Close
"Du vet inte hur dagen blir när du kommer till jobbet. Det varierar hela tiden", säger flygtekniker Johan Avander som stortrivs med sitt arbete..
Close

Brist på flygtekniker

Flyg. Lastbilschaufförer och taxiförare var först ut. Nu slår också flygbranschen larm om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver rekryteras och utbildas för att plan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Störst är bristen på plåtslagare.

Pandemin med följande flygkris ledde till att en hel del flygteknisk personal blev uppsagda och sökte sig till andra yrken. Dessutom stundar pensionsavgångar som kan äventyra både civilt-, militärt- räddnings- och fraktflyg – på några års sikt.

Det visar den Trendindikator för flyget 2022 som Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) står bakom. Undersökningen görs vart tredje år och bland de tillfrågade företagen finns SAS, Saab, Försvarsmakten och Svenskt ambulansflyg. Rapporten pekar både på behov att nyanställa inom de kommande tre åren och brist på personal redan nu.

– Vi riskerar att flygplan blir stående och inte kan lyfta. Inför varje flygning görs en teknisk check av flygplanet medan större kontroller görs regelbundet. Det är strängt reglerat. Nu försöker branschen rekrytera flygteknisk personal utomlands, i synnerhet plåtslagare, säger projektledare Åsa Backman på Tya.

– Men vi behöver också fylla på med nytt folk, locka unga till de olika flygtekniska yrkena. Många känner inte ens till att de finns.

Fint handlag

Att bli certifierad flygmekaniker tar minst sju år och certifierad tekniker minst fem med utbildning och praktik, förklarar Åsa Backman.

– Så det är svårt att fylla på snabbt med ny personal.

I Sverige finns drygt 40 certifierade underhållsverkstäder, (Part 145-certifieriade enligt Transportstyrelsen) och antalet flygmekaniker och tekniker är inte fler än omkring 2 000. En liten men oumbärlig grupp för hela flygbranschen, betonar Tya i sin rapport.

Allra mest ropar flygbranschen efter flygplåtslagare. Utbildning saknas i Sverige men möjlighet finns att gå bredvid och lära sig av kunniga plåtslagare på hemmaplan, berättar Åsa Backman.

– Yrket kräver ett fint handlag jämförbart med att vara guldsmed.

För den som vill bli flygmekaniker finns ett flygteknikprogram på sju orter i Sverige. Ett antal av skolorna har även Yrkeshögskolans utbildningar till flygtekniker och avioniktekniker med inriktning på el.

Åsa Backman påminner om att försvaret ska växa och att personal till samhällsviktiga transporter som ambulans- och brandflyg liksom polishelikopterflyg behövs.

Hjälp av varandra

Johan Afvander är flygtekniker på Arlanda och beskriver sitt jobb som ”otroligt utvecklande och varierande”.

– Det skiftar från dag till dag och från timme till timme. Man lär sig nya saker hela tiden eftersom flyget är en bransch i ständig förändring. Du mekar och blir skitig om händerna, byter motorer och gör felsökning i vissa system eller jobbar rent digitalt och söker information från olika källor och datorsystem.

Det är flygteknikern som godkänner att planet är helt luftvärdigt och kan flyga vidare, berättar Johan Avander. Så ansvaret är stort.

– Men man har hjälp av olika manualer och beskrivningar, allt arbete är strikt säkerhetsreglerat och man har mycket hjälp av varandra, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl-Johan:
    20 november, 2022

    Jag ville en gång i tiden bli helikoptertekniker efter maskinteknisk utbildning i gymnasiet. Helikopterna tillhörde på den tiden marinen, så jag var tvungen att göra lumpen där. Mönstringsförättaren sa eftersom att jag hade glasögon så gick inte det. Marinen gjorde senare reklam på skolan och jag frågade vad som gäller. Det fanns synkrav men mitt lilla synfel (behöver inte ens för körning) var inget problem. Så där gick Sverige miste om en tekniker.

  2. mulle meck lagar flygplan:
    19 november, 2022

    Stor del i detta är nog Transportfacket som inte har jobbat för Teknikernas villkor tillräckligt bra.
    Tekniker Löner/villkor en teknikers lön borde aldrig vara sämre än en kaptens om man ser till ansvaret.
    Kaptenen ansvar tar slut vid utcheckning. Teknikerns kan fortgå i flera år efter att han gjort en CRS, som till exempel ett motorbyte. Transport och Sff borde verkligen ta tag i detta i stället för att tjafsa om vem som äger vad i avtalen.

  3. lusfattig tekniker:
    17 november, 2022

    Inte så konstight att det saknas personal när lönerna ligger kvar på samma nivå som 90-talet

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stort sug efter chaufförer trots lågkonjunktur

Åkeri. Arbetslösheten i Sverige stiger och är uppe på 9,4 procent. Men enligt Tyas mätningar är det många åkerier som vill anställa fler.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Nästa vecka startar rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet.

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.