Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson
Close
Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt.
Close
Granskning: Arbetsvillkor

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Best Transport

Best Transport har funnits i transportbranschen länge. Bolaget genomför allt från transporter för sjukvård och mediciner till hemleverans av paket. 2021 omsatte Best Transport AB 782 miljoner kronor och gick med 58,5 miljoner i förlust.

Har ni kollektivavtal för era chaufförer och/eller terminalarbetare?

Ja, transportavtalet.

Ställer ni krav på att underentreprenörer ska ha kollektivavtal?

Ja, vi ställer i dag krav på kollektivavtal på samtliga anslutna åkerier med fler än fem resurser. Vi fortsätter processen med att även mindre åkerier tecknar kollektivavtal.

 

Bring

Bring helägs av norska staten. Under Brings namn finns ett flertal bolag i Sverige som tillsammans omsätter miljardbelopp. Enligt årsredovisningar är det enbart ett av bolagen som går med en liten förlust. Andra gör mångmiljonvinster.

Har ni kollektivavtal för era chaufförer och/eller terminalarbetare? Om kollektivavtal: Vilket?

Vi har kollektivavtal för alla våra chaufförer och terminalarbetare. Eftersom vi är organiserade i olika bolag så är det både transportavtalet och kommunikationsavtalet.

Ställer ni krav på att underentreprenörer ska ha kollektivavtal?

Vi ställer krav på att våra underleverantörer följer våra etiska riktlinjer. Det är inte krav på kollektivavtal, men på kollektivavtalsliknande villkor. Från och med januari kommer vi också ställa krav på att alla nya åkerier vi tecknar avtal med ska ha kollektivavtal för sina anställda.

 

DB Schenker

Schenker är verksamma i hela Sverige. De ägs av tyska statliga bolaget Deutsche Bahn. Schenker har ett antal bolag i Sverige. 2021 gjorde Schenker AB ett minusresultat på 548 miljoner kronor.

Har ni kollektivavtal för era chaufförer och/eller terminalarbetare?

Ja.

Om kollektivavtal. Vilket?

Ja, transportavtalet.

Ställer ni krav på att underentreprenörer ska ha kollektivavtal?

Våra samarbetspartners för distribution av e-handelsvaror i Sverige har kollektivavtal.

 

DHL

Finns i hela Sverige. DHL är till stora delar privatägt. Men en femtedel ägs av tyska staten. DHL har många bolag i Sverige. Vissa av bolagen gör förluster, men vinsterna är större än förlusterna i koncernen i Sverige. På ett globalt plan gjorde DHL rekordresultat 2021.

Har ni kollektivavtal för era chaufförer och/eller terminalarbetare? Om kollektivavtal. Vilket?

Ja vi är kollektivavtalsanslutna via transportavtalet.

Ställer ni krav på att underentreprenörer ska ha kollektivavtal?

Ja, vi ställer de kraven på våra åkerier, vilket inkluderar deras underleverantörer.

 

Early Bird

Early Bird är ett bolag som ägs av landets tidningsdistributionsföretag. De levererar främst paket från e-handeln med tidningsbud. Sedan en tid görs leveranser även kvällstid. Bolagskonstruktionen är ny för i år. Så det finns inga årsredovisningar att läsa ännu.

Har ni kollektivavtal för era distributörer och/eller terminalarbetare? Om kollektivavtal. Vilket?

Ja. Med Transport för distributörer, Handels på terminaler.

Ställer ni krav på att underentreprenörer ska ha kollektivavtal?

Ja.

 

Postnord

Finns i hela landet och ägs av svenska och danska staten. Hemleveranserna sker främst genom varubrev som landar i brevlådorna. Koncernen omsätter mer än 40 miljarder kronor och visade ett vinstresultat på 2,5 miljarder kronor för 2021.

Har ni kollektivavtal för era distributörer och/eller terminalarbetare? Om kollektivavtal. Vilket?

Ja, vi har kollektivavtal och tillhör Bransch kommunikation där vi har Seko, ST och SACO som avtalsparter.

Ställer ni krav på att underentreprenörer ska ha kollektivavtal?

Vi ställer krav på att våra entreprenörer ska ha kollektivavtal eller verka under kollektivavtalsliknande förhållanden.

 

Bolag som inte svarat

 

Airmee

Airmee är ett svenskgrundat företag som utför hemleveranser av paket från e-handeln. Storkund är Amazon. 2021 gjorde företaget en förlust på 71,6 miljoner kronor och omsatte 181 miljoner.

Transportarbetaren genomförde en liknande undersökning för snart två år sedan. Varken nu eller då svarade företaget på våra förfrågningar. Vi har testat olika kontaktvägar utan resultat.

Företaget anställer inte chaufförer, men terminalarbetare. Transports lokalombudsmän har vid ett flertal gånger drivit in löner från åkerier som jobbar som underleverantörer åt Airmee. Anställda har inte fått ut hela sina löner, som alltid varit lägre än nivåerna i kollektivavtalet.

 

Instabee

En sammanslagning av Instabox och Budbee. Än så länge rör det sig om två varumärken och ett flertal olika bolag.

Budbee

Budbee är ett svenskt bolag som håller på att slås ihop med Instabox till Instabee. Budbee Sweden gjorde en vinst på 2,8 miljoner kronor under 2021. Samtidigt gjorde ägarbolaget Budbee Holding ett minusresultat på 153 miljoner kronor under samma år.

Företaget svarar inte på våra frågor utan hänvisar till en code of conduct, som inte ger svar på alla frågor. Där framkommer att Budbee inte anställer några chaufförer men anlitar ett flertal åkerier. Budbee ställer krav på löner och ob som ligger under värdet av kollektivavtalets nivå. För en deltidsanställd chaufför rör det sig om tiotusentals kronor i lägre lön och pension per år.

I bolagets code of conduct står ingenting om terminalarbetarnas arbetsvillkor. När Transportarbetaren ställde frågor i början av 2021 låg lönerna en liten bit under kollektivavtalet.

Instabox

Instabox är på väg att bli Instabee, men under 2021 gjorde Instabox Sweden AB en förlust på 55 miljoner kronor efter finansnetto på en omsättning på 575 miljoner kronor. Instabox ägarbolag Instabox Holding gjorde under samma period en förlust på 351 miljoner efter finansnetto.

Instabox har inte svarat på våra frågor. Vi har talat med lastbilschaufförer som jobbar för företaget och med ombudsmän på Transport. Lönerna ska enligt deras uppgifter vara i ungefärlig nivå med det som finns i kollektivavtalet.

Instabox har ett bolag som har kollektivavtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.