Mikael Bodén. Foto: Privat
Close
”Jag tänkte inte så mycket. Jag såg att lastbilen brann och att en person sprang fram med en brandsläckare så jag hoppade ur min lastbil, tog min brandsläckare och sprang efter”, berättar Mikael Bodén.
Close

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Mikael Bodén körde in på Hedenstorpsområdet utanför Jönköping för att lasta av sin lastbil. Där möttes han av rök och trodde först det var dimma han körde in i. Röken kom från en brinnande lastbil som det small oroväckande från. Mikael larmade 112 och rusade ut mot det brinnande ekipaget.

– Jag tänkte inte så mycket. Jag såg att lastbilen brann och att en person sprang fram med en brandsläckare så jag hoppade ur min lastbil, tog min brandsläckare och sprang efter. Såg att lastbilen var frånkopplad ifrån trailern och att det brann bakom hytten så utav ren instinkt började jag försöka släcka branden och se till att ingen person var i fara.

Försvann

Chauffören till den brinnande lastbilen stod utanför och försökte släcka med sin brandsläckare som han troligen hade haft i sin hytt. När den tog slut försvann han och Mikael och en till person som kommit senare för att hjälpa till undrade vart han tog vägen.

– Vi varken såg eller hörde honom. Helt plötsligt hörde vi någon hosta i från röken och då såg vi att han var på väg upp på baksidan av lastbilen där han hade två till brandsläckare. Vi sa att han skulle komma ner direkt men han lyssnade inte, vi vrålade på svenska och på engelska då vi inte visste vilket land chauffören kom ifrån.

Rök och eldslågor

Chauffören stod kvar i röken och eldslågor slog upp underifrån lastbilen och emot honom. Mikel gick upp för att försöka få ner honom. När de väl kom ner så hade chauffören två till brandsläckare i handen som han slängde på marken.

– Jag såg först till att han var okej och sedan tog vi brandsläckarna för att försöka släcka branden. Den slocknade men så fort vi slutade använda brandsläckarna tog det eld igen. När brandsläckarna tog slut så fick vi tag på en trädgårdsslang ifrån ett närliggande företag som vi kunde använda oss utav, men den räckte inte hela vägen fram så vi såg till att kyla ner bränsletanken då elden slog upp emot den med.

Väntade in ambulans

Chauffören satte sig en bit bort då han inte alls mådde så bra, den andra personen som kom och hjälpte till stod och kylde ner bränsletanken medan Mikael såg till att chauffören mådde bra tills ambulansen kom.

– Fem till sju minuter efter att vi ringt till 112 var brandkåren och ambulansen på plats och tog över, berättar Mikael Bodén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Lastbilsföraren Sofie Vianden funderar på ny skoj-skylt till lastbilen, när de nu är två tjejer som ska köra den. Foto: Privat

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.