Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.
Close
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.
Close
Julhandeln kickar i gång

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Inspirerat av USA kickstartar den svenska julhandeln runt Black Friday, i år den 25 november. Först visste vi inte ens vad det var. Nu är dagarna med engelska låneord många: Singles day, Black Friday, Cybermåndag. I branschen kallas hela kalaset för Black month. Det är perioden då handlarna på nätet och butikerna i stan slåss om kunder med REA skrivet i stora svarta bokstäver.

Du blir inte rik av att jobba som deltidsanställd terminalarbetare. Men om Eddie Karlsson ska ha något från rean går han ner till Nordstan i Göteborg. Det är inte tal om att beställa på nätet.

Sett chaufförer gråta

– Jag vet hur högt tryck det är och vill inte påfresta de andra för att jag är för lat för att gå på affären. Jag vet exakt hur högt tryck det är för alla. Jag har sett chaufförer gråta för att de är så sönderstressade, säger Eddie Karlsson som är Transportombud på DHL Express i Göteborg.

Eddie började på DHL Express som praktikant innan han kunde köpa folköl på Ica. Han har jobbat sig upp i sex år. Från 56 procent tjänstgöring till 84. Nu är han en av en handfull som jobbar heltid under de hektiska månaderna. Det känns helt okej att det smäller till snart.

– I år har företaget faktiskt lyckats. Alla andra år har de misslyckats.

Planerat bättre

Terminalen har tagit in extra personal, gett befintliga anställda fler timmar och har planerat så att leveranserna kommer i ett jämnt flöde. Inte som förr.

– Problemet har varit att vi har fått allt gods samtidigt och vi har varit alldeles för få. Vi har varit normalbemannade, till och med färre ibland. Nu kommer vi att vara mer än dubbelt så många som tidigare år. Då har det varit väldigt högt tempo, slitsamt och stressigt.

Hur mådde du inför högsäsong tidigare år?

– Jag mådde psykiskt dåligt då jag visste hur mycket vi skulle få slita. Det tär både psykiskt och kroppsligt.

Lyssnade inte

Eddie beskriver en arbetssituation där tunga lyft var vanligt förekommande. Enligt honom var det få chefer som lyssnade på de anställda. Han berättar om en situation.

– Han sa: ”Är det du eller jag som är chef? Bra, då gör du som jag säger”.

Vad hade du sagt?

– Jag ifrågasatte om det är mänskligt att lyfta paket som väger 80 kilo själv.

Det var droppen som fick Eddie Karlsson att koppla in Transports lokalavdelning och facket kontaktade i sin tur chefens chef. Då började processer dras i gång och nu är situationen en helt annan. Alla lyft över 25 kilo ska tas med en kompis. Företaget har tagit fram en utbildning i säkra lyft (Läs mer här) och det har köpts in lyftarbälten till terminalen.

Känns roligare

Den positiva förändringen gör att jobbet känns mycket roligare. Bakom den ligger två saker, enligt Eddie. För det första har det kommit till nya chefer som vill lyssna och prioriterar arbetsmiljön. Det andra är ihärdigt fackligt arbete.

– Vi har pushat och legat på. Vår avdelning nöjer sig inte om arbetsgivaren inte gör allt som krävs. Nu kan vi jobba tillsammans med cheferna och de förstår oss. De förstår att vi inte vill skada företaget. Vi vill att företaget ska gå bra, för vi vill också leva på företaget. Men vi måste också få ha ett bra liv på arbetsplatsen.

– Nu vet jag att det alltid kommer att bli en hyfsat bra dag när jag går till jobbet. Det känns mycket bättre.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

Kriget i Ukraina

Sture Blom kör fyllda lastbilar och lämnar i krigets Ukraina

Solidaritet. Explosion tätt på explosion. Militärerna satt oberörda och sa: Det är små presenter från Putin. Sture Blom har kört två vändor med förnödenheter till krigets Ukraina och står beredd att fylla nästa lastbil och dra iväg igen, så snart han kan.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.