Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.
Close
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.
Close
Julhandeln kickar i gång

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Inspirerat av USA kickstartar den svenska julhandeln runt Black Friday, i år den 25 november. Först visste vi inte ens vad det var. Nu är dagarna med engelska låneord många: Singles day, Black Friday, Cybermåndag. I branschen kallas hela kalaset för Black month. Det är perioden då handlarna på nätet och butikerna i stan slåss om kunder med REA skrivet i stora svarta bokstäver.

Du blir inte rik av att jobba som deltidsanställd terminalarbetare. Men om Eddie Karlsson ska ha något från rean går han ner till Nordstan i Göteborg. Det är inte tal om att beställa på nätet.

Sett chaufförer gråta

– Jag vet hur högt tryck det är och vill inte påfresta de andra för att jag är för lat för att gå på affären. Jag vet exakt hur högt tryck det är för alla. Jag har sett chaufförer gråta för att de är så sönderstressade, säger Eddie Karlsson som är Transportombud på DHL Express i Göteborg.

Eddie började på DHL Express som praktikant innan han kunde köpa folköl på Ica. Han har jobbat sig upp i sex år. Från 56 procent tjänstgöring till 84. Nu är han en av en handfull som jobbar heltid under de hektiska månaderna. Det känns helt okej att det smäller till snart.

– I år har företaget faktiskt lyckats. Alla andra år har de misslyckats.

Planerat bättre

Terminalen har tagit in extra personal, gett befintliga anställda fler timmar och har planerat så att leveranserna kommer i ett jämnt flöde. Inte som förr.

– Problemet har varit att vi har fått allt gods samtidigt och vi har varit alldeles för få. Vi har varit normalbemannade, till och med färre ibland. Nu kommer vi att vara mer än dubbelt så många som tidigare år. Då har det varit väldigt högt tempo, slitsamt och stressigt.

Hur mådde du inför högsäsong tidigare år?

– Jag mådde psykiskt dåligt då jag visste hur mycket vi skulle få slita. Det tär både psykiskt och kroppsligt.

Lyssnade inte

Eddie beskriver en arbetssituation där tunga lyft var vanligt förekommande. Enligt honom var det få chefer som lyssnade på de anställda. Han berättar om en situation.

– Han sa: ”Är det du eller jag som är chef? Bra, då gör du som jag säger”.

Vad hade du sagt?

– Jag ifrågasatte om det är mänskligt att lyfta paket som väger 80 kilo själv.

Det var droppen som fick Eddie Karlsson att koppla in Transports lokalavdelning och facket kontaktade i sin tur chefens chef. Då började processer dras i gång och nu är situationen en helt annan. Alla lyft över 25 kilo ska tas med en kompis. Företaget har tagit fram en utbildning i säkra lyft (Läs mer här) och det har köpts in lyftarbälten till terminalen.

Känns roligare

Den positiva förändringen gör att jobbet känns mycket roligare. Bakom den ligger två saker, enligt Eddie. För det första har det kommit till nya chefer som vill lyssna och prioriterar arbetsmiljön. Det andra är ihärdigt fackligt arbete.

– Vi har pushat och legat på. Vår avdelning nöjer sig inte om arbetsgivaren inte gör allt som krävs. Nu kan vi jobba tillsammans med cheferna och de förstår oss. De förstår att vi inte vill skada företaget. Vi vill att företaget ska gå bra, för vi vill också leva på företaget. Men vi måste också få ha ett bra liv på arbetsplatsen.

– Nu vet jag att det alltid kommer att bli en hyfsat bra dag när jag går till jobbet. Det känns mycket bättre.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.