Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tjänstepensionen utgör allt större del av hur mycket du faktiskt får i pension den dagen arbetslivet är över. Så trots att arbetsgivarens bidrag till pensionen blir allt viktigare är det knappast något som det talas om.

I alla fall är inte bra tjänstepension något som utgör lockbete vid anställningsintervjuer – knappt 18 procent av arbetsgivarna tar ens upp frågan om tjänstepension vid anställningsintervjuer. Bland arbetarna var det ännu lägre del som pratat tjänstepension inför ett nytt jobb, bara 13 procent. Det visar en ny Sifoundersökning, som gjorts på uppdrag av aktörerna bakom Tjänstepensionens dag.

– Det är olyckligt att inte fler inser att tjänstepensionen är en viktig förmån i anställningen. Att prata om tjänstepensionen borde bli en naturlig del vid anställningsintervjun och även något man bör gå igenom regelbundet exempelvis vid det årliga lönesamtalet, säger Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar, i ett pressmeddelande från Pensionsmyndigheten.

Tjänstepensionens dag infaller den 27 september varje år. I år är det ett tjugotal aktörer som står bakom temadagen, bland annat fack, arbetsgivare, pensionsförvaltare och myndigheter.

Avtalskrav

Flera av LO:s förbund har under längre tid drivit frågan om bättre pensionsvillkor, särskilt med tanke på yngre medlemmar.

I årets avtalsrörelse har LO-samordningen, där Transport ingår, som krav att villkoren för tjänstepension förbättras. Förbättringen av pensionen handlar om att arbetsgivaren ska börja betala in pengar till tjänstepensionen redan från det att den anställda är 20 år. I dag påbörjas inbetalningarna först vid 25 års ålder.

– Vi har ett ansvar för unga medlemmars framtid. Därför är jag särskilt stolt över att vi enats om den här satsningen, sa LO:s dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i samband med att LO-samordningen presenterade sina avtalskrav i våras.

Om arbetsgivaren har kollektivavtal ingår tjänstepension med bra villkor. Det gör stor skillnad på hur stor pensionen blir. Saknar arbetsplatsen kollektivavtal kan en del arbetsgivare ändå erbjuda tjänstepension, men det är då den anställda som själv måste välja sparande. Om det också saknas är Pensionsmyndighetens råd: förhandla. En rimlig nivå på inbetalningarna kan ligga på mellan 4 och 10 procent beroende på lönen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Karl:
    25 september, 2020

    Bra arikel, och med viktigt innehåll. Bra kommentar av Gert Christensen.
    Tyvärr påverkas ofta kollektivavtalet negativt vid offentligupphandade tjänster.

  2. Gert Christensen:
    24 september, 2020

    Läser i artikeln att Tjänstepensionen är en viktig förmån. Tycker det är lite missvisande, den betalar vi ju själv med avstått löneutrymme. Men visst borde fler ta reda på en så viktig sak när man söker jobb.
    Rent generellt är det nog så att företag som inte vill teckna kollektivavtal inte är intresserade av att betala till Tjänstepensionen. Därför är det viktigt med kollektivavtal då man i så fall omfattas per automatik. De som jobbar på företag utan kollektivavtal betalar också med avstått löneutrymme men omfattas i normalfallet inte av "förmånen" Tjänstepension. Även om det så klart finns undantag.

Lästips:

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Sutreplik från Ronnie Persson.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.