Close
En ögonblickbild utanför T-centralen i Stockholm. I juni börjar avtalsförhandlingarna för taxi- och färdtjänstförarna.
Close
AVTAL 2023

”Bort med den stressande procentlönen!”

Taxi. Bort med den stressande procentlönen och inför 27 100 kronor i lägstalön. De kraven stod högt upp på listan när Transportarbetareförbundet på onsdagen mötte arbetsgivarna och växlade krav. Den 20 juni börjar de regelrätta förhandlingarna om taxiföraravtalet.

Anna Erixon, central ombudsman vid avtalsrådet. Foto: Pernilla Ahlsén

Utväxlingen av krav mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund skedde på Näringslivets hus i Stockholm.

– Vid kravväxlingen diskuterar vi ingenting. Det var nog inte så många av våra krav som förvånade arbetsgivarna och vice versa, säger Transports centrala ombudsman Anna Erixon.

Transport framförde samma krav för taxi-, färdtjänst, sjukrese- och skolskjutsförarna som förbundet ställt för övriga kollektivavtal – en löneökning på 5,5 procent i ett ettårigt avtal och ett skattefritt engångsbelopp på 5 411 kronor. Engångssumman är tänkt att kompensera för att det förra avtalet sköts upp i nio månader på grund av pandemin.

Förbundet vill också se en låglönesatsning som skulle innebära att 27 100 kronor blir lägstalönen, oavsett om chaufförerna kör på månadslön eller procentlön (ackord baserat på inkört belopp).

– Vi fick igenom en ganska bra låglönesatsning i förra avtalsrörelsen. Tack vare att arbetsgivarna, för att få statligt stöd till korttidspermitteringar under coronan, blev tvungna att skicka in redovisning om hur mycket förarna tjänade, säger Anna Erixon.

Procentlön viktig fråga

Annars står procentlönen högt upp på agendan bland medlemmarna, förklarar Anna Erixon.

– Att tvingas jaga körningar, jobba långa pass sex, sju dagar i veckan och ändå oroa sig för hur ekonomin ska gå ihop skapar stor stress bland chaufförerna. Det är väldigt märkligt att förare får köra barn, gamla och funktionshindrade på ackord fast det inte är tillåtet för gods.

Anna Erixon pekar på Transports senaste rapport om procentlönens baksida. Dagens avtal skapar heller inte jämlik konkurrens, påpekar hon. Eftersom taxibolag med kollektivavtal ska betala månadslön till sina färdtjänstförare medan bolag, utan avtal och med procentlöner, kan vinna upphandlingar med lägre lönekostnader.

Majoriteten av Transports medlemmar inom taxibranschen kör samhällsbetald trafik.

– Vi har lättast att organisera de förarna. Ju fler vi är desto mer styrka får vi, säger Anna Erixon som tidigare själv arbetade som taxiförare.

Den nya tillsynsavgift på 175 kronor, som Transportstyrelsen införde vid årsskiftet för att förarna ska få behålla sin taxilegitimation, har väckt ont blod. Transport vill att arbetsgivaren ska betala den.

– Avgiften ska betalas in varje år. 175 kronor kanske inte låter så mycket men vi vet inte hur mycket det kommer att kosta framöver, säger Anna Erixon.

Ledigt för provtagning

Bland kraven som klubbades på Transports senaste kongress finns :

  • Att förarna ska få rätt till permission (ledighet) för cellprovtagning, mammografi och prostataundersökningar.
  • Att arbetsgivarna ska stå för gratis mensskydd.

Fler krav står på agendan  och Anna Erixon betonar att de kan ändra sig när förhandlingarna väl kommer i gång. Det nuvarande taxiföraravtalet (på 29 månader) gav taxiförarna totalt 1 399 kronor mer i månaden och löper ut den 30 juni 2023. Efter kommande kansliöverläggningar inleds förhandlingarna den 20 till 21 juni. Transport är inne på att ändra kommande sluttider för avtalen eftersom förhandlingarna nu hamnar mitt i semestertider, när det är svårare för parterna att boka in möten.

När det gäller avtalet för den krympande skaran av taxiväxeltelefonister så har kraven redan utväxlats. Förhandlingarna drar i gång den 8 och 9 maj 2023.

Läs mer om taxiavtalet

2023-06-20

Förhandlingarna om nytt avtal för taxiförarna startar

2023-06-21

Förhandlingarna om taxiföraravtalet återupptas i juli

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.