Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Avarn har börjat meddela de anställda som kommer att sägas upp, sedan resandet nästan avstannat och flyget hamnat i kris. Beskeden kommer att lämnas löpande under juni.

Det är företagets andra varsel och betydligt större än det tidigare, som kom i april. Då varslades totalt 132 flygplatskontrollanter, samtidigt som övriga omkring 600 kontrollanter kortidspermitterades på 60 procent.

Tongångarna var vid den tidpunkten lite mer positiva och en stor del av dem som fick gå erbjöds andra arbeten inom säkerhet och bevakning.

Efter utdragna förhandlingar mellan fack och arbetsgivare är läget nu känsligt och oron påtaglig bland personalen, förklarar ombudsman Viktor Hage. Han sitter i långa samtal med berörda medlemmar.

– Det är fortfarande ett ganska stort antal anställda som är korttidspermitterade och undrar: Hur länge får jag behålla jobbet? Som alltid försöker vi rädda arbetet för så många medlemmar som möjligt.

Avdelningen arbetar med att nå ut med information till kontrollanterna på olika sätt. Flera digitala informationsträffar har anordnats och planen är att hålla fler.

– Deltagandet har varit hyfsat, många har varit med, säger avdelningsordförande Ludwig Eriksson.

På flygplatsen finns också de fackliga representanterna i Arlandaklubben.

– I det här läget är det särskilt bra att vi har ganska många förtroendevalda på plats. De tar livesamtalen och vi på avdelningen telefonsamtalen. Självklart är det tyngst för dem, att prata med sina egna kollegor. Många drabbas, allt är väldigt ledsamt, säger Ludwig Eriksson.

Mitt under coronakrisen med varsel, uppsägningar och permitteringar presenterades i går den omdebatterade utredningen om lagen om anställningsskydd (las). Förslagen sågades av en enig fackföreningsrörelse. En naturlig fråga blir därför: Vill Avarn följa en ”rak” las-lista med sist in, först ut eller upprätta en turordningslista, och göra undantag?

– Det kan jag inte uttala mig om. Bolaget har fortfarande viss drift i gång och jag har personligen inte suttit med vid förhandlingarna, svarar Ludwig Eriksson.

Han anser att arbetsgivare, generellt, i dag redan har stora möjligheter att göra undantag och behålla utvalda anställda – vid arbetsbrist.

– Det finns en sorts allmän övertro på facket, att vi har någon slags vetorätt vid varsel och arbetsbrist, men det har vi inte. Vill företagen säga upp vissa anställda har vi  inte alltid så mycket att sätta emot via just lagstiftningen i dag.

– Att las-utredningen kommer mitt i pandemin, när arbetslösheten rusar och vi jobbar med varsel och uppsägningar känns helt surrealistiskt. Las har redan försvagats. Förutom att använda arbetsbrist kan arbetsgivarna stapla olika visstidsanställningar på varandra utan att behöva fastanställa, anser han.

Avarns andra varsel innebär att omkring 60 procent av kontrollanterna i Arlandas säkerhetskontroller nu har varslats eller redan sagts upp.

Om flygplatskontrollanterna kommer att erbjudas behovsanställning – för att kunna komma tillbaka när/om branschen repar sig igen som vid det första varslet – vet Ludwig Eriksson inte. Inte heller om de kommer att erbjudas andra arbeten inom bevakning, som de tidigare varslade.  Det stora antalet är problematiskt.

– Det här är det största varsel som vi på avdelningen varit med om. Det är svårt att ta in hur många det faktiskt är. Arlanda är landets största arbetsplats, säger Ludwig Eriksson

Flygkrisen har slagit hårt mot många yrkesgrupper inom Transport. I förra veckan skrev Transportarbetaren om att 300–400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslades.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.