Lillie-Marie Ingvarsson
Close
Lillie-Marie Ingvarsson är facklig förtroendeman på Kristianstad taxi & buss. Hon är besviken över smutskastningen som startade när facket gick in och krävde att företaget och Blekingetrafiken följer arbetstidsreglerna.
Close

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

I vintras inledde Transport en tvist med Kristianstad taxi & buss, som kör en stor del av färdtjänst- och sjukresorna i Blekinge. Förarna var besvikna över uteblivna lönehöjningar sedan Blekingetrafiken avbrutit en ny upphandling.

I mars kom coronalarmet och missnöjet växte. Chaufförer som i flera år varit pressade av långa arbetsveckor, låga löner och uteblivna raster fick körningar där smittskyddet inte fungerade.

Lillie-Marie Ingvarsson är facklig förtroendeman på Kristianstad taxi & buss. Hon visar en minibuss och beskriver hur det i praktiken är omöjligt att följa instruktionerna.

– Vi ska hålla ett avstånd på två meter. Men hur ska det gå till? Vi måste ju spänna fast alla rullstolar. Det gör att man hela tiden kommer väldigt nära resenärerna. Det handlar om kanske 20 centimeter.

– Ska vi klara tvåmetersgränsen kan vi ha högst två passagerare i bilen. Men vi kör även vanlig kollektivtrafik åt Blekingetrafiken. Då kan vi få upp till sex resenärer.

En av Lillie-Marie Ingvarssons förarkolleger fyller i:

– Det är helt sjukt. Vi måste fortfarande hantera kontanter, fast Blekingetrafiken tidigare gått ut med att färdtjänsten skulle vara kontantfri från den 1 juni. Sedan kom det kontraorder. Faktura och kortbetalning skulle vara huvudalternativ. Men vi måste fortfarande acceptera kontanter också.

Chauffören, som vill vara anonym, visar målande hur äldre ofta plockar fram plånboken, slickar på fingertopparna och börjar räkna upp sedel för sedel. En hantering som rimmar illa med pandemins restriktioner.

Förhandling

I våras kallade Transport Kristianstad taxi & buss till förhandlingsbordet. Facket anser att förarna avlönas felaktigt. Det är också vanligt med extrema arbetstider. Uppåt 220–240 timmar per månad. Få chaufförer tog rasten på minst 30 minuter som lagen kräver.

När Transport började granska arbetstiderna gick företaget ut med att alla förare måste ta rast, med löneavdrag. ”Enligt instruktioner från facket”. Åtgärden ledde till frustration. Lillie-Marie Ingvarsson säger:

– Lönen är så låg att många förare har kompenserat genom att jobba väldigt mycket, och inte ta raster. Nu är det fackets fel, mitt fel, att anställda skulle förlora pengar. Vi har försökt förklara att rasten är ett myndighetskrav.

– Tyvärr har det lett till mycket skitsnack. Det tråkigaste är att pratet spritt sig även till kunderna. En resenär tog upp saken. Han hade hört talas om ”den där unga tjejen från facket som bara förstör…”

Blekinge färdtjänst
Två meters avstånd till passagerarna är det som gäller för Blekingetrafikens färdtjänstförare. I praktiken fungerar det inte. Här hjälper en förare en kvinnlig resenär med rullatorn. Avstånd? Kanske 50 centimeter. Foto: Jan Lindkvist

I juni infördes nya regler. Nu ska Blekingetrafiken, som styr körningarna, lägga ut rast för alla förare. Den ska komma under ett tidsfönster på två timmar och kan beordras när som helst – utan förvarning. Ibland utlovas rast, som med kort varsel flyttas framåt fyra, fem gånger.

– Jag har fått besked samma minut som rasten startar. Det kan vara precis när man lämnat av en resenär, exempelvis på ett äldreboende. Där och då ska du äta och hitta en toalett, säger den anonyma föraren.

Kritiska förare

Många chaufförer är kritiska mot arbetsgivaren, Kristianstad taxi & buss. Även Transport får kritik, för att inte ha agerat tidigare under åren. Men alla förare Transportarbetaren pratar med anser att Blekingetrafiken och beställningscentralen har störst ansvar för att chaufförerna bränner ut sig.

– Arbetsmiljöverket borde granska hela färdtjänsten. Även Blekingetrafikens beställningscentral, säger Lillie-Marie Ingvarsson.

Samma uppfattning har Carina. Hon är avstängd efter en dispyt med växeln. Det var i maj.

– Avstängd på livstid, suckar Carina som inte vill framträda med sitt riktiga namn.

Carina började köra färdtjänst 2008 och betonar att hon gillar jobbet. Ett arbete som blev ohållbart efter den senaste upphandlingen.

– Allt är inte Kristianstad taxi & buss fel. Blekingetrafiken pressar oss så in i helvete. Vi får körningar som är helt omöjliga att få ihop.

Carina är medveten om att hon har kort stubin. Under åren i färdtjänstbussen har den krympt. Sedan slutet av maj går hon hemma.

– Jag gormade en del, det var inte det mest intelligenta jag gjort. Men jag var slutkörd. Har varit millimetrar från att gå in i väggen. Under hela vintern jobbade jag omkring 240 timmar i månaden.

Tre dagar i veckan körde Carina dubbla pass för Blekingstrafiken. Först inhopp i den vanliga kollektivtrafiken med minibussen. Klockan 04 till 06.30. Sedan hem ett par timmar innan färdtjänsten stod på tur. Klockan 10 till 19.

Totalt 11,5 timmar. Ett schema utan vare sig rast eller lagstadgad dygnsvila, förtydligar Carina.

”Ovissheten gnager”

När vi träffas i slutet av maj väntar hon på besked från arbetsgivaren om jobbet och framtiden.

– Ovissheten gnager, säger hon. Fast kanske är det här det bästa som kunde hända. Som förare var vi hela tiden piskade och övervakade. Ytterst är det de gamla och sjuka som blir lidande. Som alltid. Det ska vara billigast möjliga. Det är som om vi körde boskap.

Som facklig förtroendeman har Lillie-Marie Ingvarsson hamnat i korselden. Förutom ryktesspridning och företagsmejlen, där facket får bära ansvaret för arbetstidsreglerna, har hon på kort tid fått anmälningar mot sig. För dåligt trafikbeteende.

Den ena händelsen inträffade på E 22, i samband med en omkörning. När den skulle ha inträffat har Lillie-Marie Ingvarsson inte fått reda på. Kristianstad taxi & buss, som mejlat över klagomålet till henne, skriver att det inte är klarlagt om det var hon eller en annan chaufför som körde bussen.

Den andra anmälan gäller en påstådd händelse i juni, i det lilla samhället Hällaryd. Här pekas Lillie-Marie Ingvarsson ut för vårdslös körning vid en korsning.

Kristianstad taxi & buss har begärt in en skriftlig kommentar från Ingvarsson.

– Vad ska jag svara? Jag kan över huvud taget inte erinra mig någon incident. Jag bor själv i Hällaryd, mina barn går på skola och dagis där. Är det någonstans jag tar det extra försiktigt så är det i Hällaryd.

– Jag har kört färdtjänst sedan 2017, utan ett enda klagomål. Nu kommer det plötsligt två. Alltihop känns tråkigt. Striden om våra arbetsvillkor har gjort att en del chaufförer slutat hälsa på mig. Jag borde kanske inte bry mig, men det som händer påverkar mig mycket.

Transport har haft både lokala och centrala förhandlingar med Kristianstad taxi & buss, om förarnas villkor. Parterna är oeniga och förhandlingarna har ajournerats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Första maj i krigets skugga

Ledare. Kriget fortsätter att rasa i Ukraina och Sverige försöker trycka på för att få ett slut. Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om blockad av ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg från den 1 maj 2022 och demonstrationer anordnas utanför ryska ambassader runt om i världen, så också i Stockholm. Många är vi som vill få slut på Putins krig.

Jens Holm (V). Foto: Agnes Stuber

Jens Holm (V)

…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.