Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.
Close
Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.
Close

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

– Allt i maskinväg förstördes. Men vi är i gång till 50 procent, säger Adam Linder som ingår i ägarfamiljen.

Innanför grindarna syns spåren av lågorna. Marken är svart av sot och ett par brandskadade bilskelett ligger staplade på varandra. Här och var står resterna av maskinparken.

Verksamheten bedrevs i flera olika bolag. Förutom den mer traditionella gummiverkstaden jobbade de anställda också med regummering av industridäck. I företaget OTR Reconstruction lagade man skador på däck från gruvindustrin som finns runt Malå.

OTR står helt stilla, fortfarande. Regummeringen också. Fast bara någon dag efter branden kunde delar av verksamheten starta på nytt – i lånade lokaler, berättar Adam Linder:

– Vi kan byta däck på lastbilar och personbilar. Och vi får in nya maskiner löpande. Målet är att bygga upp hela verksamheten igen.

Dagen efter branden var delar av delar av verksamheten i gång igen, i provisoriska lokaler. Adam Linder ingår i ägarfamiljen.
Dagen efter branden var delar av delar av verksamheten i gång igen, i provisoriska lokaler. Adam Linder ingår i ägarfamiljen.

Provisorisk lokal

Han tar med oss på en guidad snabbtur. Först till en provisorisk verkstadslokal, som tidigare varit flislager.

Och sedan till en stapel som trotsar all beskrivning. Med trucken lyfter han ett däck till en gruvtruck. Diametern är 4,8 meter och vikten sex ton. På ett enda däck.

Den tvåaxliga jättetrucken har dubbelmontage bak och två hjul på styraxeln. Alltså totalt sex hjul, som kan bära en last på 400 ton malm.

Branden utlöste oro på många håll. Hur skulle det gå för gruvindustrin när en viktig entreprenör slagits ut? Och med gummiarbetarnas jobb?

Adam Linder säger:

– Vi klarade jobben. Ingen anställd har permitterats. De som jobbade på regummeringen har kunnat integreras på gummiverkstaden. Det krävs mer folk nu. Många arbetsmoment tar längre tid, när det är provisoriska lösningar.

– För oss var det viktigt att inte behöva säga upp personal. Vår verksamhet är speciell och den är inte lätt att kompetensförsörja.

Trodde inte det var sant

Inne på gummiverkstaden jobbar Rashid Sheiksaid som gillar omväxlingen i jobbet. Sommaren och hösten är mest intensiva, berättar han.

Däcket till gruvtrucken är 4,8 meter i diameter.
Däcket till gruvtrucken är 4,8 meter i diameter.

– Jag saknar gamla gummiverkstan, det var bättre ordning där och nära till lagren. Allt vi behöver finns här också, så vi klarar oss. Men vi måste leta lite.

Rashid Sheiksaid är även deltidsbrandman. Han trodde inte sina öron när larmet gick och han kallades till brandstationen vid 15.30-tiden, torsdagen den 15 april. ”Det kommer aldrig hända, aldrig på min arbetsplats”. Väl på plats var verkstaden övertänd.

– Det fanns inte så mycket att göra. Vi bara stod där och pratade med varandra. Det kändes som i en dröm. Två dagar tog det innan jag vaknade upp och förstod att det var sant.

Chefen Adam Linder och gummiarbetaren Viktor Löfdahl. Malåkoncernen har specialiserat sig på tunga däck till gruvindustrin.
Chefen Adam Linder och gummiarbetaren Viktor Löfdahl. Malåkoncernen har specialiserat sig på tunga däck till gruvindustrin.

Kollegan Robin Höglund var hemma och såg svarta rökmoln från köksfönstret. Han trodde först de kom från sågverket, men fick höra av en kompis att gummiverkstaden stod i lågor.

– Jaha, vad ska jag göra nu då? Ska jag börja söka nytt jobb? Jag var lite orolig innan de fick till det med nya lokaler och maskiner.

Robin Höglund arbetade på regummeringen före branden och beskriver däckjobbet som skitigt och tungt.

– Men det funkar. Bäst är kollegorna, vi har bra stämning. Jag hoppas verkstaden byggs upp igen, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

För Joshua Obad var det självklart att agera när han upptäckte branden i huset på Tredje Långgatan i Göteborg, trots att han var rädd. Foto Maria Steén

Joshua hyllas för att ha räddat liv

Hjälte. Joshua Obad väckte de boende när branden brutit ut i huset mitt i Göteborg. Sprang upp våning för våning och knackade på dörrarna i det rökfyllda trapphuset. Och det är inte första gången han ingripit på jobbpass som tidningsbud.

UPS-gods fraktas med paketbilar och tunga lastbilar. Plus flyg.

Dom: UPS måste betala 1,2 miljoner i vite

Arbetsmiljö. Förvaltningsrätten slår fast Arbetsmiljöverkets beslut att UPS ska betala 1,2 miljoner i vite på grund av bristfällig arbetsmiljö på terminalen på Sturup.

Wolt och Bolt hotas med vite – överklagar

Arbetsmiljö. Matbudsföretagen Wolt och Bolt hotas med 200 000 kronor vardera i vite. Företagen har inte gjort nog för matbudens arbetsmiljö. Företagen anser att matbuden inte är arbetstagare hos dem och har överklagat.

Transports a-kassa stängd på grund av attack

A-kassan. Transports a-kassa och samtliga övriga arbetslöshetskassor i landet har tvingats stänga på grund av en misstänkt cyberattack i slutet av förra veckan. Det betyder att det inte blir någon utbetalning på torsdag.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. Fredagen den 25 november samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.