Close
Tänk på hur du lyfter, bär, står och belastar din kropp. Kader Kavak visar.
Close

Översyn av arbetsmiljön ledde till fler arbetsskor

Arbetsmiljö. Fler modeller av arbetsskor för att ge fötterna bättre stöd och motverka vrickningar. Det var ett av resultaten när DHL Express såg över hur terminalarbetare och chaufförer kan jobba på ett bättre sätt för att slita mindre på sina kroppar.

Lotta Jonsmeden är HR-ansvarig på DHL Express. Hon berättar om företagets arbetsmiljöarbete som också lett till att tre filmer tagits fram. Tanken med dem är att instruera och följa upp hur medarbetarna kan arbeta, lyfta och bära på mer skonsamma sätt.

På filmerna agerar DHL Express medarbetare på Västbergaterminalen i Stockholm. Slarviga, stressiga och felaktiga lyft och bärtekniker demonstreras med stora röda kryss.

– Vi fokuserar på arbetsställningar, arbetsrörelser och annat som påverkar kroppens muskler och leder. Alltså belastningsergonomi, hur man använder sin kropp. Vi visar bland annat hur man lyfter från låg och hög höjd och bär paket, säger Lotta Jonsmeden.

– Tanken är att ge våra medarbetare förutsättningar att jobba på rätt sätt så att de håller längre.

Därutöver handlar företagets arbete även om att olyckor och tillbud ska rapporteras och följas upp i syfte att skapa en säkrare arbetsmiljö.

Att tre filmer tagits fram beror på att morgon- och kvällsskiften jobbar på olika sätt, liksom terminalarbetare på paket- respektive omlastningsterminaler.

Vilken typ av olyckor och tillbud har ni på DHL Express?

– De flesta olyckorna är kläm- och halkskador eller att man snubblar. Men muskel- och skelettskador på ländrygg, axlar och handleder förekommer också. En del hoppar i stället för går ur bilen. Vi har många unga medarbetare och är man ung tänker man generellt inte så mycket på belastningsskador, säger Lotta Jonsmeden.

Att hoppa innebär en stor belastning på knäna och kan ge allvarliga besvär. Andra olyckor inträffar exempelvis när paket ramlar av rullbandet.

Enligt Arbetsmiljöverkets och försäkringsbolaget Afa:s statistik är truckolyckor vanliga bland terminalarbetare. Men Lotta Jonsmeden uppger att DHL varit mer förskonade från detta och lyckligtvis sluppit några dödsfall bland personalen.

Tidigare erbjöd DHL Express bara en typ av arbetsskor, men nu har flera modeller köpts in.

Inte för att dämpa trycket vid gång (eller hopp) utan mer för att öka stabiliteten och minska risken att vricka foten, förklarar Lotta Jonsmeden.

När det gäller flygfrakt ritas ett stort kryss över att ensam dra containern efter sig på DHL: s film. Det sliter hårt på armar och axlar och uppmaningen är att jobba två och två.

Får vi länka till filmerna så att fler chaufförer och terminalarbetare kan lära av råden?

– Nej tyvärr, det blir fel för filmerna är anpassade till de positioner och processer vi har på DHL Express svarar Lotta Jonsmeden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lägg ner:
    6 november, 2022

    Arbetsskor väger mycket. Vad ska man med arbetsskor skydda tån?? Men själva arbete är tungt och fysisk krävande, för ryggen bland annat. Låt folk ha vilka skor dem vill på sig! Det är arbetsgivare och facket som vill få poäng på att folk har skydd. Medan chefer och andra ledare går i fina skor.

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.