Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tjänstepensionen utgör allt större del av hur mycket du faktiskt får i pension den dagen arbetslivet är över. Så trots att arbetsgivarens bidrag till pensionen blir allt viktigare är det knappast något som det talas om.

I alla fall är inte bra tjänstepension något som utgör lockbete vid anställningsintervjuer – knappt 18 procent av arbetsgivarna tar ens upp frågan om tjänstepension vid anställningsintervjuer. Bland arbetarna var det ännu lägre del som pratat tjänstepension inför ett nytt jobb, bara 13 procent. Det visar en ny Sifoundersökning, som gjorts på uppdrag av aktörerna bakom Tjänstepensionens dag.

– Det är olyckligt att inte fler inser att tjänstepensionen är en viktig förmån i anställningen. Att prata om tjänstepensionen borde bli en naturlig del vid anställningsintervjun och även något man bör gå igenom regelbundet exempelvis vid det årliga lönesamtalet, säger Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar, i ett pressmeddelande från Pensionsmyndigheten.

Tjänstepensionens dag infaller den 27 september varje år. I år är det ett tjugotal aktörer som står bakom temadagen, bland annat fack, arbetsgivare, pensionsförvaltare och myndigheter.

Avtalskrav

Flera av LO:s förbund har under längre tid drivit frågan om bättre pensionsvillkor, särskilt med tanke på yngre medlemmar.

I årets avtalsrörelse har LO-samordningen, där Transport ingår, som krav att villkoren för tjänstepension förbättras. Förbättringen av pensionen handlar om att arbetsgivaren ska börja betala in pengar till tjänstepensionen redan från det att den anställda är 20 år. I dag påbörjas inbetalningarna först vid 25 års ålder.

– Vi har ett ansvar för unga medlemmars framtid. Därför är jag särskilt stolt över att vi enats om den här satsningen, sa LO:s dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i samband med att LO-samordningen presenterade sina avtalskrav i våras.

Om arbetsgivaren har kollektivavtal ingår tjänstepension med bra villkor. Det gör stor skillnad på hur stor pensionen blir. Saknar arbetsplatsen kollektivavtal kan en del arbetsgivare ändå erbjuda tjänstepension, men det är då den anställda som själv måste välja sparande. Om det också saknas är Pensionsmyndighetens råd: förhandla. En rimlig nivå på inbetalningarna kan ligga på mellan 4 och 10 procent beroende på lönen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Karl:
    25 september, 2020

    Bra arikel, och med viktigt innehåll. Bra kommentar av Gert Christensen.
    Tyvärr påverkas ofta kollektivavtalet negativt vid offentligupphandade tjänster.

  2. Gert Christensen:
    24 september, 2020

    Läser i artikeln att Tjänstepensionen är en viktig förmån. Tycker det är lite missvisande, den betalar vi ju själv med avstått löneutrymme. Men visst borde fler ta reda på en så viktig sak när man söker jobb.
    Rent generellt är det nog så att företag som inte vill teckna kollektivavtal inte är intresserade av att betala till Tjänstepensionen. Därför är det viktigt med kollektivavtal då man i så fall omfattas per automatik. De som jobbar på företag utan kollektivavtal betalar också med avstått löneutrymme men omfattas i normalfallet inte av "förmånen" Tjänstepension. Även om det så klart finns undantag.

Lästips:

Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Avslaget och uppgjort på LO:s kongress

Ordförandeord. Tack för det här året. Det har som alla vet varit ett märkligt år med pandemi, restriktioner både hit och dit. Precis när man trodde att det började lätta kom nästa omgång. Nu hoppas jag bara att 2022 ska bli ett år där vi kan ha verksamhet, på ett så vanligt sätt som möjligt.

Skolbussföraren Shabaz Jamal, ombudsman Lone Olsson och uppsökaren Jon Wall på parkeringsplatsen utanför Vellinge taxi.

”Utan avtal ingen klisterlapp”

Taxiprojektet. Regn, rusk och grillad korv. Skolbussföraren Shabaz Jamal skakar hand med ombudsman Lone Olsson. Men alla blir inte lika glada när Transports Malmögäng dyker upp för att märka bilar. Med kollektivavtal.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.