Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Avarn har börjat meddela de anställda som kommer att sägas upp, sedan resandet nästan avstannat och flyget hamnat i kris. Beskeden kommer att lämnas löpande under juni.

Det är företagets andra varsel och betydligt större än det tidigare, som kom i april. Då varslades totalt 132 flygplatskontrollanter, samtidigt som övriga omkring 600 kontrollanter kortidspermitterades på 60 procent.

Tongångarna var vid den tidpunkten lite mer positiva och en stor del av dem som fick gå erbjöds andra arbeten inom säkerhet och bevakning.

Efter utdragna förhandlingar mellan fack och arbetsgivare är läget nu känsligt och oron påtaglig bland personalen, förklarar ombudsman Viktor Hage. Han sitter i långa samtal med berörda medlemmar.

– Det är fortfarande ett ganska stort antal anställda som är korttidspermitterade och undrar: Hur länge får jag behålla jobbet? Som alltid försöker vi rädda arbetet för så många medlemmar som möjligt.

Avdelningen arbetar med att nå ut med information till kontrollanterna på olika sätt. Flera digitala informationsträffar har anordnats och planen är att hålla fler.

– Deltagandet har varit hyfsat, många har varit med, säger avdelningsordförande Ludwig Eriksson.

På flygplatsen finns också de fackliga representanterna i Arlandaklubben.

– I det här läget är det särskilt bra att vi har ganska många förtroendevalda på plats. De tar livesamtalen och vi på avdelningen telefonsamtalen. Självklart är det tyngst för dem, att prata med sina egna kollegor. Många drabbas, allt är väldigt ledsamt, säger Ludwig Eriksson.

Mitt under coronakrisen med varsel, uppsägningar och permitteringar presenterades i går den omdebatterade utredningen om lagen om anställningsskydd (las). Förslagen sågades av en enig fackföreningsrörelse. En naturlig fråga blir därför: Vill Avarn följa en ”rak” las-lista med sist in, först ut eller upprätta en turordningslista, och göra undantag?

– Det kan jag inte uttala mig om. Bolaget har fortfarande viss drift i gång och jag har personligen inte suttit med vid förhandlingarna, svarar Ludwig Eriksson.

Han anser att arbetsgivare, generellt, i dag redan har stora möjligheter att göra undantag och behålla utvalda anställda – vid arbetsbrist.

– Det finns en sorts allmän övertro på facket, att vi har någon slags vetorätt vid varsel och arbetsbrist, men det har vi inte. Vill företagen säga upp vissa anställda har vi  inte alltid så mycket att sätta emot via just lagstiftningen i dag.

– Att las-utredningen kommer mitt i pandemin, när arbetslösheten rusar och vi jobbar med varsel och uppsägningar känns helt surrealistiskt. Las har redan försvagats. Förutom att använda arbetsbrist kan arbetsgivarna stapla olika visstidsanställningar på varandra utan att behöva fastanställa, anser han.

Avarns andra varsel innebär att omkring 60 procent av kontrollanterna i Arlandas säkerhetskontroller nu har varslats eller redan sagts upp.

Om flygplatskontrollanterna kommer att erbjudas behovsanställning – för att kunna komma tillbaka när/om branschen repar sig igen som vid det första varslet – vet Ludwig Eriksson inte. Inte heller om de kommer att erbjudas andra arbeten inom bevakning, som de tidigare varslade.  Det stora antalet är problematiskt.

– Det här är det största varsel som vi på avdelningen varit med om. Det är svårt att ta in hur många det faktiskt är. Arlanda är landets största arbetsplats, säger Ludwig Eriksson

Flygkrisen har slagit hårt mot många yrkesgrupper inom Transport. I förra veckan skrev Transportarbetaren om att 300–400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslades.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare. Foto: Bya

”Syna fördomar genom att prata om dem”

Arbetsmiljö. Bevakningsbranschen ska förmedla trygghet, därför är det extra viktigt med ett respektfullt och likvärdigt bemötande. Det framhåller Ronny Fredriksson, chef för arbetsmiljöenheten på Bya, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.