Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.
Close
Matbud och andra vars arbete styrs av mobilappar ska garanteras anständiga löner och arbetsvillkor, enligt EU-kommissionen som lagt förslag till direktiv om arbetsvillkor för plattformsarbetare. (Arkivbild)
Close
EU

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

I mitten av december presenterade EU-kommissionen sitt förslag till direktiv om arbetsvillkor för plattformsarbetare. Om direktivet så småningom blir antaget och omvandlas till lagstiftning i medlemsländerna kommer arbetstagare i plattformsföretag att få en betydligt bättre vardag på jobbet.

De kommer liksom alla andra arbetstagare att garanteras minst den lägsta lönen i lag eller som i Sverige avtal. De får också reglerad arbetstid, sjukförsäkring, a-kassa och avsättningar till pensionen, framhåller EU-kommissionen.

Enligt kommissionär Nicolas Schmit, socialdemokrat från Luxemburg, var EU tvunget att agera när en ny sektor i form av plattformar växte fram och ställde sig vid sidan av trygghetssystemen i Europa.

– Den nya plattformsekonomin ska inte enbart erbjuda lågkvalificerade jobb eller skapa ett prekariat. För oss handlar det om att dessa arbeten ska vara kvalitetsarbeten, sa han vid presentationen av förslaget.

EU-kommissionen understryker att över fem miljoner av de cykelbud, chaufförer och andra som dagligen väntar på uppdrag via sin mobil klassificeras felaktigt som egenanställda när de borde vara anställda i plattformsföretaget.

Det är ett av motiven bakom EU-kommissionens initiativ till direktiv.

På Transport är man inte klar med analysen av det detaljerade förslaget till reglering av plattformarna. Magnus Falk, samhällspolitisk chef på förbundet, berättar om svårigheterna med att sluta avtal och höja villkoren för arbetstagarna i gruppen.
Hittills är avtalet med Foodora det enda exemplet.

– Ett juridiskt verktyg är nödvändigt. Vi når inte de plattformsföretag som inte vill anställa och enbart jobbar med egenanställda. Vi vet inte vem vi ska förhandla med. Dessa företag vill inte heller ansluta sig till arbetsgivarorganisationer, säger Magnus Falk.

Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist
Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist

Frågan är om den juridiska regleringen ska vara på europeisk eller nationell nivå. Många av dessa företag opererar i flera länder. Detta skulle kunna motivera regler som är likalydande i hela Europa, inte minst om man vill undvika plattformar som hoppar runt och opererar från de länder där regleringen för tillfället är svagast.

– Något behövs i lagstiftningen, men om detta direktiv är rätt verktyg eller om det blir ett för stort ingrepp i den svenska modellen vet jag inte, säger Magnus Falk och tillägger att mer analys av förslaget behövs innan förbundet kan ta ställning.

Fem kriterier

Kärnan i EU-kommissionens förslag till direktiv är fem kriterier som ska avgöra om gig-jobbaren är anställd av plattformen eller kan fortsätta vara egenanställd. Två av kriterierna är om appen fastställer ersättningen för ett uppdrag eller om den övervakar resultatet av arbetet på elektronisk väg.

Om svaret är ja på två av de fem kriterierna i direktivet ska den som jobbar vara anställd.

Vid en första anblick kan detta verka vara ett bra sätt om man vill fånga in plattformsföretag som smiter från sitt arbetsgivaransvar. Dessvärre är frågan inte så enkel.

Fack och arbetsgivare på den svenska arbetsmarknaden vill inte se en definition av arbetstagare i lagboken. De vill själva avgöra vilka som är arbetstagare och därmed även omfattas av avtalen.

– Ja, man kan fundera på om lagstiftare ska blanda sig i arbetstagarbegreppet eller om vi ska fortsätta hålla fast vid den svenskas traditionen på arbetsmarknaden, som är att parterna kommer fram till sådant själva, säger Magnus Falk.

En viktig del i initiativet är förslaget om egenanställdas rätt att sluta sig samma kollektivt och förhandla kollektivt om sina löner och villkor inklusive priset för ett utfört uppdrag. I dag skulle detta bryta mot konkurrensreglerna i EU och ses som en begränsning av konkurrensen på plattformsmarknaden. Detta vill EU-kommissionen ändra på.

Syftet är att bryta plattformsföretagens överläge när de förhandlar mot egenanställda en och en, enligt EU-kommissionen.

Rör 28 miljoner arbetare

Bakgrunden till direktivet är den snabba tillväxten inom plattformsekonomin. I dag sysselsätter den 28 miljoner arbetstagare i EU och väntas inom några år sysselsätta 43 miljoner. I ekonomiska termer har omsättningen i Europa ökat från 30 miljarder kronor år 2016 till 140 miljarder kronor förra året.

På facklig Europanivå stöder den europeiska transportarbetarfederationen, ETF, förslaget till direktiv. Det är på tiden att EU-kommissionen gör något åt dessa arbetsvillkor, säger ETF. Däremot befarar man att företagen kan hitta på sätt att runda de fem kriterierna som definierar om en anställning råder i plattformsföretaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    16 december, 2021

    Arbetsgivare är kreativa och kommer att komma på nya sätt att slippa ta det ansvar och kostnader det innebär att anställa personal, det är den utvecklingen man ser överallt.Gör det lönsammare och billigare för företag att anställa personal istället för att anlita egenföretagare så är problemet löst.Man måste tänka i nya banor för att motverka de kreativa lösningarna som företag och arbetsgivare hittar på och göra det mer lönsamt att anställa personal.Allt handlar om pengar, pengar och återigen pengar när man driver ett företag, det är inte någon välgörenhets verksamhet för samhället eller för de anställda som företagare startar och driver sina företag.Jag har varit egenföretagare och skulle aldrig komma på tanken att ta på mig det ansvaret, och kostnaderna det innebär att ha anställda.

Lästips:

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.