CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

Som Transportarbetaren tidigare berättat är CSG och Nordic Level Security under rekonstruktion. Anställda av Nordic Level Security fick lönen utbetald av Länsstyrelsen i dag. Det har CSG-anställda inte fått.

En anonym anställd berättar att han inte kunde betala hyran.

– Jag la in den för överföring i går. Men i morse fick jag ett meddelande om att pengarna inte kunde dras. Det är helt tyst från företaget men många anställda lever månad för månad och nu vet vi inte när vi ska få vår lön.

Pengar på väg

Peter Öfverman är Nordic Level Security och CSG:s av tingsrätten utsedda rekonstruktör (se faktaruta). Han säger att alla löner är färdigställda och inskickade till länsstyrelsen.

– Förseningen har ingenting att göra med någon problematik i bolaget. Det rör sig enbart om handläggningstid på en myndighet. De brukar vara snabba på att handlägga lönegarantier och jag hoppas att pengarna kan betalas ut så snart som möjligt.

Peter Öfverman vill gärna dämpa oron bland de anställda.

– Bolaget är inte nära en konkurs. Tvärtom innebär rekonstruktionen en omstart som vi hoppas ska leda till en starkare arbetsgivare med tryggare arbeten.

Det gör facket

Clas Hellsing är ombudsman för Transport i Örebro. Han har börjat samla in lönespecifikationer för alla medlemmar i regionen.

– Vi har gått ut med ett sms till alla som jobbar för CSG. Om de inte får lönen snarast kommer vi att skicka ett lönekrav med delgivningsman till företaget. Om inte det fungerar kommer vi att skicka det vidare till Kronofogden.

Clas Hellsing har varit i kontakt med CSG som säger att pengarna ska komma i dagarna. Transport har kontaktat länsstyrelserna i Örebro och Stockholm. Ingen av länsstyrelserna hade någon information att ge.

– Jag vill ha ett besked så snart som möjligt. Annars kommer jag att gå ut med information om att man inte har någon arbetsskyldighet då man inte fått någon lön.

Den anonyma medlemmen är frustrerad.

–  I bevakningsbranschen ställs krav på att anställda ska ha god ekonomisk vandel och vara utan betalningsanmärkningar. Då tycker jag att företagen ska stå med gott exempel och lösa sina åtaganden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Whilma Åbergh Salmio var nästan klar med sin utbildning när Yrkesakademin avvecklade utbildningen. Foto: Privat

Whilma drabbad av Yrkesakademins kollaps

Utbildning. Whilma Åbergh Salmio var i slutfasen av sin utbildning till maskinförare. Då kom mardrömsbeskedet. Yrkesakademin låg i rekonstruktion och la ner hennes utbildning.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Hundratals elever utslängda från Yrkesakademin

Utbildning. Yrkesakademin är i ekonomisk kris. Det har lett till att 700 personer som gick arbetsmarknadsutbildningar på Arbetsförmedlingen blivit av med sina studieplatser. Dessutom har många som utbildas på komvux också drabbats.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.