Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.
Close
Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.
Close

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

– Allt i maskinväg förstördes. Men vi är i gång till 50 procent, säger Adam Linder som ingår i ägarfamiljen.

Innanför grindarna syns spåren av lågorna. Marken är svart av sot och ett par brandskadade bilskelett ligger staplade på varandra. Här och var står resterna av maskinparken.

Verksamheten bedrevs i flera olika bolag. Förutom den mer traditionella gummiverkstaden jobbade de anställda också med regummering av industridäck. I företaget OTR Reconstruction lagade man skador på däck från gruvindustrin som finns runt Malå.

OTR står helt stilla, fortfarande. Regummeringen också. Fast bara någon dag efter branden kunde delar av verksamheten starta på nytt – i lånade lokaler, berättar Adam Linder:

– Vi kan byta däck på lastbilar och personbilar. Och vi får in nya maskiner löpande. Målet är att bygga upp hela verksamheten igen.

Dagen efter branden var delar av delar av verksamheten i gång igen, i provisoriska lokaler. Adam Linder ingår i ägarfamiljen.
Dagen efter branden var delar av delar av verksamheten i gång igen, i provisoriska lokaler. Adam Linder ingår i ägarfamiljen.

Provisorisk lokal

Han tar med oss på en guidad snabbtur. Först till en provisorisk verkstadslokal, som tidigare varit flislager.

Och sedan till en stapel som trotsar all beskrivning. Med trucken lyfter han ett däck till en gruvtruck. Diametern är 4,8 meter och vikten sex ton. På ett enda däck.

Den tvåaxliga jättetrucken har dubbelmontage bak och två hjul på styraxeln. Alltså totalt sex hjul, som kan bära en last på 400 ton malm.

Branden utlöste oro på många håll. Hur skulle det gå för gruvindustrin när en viktig entreprenör slagits ut? Och med gummiarbetarnas jobb?

Adam Linder säger:

– Vi klarade jobben. Ingen anställd har permitterats. De som jobbade på regummeringen har kunnat integreras på gummiverkstaden. Det krävs mer folk nu. Många arbetsmoment tar längre tid, när det är provisoriska lösningar.

– För oss var det viktigt att inte behöva säga upp personal. Vår verksamhet är speciell och den är inte lätt att kompetensförsörja.

Trodde inte det var sant

Inne på gummiverkstaden jobbar Rashid Sheiksaid som gillar omväxlingen i jobbet. Sommaren och hösten är mest intensiva, berättar han.

Däcket till gruvtrucken är 4,8 meter i diameter.
Däcket till gruvtrucken är 4,8 meter i diameter.

– Jag saknar gamla gummiverkstan, det var bättre ordning där och nära till lagren. Allt vi behöver finns här också, så vi klarar oss. Men vi måste leta lite.

Rashid Sheiksaid är även deltidsbrandman. Han trodde inte sina öron när larmet gick och han kallades till brandstationen vid 15.30-tiden, torsdagen den 15 april. ”Det kommer aldrig hända, aldrig på min arbetsplats”. Väl på plats var verkstaden övertänd.

– Det fanns inte så mycket att göra. Vi bara stod där och pratade med varandra. Det kändes som i en dröm. Två dagar tog det innan jag vaknade upp och förstod att det var sant.

Chefen Adam Linder och gummiarbetaren Viktor Löfdahl. Malåkoncernen har specialiserat sig på tunga däck till gruvindustrin.
Chefen Adam Linder och gummiarbetaren Viktor Löfdahl. Malåkoncernen har specialiserat sig på tunga däck till gruvindustrin.

Kollegan Robin Höglund var hemma och såg svarta rökmoln från köksfönstret. Han trodde först de kom från sågverket, men fick höra av en kompis att gummiverkstaden stod i lågor.

– Jaha, vad ska jag göra nu då? Ska jag börja söka nytt jobb? Jag var lite orolig innan de fick till det med nya lokaler och maskiner.

Robin Höglund arbetade på regummeringen före branden och beskriver däckjobbet som skitigt och tungt.

– Men det funkar. Bäst är kollegorna, vi har bra stämning. Jag hoppas verkstaden byggs upp igen, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Think Pink – toppen på misstänkt brottsberg

Miljöbrott. I månader härjade bränder i gigantiska avfallshögar. Men sopbergen i Botkyrka är bara en del i Think Pink-härvan. Utredningen om grovt miljöbrott rör ett tjugotal platser i landet och rättsprocessen kring företagskoncernen har pågått i flera år.

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.