CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Den 19 mars ansökte CSG AB och Nordic Level Security AB om rekonstruktion vilket Transportarbetaren tidigare har skrivit om. Nu har rekonstruktionen för CSG AB, efter kritik från Skatteverket, stoppats.

Clas hellsong ombudsman Transport Örebro
Clas Hellsing är ombudsman för Transport i Örebro.

– Jag har varit starkt kritisk till rekonstruktionen redan från början. Att inleda en rekonstruktion för att försöka pruta ner skulder som företaget skaffat sig till andra företag när man själv har räknat för lågt i sin prissättning gentemot kunder. Det är fel väg att bygga en rekonstruktion på. Det finns ingen livskraft i det, säger Clas Hellsing, ombudsman på Transport i Örebro.

CSG AB överklagade stoppet till hovrätten. Hovrätten har slagit fast att stoppet vidhålls och ska ske med omedelbar verkan.

Genom rekonstruktionen har staten tillfört 37,8 miljoner kronor till CSG:s verksamhet för lönekostnader. Verksamheten har kunnat överleva några månader till.

– Detta är allas våra skattepengar som läggs på löner för att försöka rädda företaget från konkurs.

Clas Hellsing säger att oron bland de anställda är stor. Det är svårt att veta vad som kommer att hända och det blir lätt ryktesspridning.

– Jag känner starkt för all personal som jobbar och sliter lokalt här i Örebro. De sliter hårt både dag och natt för att få verksamheten att fungera. Samtidigt oroas de och tankarna far åt alla håll. Det är många rykten och få vet vad som kommer att hända framöver.

Hellsing säger vidare att det borde vara kvalitet och inte pris som styr upphandlingen av bevakningstjänster.

– Problemet generellt med upphandling är när företagen konkurrerar med varandra om lägsta pris i anbudsgivningar. Girigheten att få anbudet gör att priserna sjunker. I dag har vi en prisnivå inom bevakningsbranschen som är på tok för låg för branschens långsiktiga fortlevnad.

Han säger också att CSG:s ekonomiska läge kan ses som ett kvitto på att företag som inte tar höjd för de kostnader verksamheten innebär kommer att få svårt att klara sin verksamhet på sikt.

– Den svenska modellen bygger på att vi har starka, livskraftiga och lönsamma företag. Det är då vi upprätthåller god arbetsmiljö och schysta arbetsvillkor för landets arbetare.

Personalen på CSG håller skenet uppe och jobbar på trots det tuffa läget.

– Det tar på krafterna att läsa en massa skit i nyheterna och veta att det även händer saker på andra ställen, som inte får samma uppmärksamhet. CSG-personalen gör sitt bästa utifrån givna förutsättningar och utför sitt arbete med stolthet. De kan inte påverka hur företaget har räknat när de lägger anbud, men de får leva med det. Personalen på CSG förtjänar en stor eloge, säger Clas Hellsing.

Tidigare publicerat

Den 25 mars 2024

CSG-anställda har inte fått sin lön

Den 21 mars 2024

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf:
    17 augusti, 2024

    Hur går det med de anställdas löner?

  2. Peter Jansson:
    12 augusti, 2024

    Rekonstruktioner borde vara förbjudet då de är ett sätt att skaffa sig ekonomiska fördelar när man inte klarar av att konkurrera på lika villkor på marknaden.Företagare är väldigt kreativa när det gäller att skaffa sig ekonomiska fördelar det måste alla i vårt samhälle vara medvetna om och agera emot för att ha ett sunt företagsklimat på den svenska marknaden.

Lästips:

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Transportarbetarens logga

Kollegahjälpen – ett kvartssekel med kamratstöd

Arbetsmiljö. För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.