Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Lämna anställningen – i dagsläget går ingen annan utväg att se. Det skriver ombudsmän på Transport i ett brev till medlemmar vid två företag, entreprenörer verksamma i hamnen.

Peter Åkesson. Foto: Jan Lindkvist
Peter Åkesson, ombudsman avdelning 3.

– Ägarna av hamnbolagen har fört både facket och sina underleverantörer bakom ljuset. Det har varken varit MBL-förhandlingar eller information innan det nya säkerhetsavtalet började gälla i hamnen, säger Peter Åkesson, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning.

Han har undertecknat brevet och står tillsammans med Sven Sawatzki, Boråsavdelningen, som kontaktperson för berörda medlemmar. Båda ombudsmännen beklagar konsekvenserna av hamnens skärpta säkerhetskrav.

– Vi ser tyvärr att det är ett bättre alternativ att lämna än att förnedras och personligen fara illa i nuvarande anställning, skriver ombudsmännen i brevet.

– Vi bedömer att säkerhetsprövningen görs i smyg och i lönndom eftersom inget medgivande gjorts.

Det gäller den säkerhetsprövning i det så kallade säkerhetsskyddsavtal som infördes den 1 november för Energihamnen; ett skyddsklassat objekt.

De nya bestämmelserna innebär att alla – exempelvis tankbilschaufförer – granskas av Göteborgs hamn i en så kallad bakgrundsprövning för att få passerkort. De fackliga företrädarna har ingen kännedom om exakt vad det betyder, men har hört att det ska gälla årsvis. Förgäves har facket försökt reda på hur det kommer sig att hamnbolagen sorterar in exempelvis tankbilschaufförer i en säkerhetsklassning som om de arbetade med hemligstämplat material för rikets säkerhet.

Sven Sawatzki är lokal ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås.
Sven Sawatzki, ombudsman avdelning 17.

Facket tar också upp hur ödesdigra konsekvenserna riskerar att bli för de anställda som inte klarar säkerhetsprövningen: De förlorar jobbet då de ju inte längre kommer in i Energihamnen. Utan uppsägningstid, enligt hamnbolagens rådgivning, och med stor risk att den anställda inte heller får a-kassa eftersom hen själv ”orsakat” uppsägningen.

– Den granskning de gör innebär att också familjemedlemmar granskas och man söker även i register efter domar och om någon myndighet granskar er. Eftersom du inte gett ditt medgivande gör vi bedömningen att säkerhetsprövning görs i lönndom, skriver Transports ombudsmän till medlemmarna.

De pekar i brevet på hur hemligstämplingen i ärendena gör den enskilda rättslös, utan chans att bemöta vad som utretts och kontrollerats, än mindre berättigar till prövning i domstol.

Att facket alls fick kännedom om de förändrade säkerhetskraven i Göteborgs hamn är att tre anställda blivit varslade på grund av arbetsbrist. Några som helst oegentligheter framkom inte, då skulle det i stället gällt avsked eller personliga skäl. Nu handlade det alltså om att de tre varslade inte kunde utföra sitt jobb på grund av att de är utestängda från hamnen.

Transport hoppas inom kort kunna träffa medlemmarna. Samtliga har alla lång yrkeserfarenhet och stor kompetens.  Facket har haft kontakt med andra arbetsgivare och omställningsföretag och ställt en kravbild på vad de behöver erbjuda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Transportarbetarens logga

Taxiväxelns flytt hotar jobben för 15 anställda

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – 15 personer har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.