Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson
Close
Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt.
Close
Granskning: Arbetsvillkor

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Best Transport

Best Transport har funnits i transportbranschen länge. Bolaget genomför allt från transporter för sjukvård och mediciner till hemleverans av paket. 2021 omsatte Best Transport AB 782 miljoner kronor och gick med 58,5 miljoner i förlust.

Har ni kollektivavtal för era chaufförer och/eller terminalarbetare?

Ja, transportavtalet.

Ställer ni krav på att underentreprenörer ska ha kollektivavtal?

Ja, vi ställer i dag krav på kollektivavtal på samtliga anslutna åkerier med fler än fem resurser. Vi fortsätter processen med att även mindre åkerier tecknar kollektivavtal.

 

Bring

Bring helägs av norska staten. Under Brings namn finns ett flertal bolag i Sverige som tillsammans omsätter miljardbelopp. Enligt årsredovisningar är det enbart ett av bolagen som går med en liten förlust. Andra gör mångmiljonvinster.

Har ni kollektivavtal för era chaufförer och/eller terminalarbetare? Om kollektivavtal: Vilket?

Vi har kollektivavtal för alla våra chaufförer och terminalarbetare. Eftersom vi är organiserade i olika bolag så är det både transportavtalet och kommunikationsavtalet.

Ställer ni krav på att underentreprenörer ska ha kollektivavtal?

Vi ställer krav på att våra underleverantörer följer våra etiska riktlinjer. Det är inte krav på kollektivavtal, men på kollektivavtalsliknande villkor. Från och med januari kommer vi också ställa krav på att alla nya åkerier vi tecknar avtal med ska ha kollektivavtal för sina anställda.

 

DB Schenker

Schenker är verksamma i hela Sverige. De ägs av tyska statliga bolaget Deutsche Bahn. Schenker har ett antal bolag i Sverige. 2021 gjorde Schenker AB ett minusresultat på 548 miljoner kronor.

Har ni kollektivavtal för era chaufförer och/eller terminalarbetare?

Ja.

Om kollektivavtal. Vilket?

Ja, transportavtalet.

Ställer ni krav på att underentreprenörer ska ha kollektivavtal?

Våra samarbetspartners för distribution av e-handelsvaror i Sverige har kollektivavtal.

 

DHL

Finns i hela Sverige. DHL är till stora delar privatägt. Men en femtedel ägs av tyska staten. DHL har många bolag i Sverige. Vissa av bolagen gör förluster, men vinsterna är större än förlusterna i koncernen i Sverige. På ett globalt plan gjorde DHL rekordresultat 2021.

Har ni kollektivavtal för era chaufförer och/eller terminalarbetare? Om kollektivavtal. Vilket?

Ja vi är kollektivavtalsanslutna via transportavtalet.

Ställer ni krav på att underentreprenörer ska ha kollektivavtal?

Ja, vi ställer de kraven på våra åkerier, vilket inkluderar deras underleverantörer.

 

Early Bird

Early Bird är ett bolag som ägs av landets tidningsdistributionsföretag. De levererar främst paket från e-handeln med tidningsbud. Sedan en tid görs leveranser även kvällstid. Bolagskonstruktionen är ny för i år. Så det finns inga årsredovisningar att läsa ännu.

Har ni kollektivavtal för era distributörer och/eller terminalarbetare? Om kollektivavtal. Vilket?

Ja. Med Transport för distributörer, Handels på terminaler.

Ställer ni krav på att underentreprenörer ska ha kollektivavtal?

Ja.

 

Postnord

Finns i hela landet och ägs av svenska och danska staten. Hemleveranserna sker främst genom varubrev som landar i brevlådorna. Koncernen omsätter mer än 40 miljarder kronor och visade ett vinstresultat på 2,5 miljarder kronor för 2021.

Har ni kollektivavtal för era distributörer och/eller terminalarbetare? Om kollektivavtal. Vilket?

Ja, vi har kollektivavtal och tillhör Bransch kommunikation där vi har Seko, ST och SACO som avtalsparter.

Ställer ni krav på att underentreprenörer ska ha kollektivavtal?

Vi ställer krav på att våra entreprenörer ska ha kollektivavtal eller verka under kollektivavtalsliknande förhållanden.

 

Bolag som inte svarat

 

Airmee

Airmee är ett svenskgrundat företag som utför hemleveranser av paket från e-handeln. Storkund är Amazon. 2021 gjorde företaget en förlust på 71,6 miljoner kronor och omsatte 181 miljoner.

Transportarbetaren genomförde en liknande undersökning för snart två år sedan. Varken nu eller då svarade företaget på våra förfrågningar. Vi har testat olika kontaktvägar utan resultat.

Företaget anställer inte chaufförer, men terminalarbetare. Transports lokalombudsmän har vid ett flertal gånger drivit in löner från åkerier som jobbar som underleverantörer åt Airmee. Anställda har inte fått ut hela sina löner, som alltid varit lägre än nivåerna i kollektivavtalet.

 

Instabee

En sammanslagning av Instabox och Budbee. Än så länge rör det sig om två varumärken och ett flertal olika bolag.

Budbee

Budbee är ett svenskt bolag som håller på att slås ihop med Instabox till Instabee. Budbee Sweden gjorde en vinst på 2,8 miljoner kronor under 2021. Samtidigt gjorde ägarbolaget Budbee Holding ett minusresultat på 153 miljoner kronor under samma år.

Företaget svarar inte på våra frågor utan hänvisar till en code of conduct, som inte ger svar på alla frågor. Där framkommer att Budbee inte anställer några chaufförer men anlitar ett flertal åkerier. Budbee ställer krav på löner och ob som ligger under värdet av kollektivavtalets nivå. För en deltidsanställd chaufför rör det sig om tiotusentals kronor i lägre lön och pension per år.

I bolagets code of conduct står ingenting om terminalarbetarnas arbetsvillkor. När Transportarbetaren ställde frågor i början av 2021 låg lönerna en liten bit under kollektivavtalet.

Instabox

Instabox är på väg att bli Instabee, men under 2021 gjorde Instabox Sweden AB en förlust på 55 miljoner kronor efter finansnetto på en omsättning på 575 miljoner kronor. Instabox ägarbolag Instabox Holding gjorde under samma period en förlust på 351 miljoner efter finansnetto.

Instabox har inte svarat på våra frågor. Vi har talat med lastbilschaufförer som jobbar för företaget och med ombudsmän på Transport. Lönerna ska enligt deras uppgifter vara i ungefärlig nivå med det som finns i kollektivavtalet.

Instabox har ett bolag som har kollektivavtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.