UPS-gods fraktas med paketbilar och tunga lastbilar. Plus flyg.

Dom: UPS måste betala 1,2 miljoner i vite

Arbetsmiljö. Förvaltningsrätten slår fast Arbetsmiljöverkets beslut att UPS ska betala 1,2 miljoner i vite på grund av bristfällig arbetsmiljö på terminalen på Sturup.

Transportarbetaren har tidigare berättat om den tuffa arbetsmiljön på UPS terminaler. Den på Sturup har varit under Arbetsmiljöverkets lupp sedan 2019.

Lokalen är trång och de tunga lyften för tunga och många. Det är några av de problem som tas upp i Arbetsmiljöverkets beslut.

Arbetsmiljöverket har ålagt UPS att rätta till problemen i ett så kallat föreläggande med vite. Det betyder att företaget har en viss tid på sig att fixa problemen, annars måste de betala.

UPS överklagade förvaltningsrätten går på Arbetsmiljöverkets linje och UPS måste betala 1,2 miljoner kronor till myndigheten.

Det här är ett ärende som pågått sedan 2019 då Transports regionala skyddsombud begärt arbetsmiljöåtgärder i en 6:6a. Anders Palmqvist, regionalt skyddsombud, är kritisk till att Arbetsmiljöverket låtit ärendet dra ut på tiden och tycker att det har riskerat de anställdas hälsa.

Enligt Anders Palmqvist har UPS i flera år sagt att de ska genomföra åtgärder, men nästan ingenting har hänt.

Förvaltningsrätten tar också upp det i sitt beslut. Att Transports regionala skyddsombud varnat för att företaget kommer att förhala ärendet.

– Vi vet hur de har agerat tidigare. Det har inte funnits en vilja att komma tillrätta med problemen.

Ett av grundproblemen är enligt Palmqvist att UPS är ett centraliserat företag där makten finns högt upp i hierarkin.

– De vill att det ska vara likadant på alla ställen och tar inte hänsyn till lokala förhållanden, det blir väldigt fyrkantigt. Hur god kontakt vi än får med de lokala cheferna har de begränsat utrymme att förändra någonting.

Det värsta arbetsmiljöproblemet är belastningsergonomin, enligt Anders Palmqvist.

– Grunden är att UPS har en standard där de tycker att man ska kunna hantera gods på 70 kilo manuellt och har inte velat förändra den inställningen.

Terminalen är i gamla lokaler och det är trångt. Transportbanden är gamla och samtidigt har pakethanteringen växt de senaste åren.

– Jag skulle säga att den lösningen som finns är att hitta nya lokalen. De kan säkert bygga till men det kommer inte lösa grundproblemet, säger Palmqvist.

UPS har kommit med vissa åtgärder, som ett mobilt elektrifierat rullband som ska kunna ”skjutsa upp” paket på huvudbandet. Problemet är att det bara finns ett sådant och att det är begränsat till 30 kilos paketvikt. Dessutom är det fortfarande mycket manuell hantering av paket vid bilar och portar i dåliga arbetsställningar.

– Som jag ser det är det nu det stora arbetsmiljöarbetet börjar. Vi avser att ställa krav på att chaufförernas arbetsmiljö ska förbättras. Med det här beslutet hoppas jag att vi kan få UPS att förändras och få till bra lösningar för de anställdas arbetsmiljö såväl fysiskt som psykosocialt säger Anders Palmqvist.

– Jag anser också att beslutet visar att vi som Transports regionala skyddsombud gör skillnad där ute och hoppas att anställda får upp ögonen för vad vi kan betyda för deras arbetsvardag.

Transportarbetaren har varit i kontakt med UPS presskontakt. I en skriftlig kommentar skriver de att de bryr sig om anställdas arbetsmiljö och att de utvärderar ärendet. I övrigt vill UPS inte kommentera eller bli intervjuade..

Förvaltningsrätten har i skrivande stund inte fått in någon överklagan från UPS.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anonimus:
    9 januari, 2023

    We get 50kg packages in the car and we have nothing but hands to deliver it. On hot days we have just water to cool of no ac, our cars is made from like 2cm steel and on roof we have plastic who lets sun in and we have sauna in sunny days.

Lästips:

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.