På bilarna skyltar Skånetrafiken med miljöansvar. Men i verkligheten rullar fordonen tomma åtskilliga mil eftersom chaufförerna hålls utanför körplaneringen, menar en förare. ”Chaufförerna har som andra rätt att få rast”, säger Anders Palmqvist, Transport.
Close
På bilarna skyltar Skånetrafiken med miljöansvar. Men i verkligheten rullar fordonen tomma åtskilliga mil eftersom chaufförerna hålls utanför körplaneringen, menar en förare. ”Chaufförerna har som andra rätt att få rast”, säger Anders Palmqvist, Transport.
Close

”Ohållbart för färdtjänstförarna”

Färdtjänst. Skånetrafiken ”bombar” färdtjänstförarna med körningar utan att ta hänsyn till att de behöver ta lunch, rast och kisspaus. Transports regionala skyddsombud i Malmö är kritiskt.

Chauffören vill inte framträda med namn, av rädsla för att taxibolaget hon arbetar för ska förlora köruppdragen vid Skånetrafikens nästa upphandling av färdtjänst- och sjukresor.

– Det är inte min arbetsgivare jag vänder mig emot. Chefen är jättebra och försöker prata med Skånetrafiken, men han kommer ingen vart.

Vi kan kalla henne Sofia. Hon säger att hon får körningarna så sent att hon har svårt att undvika många mil av tombilskörning. Dåligt för miljön som Skånetrafiken säger sig värna om, påpekar hon.

– Men nekar vi en körning får arbetsgivaren betala vite.

Piska chaufförerna

Vite är trafikhuvudmannens ”affärsidé” för att piska chaufförerna, menar Sofia. Hon berättar om kollegan som ifrågasatte hämtning av en kund klockan 10 och en annan, på annan adress, samma tid.

– Skånetrafiken svarade: Ni chaufförer blev så bortskämda under pandemin när ni bara behövde köra en person. Vi är inte din arbetsgivare. Prata med din arbetsgivare!

Sofia ringde trafikledningen och bad om tio minuters paus för att hinna tanka. Då blev svaret, enligt Sofia: Tanka och äta får du göra mellan körningarna.

– Inte så lätt när Skånetrafiken tvingar oss att köra på gas och tankställena är få. Kontaktar jag Skånetrafiken för att flytta en körning långt bort kan de svara att det inte finns några andra bilar. Men tar jag en skärmdump och skickar till chefen som kontaktar trafikledningen finns det visst bilar.

Svårt få ledigt

En annan chaufför, som också vill vara anonym, kör i Malmöområdet. Vi kallar honom Saied. Han tycker att svårigheten att få ledigt är det största problemet.

– Skånetrafiken har infört en ny regel som innebär att jag måste ta en hel dag ledigt, semester eller obetalt, om jag behöver gå till tandläkare eller läkare. Går jag ifrån jobbet får min arbetsgivare betala vite. 1 000 kronor för varje timme jag är borta. Men vi har inte så bra lön att vi kan ta ledigt.

Saied säger att Skånetrafiken hela tiden kommer med nya regler, att förarna behandlas som robotar.

– Den senaste regeln var droppen. Jag söker andra jobb, fast jag tycker om att hjälpa människor.

En färsk rapport från Arbetsmiljöverket visar att utrikes födda upplever sig ha sämre arbetsmiljö än inrikes födda. Saied tycker att Skånetrafiken utnyttjar att många förare inte talar så bra svenska och därför inte protesterar.

– Vi ska bara hålla käft och köra!

Äter medan hon kör

Ytterligare en förare kallar vi Ali. Han har ledsnat och tänker börja plugga.

– Skånetrafiken bara kastar ut turerna, utan att tänka.

Transports Anders Palmqvist efterlyser beställaransvar. Foto: Justina Öster
Transports Anders Palmqvist efterlyser beställaransvar. Foto: Justina Öster

30 minuters lunch och tid att värma mat får varken Saied eller Ali. Oftast bara 15–20 minuter eftersom körningen före lunch läggs för sent och turen efter lunch för tidigt. Sofia äter medan hon kör.

– Min hjärna fungerar inte när jag kommer hem på kvällen. Vi jobbar 50 timmar i veckan och andra 40, fast de får lunch och rast, säger Ali.

Kisspaus då? Ibland hinner Sofia inte på toa och får köra ”med rumpan bar” i byxorna.

Anders Palmqvist är regionalt skyddsombud på Transports Malmöavdelning.

– Skånetrafiken bombar chaufförerna med körningar fast invänder någon säger de: Det får du ta med din arbetsgivare. Men arbetsgivaren lägger ju inte ut körningarna så hur ska de kunna planera raster? Skånetrafiken måste ta hänsyn till att förarna behöver ta rast.

Vitessystemet skuldbelägger chaufförerna, anser Anders Palmqvist:

– Men det är inte deras ansvar att undvika vite. Boven är upphandlingssystemet där billigast anbud vinner. Det drabbar förarna.

Brist på fordon efter pandemin

Färdtjänst. Carina Zachau (M) är ordförande i kollektivtrafiknämnden som styr över Skånetrafikens färdtjänst- och sjukresor. Hon har inte hört talas om den negativa attityden mot chaufförerna och svarar att hon kommer att ta upp frågan.

Carina Zachau (M). Foto: Skånetrafiken
Carina Zachau (M). Foto: Skånetrafiken

– Vi har ett tufft läge efter pandemin. Sjukresorna ökar och vi har för få fordon, så det kan vara svårt att rucka på tider för att hantera önskemål från chaufförerna.

En chaufför uttrycker det: Vi ska bara hålla käften och köra!

– Det är inte acceptabelt, trafikledning och chaufförer måste ha förståelse för varandras situation. De behöver bemöta varandra med ömsesidig respekt.

Stressen och problemen att hinna ta rast och gå på toa bollar Carina Zachau, precis som trafikledningen, tillbaka till taxibolagen.

Men det är inte arbetsgivarna som lägger ut körningarna på chaufförerna?

– Jag är inte så insatt i hur man hanterar det med förarna men vi har möjlighet att ta upp olika frågor vid nya upphandlingar och gör regelbundna uppföljningar av avtalen, säger Carina Zachau.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anwer Alhashimi:
    28 januari, 2024

    hej ja den är bra men om du vill mer information så ni kan kontakta mig jag oxå färdtjänstförara.

  2. Pelle Axner:
    17 oktober, 2023

    Som vanligt så svär de ansvariga sig fria.. Skamligt!

  3. Elisabeth Henriksson:
    9 oktober, 2023

     "Vi har ett tufft läge efter pandemin. Sjukresorna ökar och vi har för få fordon, så det kan vara svårt att rucka på tider för att hantera önskemål från chaufförerna."
    Jag har kört i 15 år och det har alltid varit såhär. De försöker alltid skylla på något, nu är det pandemin som får bära skulden för deras planering.

Lästips:

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.