Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tjänstepensionen utgör allt större del av hur mycket du faktiskt får i pension den dagen arbetslivet är över. Så trots att arbetsgivarens bidrag till pensionen blir allt viktigare är det knappast något som det talas om.

I alla fall är inte bra tjänstepension något som utgör lockbete vid anställningsintervjuer – knappt 18 procent av arbetsgivarna tar ens upp frågan om tjänstepension vid anställningsintervjuer. Bland arbetarna var det ännu lägre del som pratat tjänstepension inför ett nytt jobb, bara 13 procent. Det visar en ny Sifoundersökning, som gjorts på uppdrag av aktörerna bakom Tjänstepensionens dag.

– Det är olyckligt att inte fler inser att tjänstepensionen är en viktig förmån i anställningen. Att prata om tjänstepensionen borde bli en naturlig del vid anställningsintervjun och även något man bör gå igenom regelbundet exempelvis vid det årliga lönesamtalet, säger Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar, i ett pressmeddelande från Pensionsmyndigheten.

Tjänstepensionens dag infaller den 27 september varje år. I år är det ett tjugotal aktörer som står bakom temadagen, bland annat fack, arbetsgivare, pensionsförvaltare och myndigheter.

Avtalskrav

Flera av LO:s förbund har under längre tid drivit frågan om bättre pensionsvillkor, särskilt med tanke på yngre medlemmar.

I årets avtalsrörelse har LO-samordningen, där Transport ingår, som krav att villkoren för tjänstepension förbättras. Förbättringen av pensionen handlar om att arbetsgivaren ska börja betala in pengar till tjänstepensionen redan från det att den anställda är 20 år. I dag påbörjas inbetalningarna först vid 25 års ålder.

– Vi har ett ansvar för unga medlemmars framtid. Därför är jag särskilt stolt över att vi enats om den här satsningen, sa LO:s dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i samband med att LO-samordningen presenterade sina avtalskrav i våras.

Om arbetsgivaren har kollektivavtal ingår tjänstepension med bra villkor. Det gör stor skillnad på hur stor pensionen blir. Saknar arbetsplatsen kollektivavtal kan en del arbetsgivare ändå erbjuda tjänstepension, men det är då den anställda som själv måste välja sparande. Om det också saknas är Pensionsmyndighetens råd: förhandla. En rimlig nivå på inbetalningarna kan ligga på mellan 4 och 10 procent beroende på lönen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Karl:
    25 september, 2020

    Bra arikel, och med viktigt innehåll. Bra kommentar av Gert Christensen.
    Tyvärr påverkas ofta kollektivavtalet negativt vid offentligupphandade tjänster.

  2. Gert Christensen:
    24 september, 2020

    Läser i artikeln att Tjänstepensionen är en viktig förmån. Tycker det är lite missvisande, den betalar vi ju själv med avstått löneutrymme. Men visst borde fler ta reda på en så viktig sak när man söker jobb.
    Rent generellt är det nog så att företag som inte vill teckna kollektivavtal inte är intresserade av att betala till Tjänstepensionen. Därför är det viktigt med kollektivavtal då man i så fall omfattas per automatik. De som jobbar på företag utan kollektivavtal betalar också med avstått löneutrymme men omfattas i normalfallet inte av "förmånen" Tjänstepension. Även om det så klart finns undantag.

Lästips:

Transport har lämnat in sitt nej till LO:s lönekrav

Avtal 2023. Transport ställer sig utanför LO:s siffersatta lönekrav inför nästa års avtalsförhandlingar.

Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.

UPS-gods fraktas med paketbilar och tunga lastbilar. Plus flyg.

Dom: UPS måste betala 1,2 miljoner i vite

Arbetsmiljö. Förvaltningsrätten slår fast Arbetsmiljöverkets beslut att UPS ska betala 1,2 miljoner i vite på grund av bristfällig arbetsmiljö på terminalen på Sturup.

Wolt och Bolt hotas med vite – överklagar

Arbetsmiljö. Matbudsföretagen Wolt och Bolt hotas med 200 000 kronor vardera i vite. Företagen har inte gjort nog för matbudens arbetsmiljö. Företagen anser att matbuden inte är arbetstagare hos dem och har överklagat.

Transports a-kassa stängd på grund av attack

A-kassan. Transports a-kassa och samtliga övriga arbetslöshetskassor i landet har tvingats stänga på grund av en misstänkt cyberattack i slutet av förra veckan. Det betyder att det inte blir någon utbetalning på torsdag.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. Fredagen den 25 november samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.