Close
"Du vet inte hur dagen blir när du kommer till jobbet. Det varierar hela tiden", säger flygtekniker Johan Avander som stortrivs med sitt arbete..
Close

Brist på flygtekniker

Flyg. Lastbilschaufförer och taxiförare var först ut. Nu slår också flygbranschen larm om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver rekryteras och utbildas för att plan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Störst är bristen på plåtslagare.

Pandemin med följande flygkris ledde till att en hel del flygteknisk personal blev uppsagda och sökte sig till andra yrken. Dessutom stundar pensionsavgångar som kan äventyra både civilt-, militärt- räddnings- och fraktflyg – på några års sikt.

Det visar den Trendindikator för flyget 2022 som Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) står bakom. Undersökningen görs vart tredje år och bland de tillfrågade företagen finns SAS, Saab, Försvarsmakten och Svenskt ambulansflyg. Rapporten pekar både på behov att nyanställa inom de kommande tre åren och brist på personal redan nu.

– Vi riskerar att flygplan blir stående och inte kan lyfta. Inför varje flygning görs en teknisk check av flygplanet medan större kontroller görs regelbundet. Det är strängt reglerat. Nu försöker branschen rekrytera flygteknisk personal utomlands, i synnerhet plåtslagare, säger projektledare Åsa Backman på Tya.

– Men vi behöver också fylla på med nytt folk, locka unga till de olika flygtekniska yrkena. Många känner inte ens till att de finns.

Fint handlag

Att bli certifierad flygmekaniker tar minst sju år och certifierad tekniker minst fem med utbildning och praktik, förklarar Åsa Backman.

– Så det är svårt att fylla på snabbt med ny personal.

I Sverige finns drygt 40 certifierade underhållsverkstäder, (Part 145-certifieriade enligt Transportstyrelsen) och antalet flygmekaniker och tekniker är inte fler än omkring 2 000. En liten men oumbärlig grupp för hela flygbranschen, betonar Tya i sin rapport.

Allra mest ropar flygbranschen efter flygplåtslagare. Utbildning saknas i Sverige men möjlighet finns att gå bredvid och lära sig av kunniga plåtslagare på hemmaplan, berättar Åsa Backman.

– Yrket kräver ett fint handlag jämförbart med att vara guldsmed.

För den som vill bli flygmekaniker finns ett flygteknikprogram på sju orter i Sverige. Ett antal av skolorna har även Yrkeshögskolans utbildningar till flygtekniker och avioniktekniker med inriktning på el.

Åsa Backman påminner om att försvaret ska växa och att personal till samhällsviktiga transporter som ambulans- och brandflyg liksom polishelikopterflyg behövs.

Hjälp av varandra

Johan Afvander är flygtekniker på Arlanda och beskriver sitt jobb som ”otroligt utvecklande och varierande”.

– Det skiftar från dag till dag och från timme till timme. Man lär sig nya saker hela tiden eftersom flyget är en bransch i ständig förändring. Du mekar och blir skitig om händerna, byter motorer och gör felsökning i vissa system eller jobbar rent digitalt och söker information från olika källor och datorsystem.

Det är flygteknikern som godkänner att planet är helt luftvärdigt och kan flyga vidare, berättar Johan Avander. Så ansvaret är stort.

– Men man har hjälp av olika manualer och beskrivningar, allt arbete är strikt säkerhetsreglerat och man har mycket hjälp av varandra, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl-Johan:
    20 november, 2022

    Jag ville en gång i tiden bli helikoptertekniker efter maskinteknisk utbildning i gymnasiet. Helikopterna tillhörde på den tiden marinen, så jag var tvungen att göra lumpen där. Mönstringsförättaren sa eftersom att jag hade glasögon så gick inte det. Marinen gjorde senare reklam på skolan och jag frågade vad som gäller. Det fanns synkrav men mitt lilla synfel (behöver inte ens för körning) var inget problem. Så där gick Sverige miste om en tekniker.

  2. mulle meck lagar flygplan:
    19 november, 2022

    Stor del i detta är nog Transportfacket som inte har jobbat för Teknikernas villkor tillräckligt bra.
    Tekniker Löner/villkor en teknikers lön borde aldrig vara sämre än en kaptens om man ser till ansvaret.
    Kaptenen ansvar tar slut vid utcheckning. Teknikerns kan fortgå i flera år efter att han gjort en CRS, som till exempel ett motorbyte. Transport och Sff borde verkligen ta tag i detta i stället för att tjafsa om vem som äger vad i avtalen.

  3. lusfattig tekniker:
    17 november, 2022

    Inte så konstight att det saknas personal när lönerna ligger kvar på samma nivå som 90-talet

Lästips:

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrerat nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svensk Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.