Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Lämna anställningen – i dagsläget går ingen annan utväg att se. Det skriver ombudsmän på Transport i ett brev till medlemmar vid två företag, entreprenörer verksamma i hamnen.

Peter Åkesson. Foto: Jan Lindkvist
Peter Åkesson, ombudsman avdelning 3.

– Ägarna av hamnbolagen har fört både facket och sina underleverantörer bakom ljuset. Det har varken varit MBL-förhandlingar eller information innan det nya säkerhetsavtalet började gälla i hamnen, säger Peter Åkesson, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning.

Han har undertecknat brevet och står tillsammans med Sven Sawatzki, Boråsavdelningen, som kontaktperson för berörda medlemmar. Båda ombudsmännen beklagar konsekvenserna av hamnens skärpta säkerhetskrav.

– Vi ser tyvärr att det är ett bättre alternativ att lämna än att förnedras och personligen fara illa i nuvarande anställning, skriver ombudsmännen i brevet.

– Vi bedömer att säkerhetsprövningen görs i smyg och i lönndom eftersom inget medgivande gjorts.

Det gäller den säkerhetsprövning i det så kallade säkerhetsskyddsavtal som infördes den 1 november för Energihamnen; ett skyddsklassat objekt.

De nya bestämmelserna innebär att alla – exempelvis tankbilschaufförer – granskas av Göteborgs hamn i en så kallad bakgrundsprövning för att få passerkort. De fackliga företrädarna har ingen kännedom om exakt vad det betyder, men har hört att det ska gälla årsvis. Förgäves har facket försökt reda på hur det kommer sig att hamnbolagen sorterar in exempelvis tankbilschaufförer i en säkerhetsklassning som om de arbetade med hemligstämplat material för rikets säkerhet.

Sven Sawatzki är lokal ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås.
Sven Sawatzki, ombudsman avdelning 17.

Facket tar också upp hur ödesdigra konsekvenserna riskerar att bli för de anställda som inte klarar säkerhetsprövningen: De förlorar jobbet då de ju inte längre kommer in i Energihamnen. Utan uppsägningstid, enligt hamnbolagens rådgivning, och med stor risk att den anställda inte heller får a-kassa eftersom hen själv ”orsakat” uppsägningen.

– Den granskning de gör innebär att också familjemedlemmar granskas och man söker även i register efter domar och om någon myndighet granskar er. Eftersom du inte gett ditt medgivande gör vi bedömningen att säkerhetsprövning görs i lönndom, skriver Transports ombudsmän till medlemmarna.

De pekar i brevet på hur hemligstämplingen i ärendena gör den enskilda rättslös, utan chans att bemöta vad som utretts och kontrollerats, än mindre berättigar till prövning i domstol.

Att facket alls fick kännedom om de förändrade säkerhetskraven i Göteborgs hamn är att tre anställda blivit varslade på grund av arbetsbrist. Några som helst oegentligheter framkom inte, då skulle det i stället gällt avsked eller personliga skäl. Nu handlade det alltså om att de tre varslade inte kunde utföra sitt jobb på grund av att de är utestängda från hamnen.

Transport hoppas inom kort kunna träffa medlemmarna. Samtliga har alla lång yrkeserfarenhet och stor kompetens.  Facket har haft kontakt med andra arbetsgivare och omställningsföretag och ställt en kravbild på vad de behöver erbjuda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt logga

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.