt i hur man hanterar det med förarna men vi har möjlighet att ta upp olika frågor vid nya upphandlingar och gör regelbundna uppföljningar av avtalen, säger Carina Zachau.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anwer Alhashimi:
    28 januari, 2024

    hej ja den är bra men om du vill mer information så ni kan kontakta mig jag oxå färdtjänstförara.

  2. Pelle Axner:
    17 oktober, 2023

    Som vanligt så svär de ansvariga sig fria.. Skamligt!

  3. Elisabeth Henriksson:
    9 oktober, 2023

     "Vi har ett tufft läge efter pandemin. Sjukresorna ökar och vi har för få fordon, så det kan vara svårt att rucka på tider för att hantera önskemål från chaufförerna."
    Jag har kört i 15 år och det har alltid varit såhär. De försöker alltid skylla på något, nu är det pandemin som får bära skulden för deras planering.

Lästips:

Gemenskap på jobbet. Illustration: Ingrid Fröhlich

Hjälpsamhet bidrar till gemenskap

Arbetsmiljö. Ensamhet är lika skadligt för hälsan som rökning, visar forskning. Sociala aktiviteter på arbetsplatsen kan förebygga det. På Telge återvinning åker man och fiskar tillsammans bland annat. – Vet man att man är saknad när man inte kommer till jobbet, då vet man att man är behövd och då trivs man, säger vd Vesa Hiltula.

Jenny Lundström (MP) & Joel Gohari Moghadam (S), Region Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.