Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Lämna anställningen – i dagsläget går ingen annan utväg att se. Det skriver ombudsmän på Transport i ett brev till medlemmar vid två företag, entreprenörer verksamma i hamnen.

Peter Åkesson. Foto: Jan Lindkvist
Peter Åkesson, ombudsman avdelning 3.

– Ägarna av hamnbolagen har fört både facket och sina underleverantörer bakom ljuset. Det har varken varit MBL-förhandlingar eller information innan det nya säkerhetsavtalet började gälla i hamnen, säger Peter Åkesson, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning.

Han har undertecknat brevet och står tillsammans med Sven Sawatzki, Boråsavdelningen, som kontaktperson för berörda medlemmar. Båda ombudsmännen beklagar konsekvenserna av hamnens skärpta säkerhetskrav.

– Vi ser tyvärr att det är ett bättre alternativ att lämna än att förnedras och personligen fara illa i nuvarande anställning, skriver ombudsmännen i brevet.

– Vi bedömer att säkerhetsprövningen görs i smyg och i lönndom eftersom inget medgivande gjorts.

Det gäller den säkerhetsprövning i det så kallade säkerhetsskyddsavtal som infördes den 1 november för Energihamnen; ett skyddsklassat objekt.

De nya bestämmelserna innebär att alla – exempelvis tankbilschaufförer – granskas av Göteborgs hamn i en så kallad bakgrundsprövning för att få passerkort. De fackliga företrädarna har ingen kännedom om exakt vad det betyder, men har hört att det ska gälla årsvis. Förgäves har facket försökt reda på hur det kommer sig att hamnbolagen sorterar in exempelvis tankbilschaufförer i en säkerhetsklassning som om de arbetade med hemligstämplat material för rikets säkerhet.

Sven Sawatzki är lokal ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås.
Sven Sawatzki, ombudsman avdelning 17.

Facket tar också upp hur ödesdigra konsekvenserna riskerar att bli för de anställda som inte klarar säkerhetsprövningen: De förlorar jobbet då de ju inte längre kommer in i Energihamnen. Utan uppsägningstid, enligt hamnbolagens rådgivning, och med stor risk att den anställda inte heller får a-kassa eftersom hen själv ”orsakat” uppsägningen.

– Den granskning de gör innebär att också familjemedlemmar granskas och man söker även i register efter domar och om någon myndighet granskar er. Eftersom du inte gett ditt medgivande gör vi bedömningen att säkerhetsprövning görs i lönndom, skriver Transports ombudsmän till medlemmarna.

De pekar i brevet på hur hemligstämplingen i ärendena gör den enskilda rättslös, utan chans att bemöta vad som utretts och kontrollerats, än mindre berättigar till prövning i domstol.

Att facket alls fick kännedom om de förändrade säkerhetskraven i Göteborgs hamn är att tre anställda blivit varslade på grund av arbetsbrist. Några som helst oegentligheter framkom inte, då skulle det i stället gällt avsked eller personliga skäl. Nu handlade det alltså om att de tre varslade inte kunde utföra sitt jobb på grund av att de är utestängda från hamnen.

Transport hoppas inom kort kunna träffa medlemmarna. Samtliga har alla lång yrkeserfarenhet och stor kompetens.  Facket har haft kontakt med andra arbetsgivare och omställningsföretag och ställt en kravbild på vad de behöver erbjuda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.