Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Avarn har börjat meddela de anställda som kommer att sägas upp, sedan resandet nästan avstannat och flyget hamnat i kris. Beskeden kommer att lämnas löpande under juni.

Det är företagets andra varsel och betydligt större än det tidigare, som kom i april. Då varslades totalt 132 flygplatskontrollanter, samtidigt som övriga omkring 600 kontrollanter kortidspermitterades på 60 procent.

Tongångarna var vid den tidpunkten lite mer positiva och en stor del av dem som fick gå erbjöds andra arbeten inom säkerhet och bevakning.

Efter utdragna förhandlingar mellan fack och arbetsgivare är läget nu känsligt och oron påtaglig bland personalen, förklarar ombudsman Viktor Hage. Han sitter i långa samtal med berörda medlemmar.

– Det är fortfarande ett ganska stort antal anställda som är korttidspermitterade och undrar: Hur länge får jag behålla jobbet? Som alltid försöker vi rädda arbetet för så många medlemmar som möjligt.

Avdelningen arbetar med att nå ut med information till kontrollanterna på olika sätt. Flera digitala informationsträffar har anordnats och planen är att hålla fler.

– Deltagandet har varit hyfsat, många har varit med, säger avdelningsordförande Ludwig Eriksson.

På flygplatsen finns också de fackliga representanterna i Arlandaklubben.

– I det här läget är det särskilt bra att vi har ganska många förtroendevalda på plats. De tar livesamtalen och vi på avdelningen telefonsamtalen. Självklart är det tyngst för dem, att prata med sina egna kollegor. Många drabbas, allt är väldigt ledsamt, säger Ludwig Eriksson.

Mitt under coronakrisen med varsel, uppsägningar och permitteringar presenterades i går den omdebatterade utredningen om lagen om anställningsskydd (las). Förslagen sågades av en enig fackföreningsrörelse. En naturlig fråga blir därför: Vill Avarn följa en ”rak” las-lista med sist in, först ut eller upprätta en turordningslista, och göra undantag?

– Det kan jag inte uttala mig om. Bolaget har fortfarande viss drift i gång och jag har personligen inte suttit med vid förhandlingarna, svarar Ludwig Eriksson.

Han anser att arbetsgivare, generellt, i dag redan har stora möjligheter att göra undantag och behålla utvalda anställda – vid arbetsbrist.

– Det finns en sorts allmän övertro på facket, att vi har någon slags vetorätt vid varsel och arbetsbrist, men det har vi inte. Vill företagen säga upp vissa anställda har vi  inte alltid så mycket att sätta emot via just lagstiftningen i dag.

– Att las-utredningen kommer mitt i pandemin, när arbetslösheten rusar och vi jobbar med varsel och uppsägningar känns helt surrealistiskt. Las har redan försvagats. Förutom att använda arbetsbrist kan arbetsgivarna stapla olika visstidsanställningar på varandra utan att behöva fastanställa, anser han.

Avarns andra varsel innebär att omkring 60 procent av kontrollanterna i Arlandas säkerhetskontroller nu har varslats eller redan sagts upp.

Om flygplatskontrollanterna kommer att erbjudas behovsanställning – för att kunna komma tillbaka när/om branschen repar sig igen som vid det första varslet – vet Ludwig Eriksson inte. Inte heller om de kommer att erbjudas andra arbeten inom bevakning, som de tidigare varslade.  Det stora antalet är problematiskt.

– Det här är det största varsel som vi på avdelningen varit med om. Det är svårt att ta in hur många det faktiskt är. Arlanda är landets största arbetsplats, säger Ludwig Eriksson

Flygkrisen har slagit hårt mot många yrkesgrupper inom Transport. I förra veckan skrev Transportarbetaren om att 300–400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslades.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Biljettkontroll i busväder

Bevakning. I snålblåst eller sol. Väktarna som kontrollerar biljetter i Östergötland är ute varenda dag och ser till att resenärerna betalar.

”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Filip Rydolw

... ordförande för Arlandaklubben som organiserar flygplatskontrollanter. Först drabbades ni av pandemi och nedskärningar, sen blev det sommarkaos och personalbrist. Hur har ni det nu på Arlanda?

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.