Close
Transports avtalsdelegation för taxiförarna. Bakre raden (från vänster): Förbundsordförande Tommy Wreeth, Carl Åkesson, Jonas Seger, Anette Karlsson och Viktor Petrov (regional samordnare taxibranschen). Sittande: Ronnie Persson, ombudsman Mats H Andersson, Pea Olsson och ombudsman Anna Erixon. Ombudsmännen Mats L Andersson och Karin Peterson saknas på bilden. Personerna utan titel är chaufförer.
Close
Avtal 2023

Förhandlingarna om nytt avtal för taxiförarna startar

Taxi. I dag, tisdag, börjar förhandlingarna om ett nytt taxiföraravtal. Det nuvarande löper ut mitt under brinnande semestertid, den 30 juni.

Transportarbetaren fångar Transportarbetareförbundets avtalsdelegation på väg till Näringslivets hus och motparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) i Stockholm på tisdagsmorgonen.

– Vi börjar nu och får se vad arbetsgivarna har att komma med. Det får vi veta under dagen, säger taxiombudsman Anna Erixon.

Redan i slutet av april växlade Transport sina avtalskrav med BA. Sedan dess har parterna funderat var och en på sin kant. I april sa Anna Erixon att Transport inte blev så förvånat över vad arbetsgivarna framförde och vice versa. Högt upp på Transportarbetareförbundets lista står i alla fall införandet av 27 100 kronor i lägstalön och det gamla kravet på att avskaffa procentlön på inkört belopp. Något som stressar och pressar förarna till många och långa arbetspass i en bransch som är något av Transports sorgebarn.

Taxichaufförerna och förbundet har också lyft krav på fler steg i lönetrappan, så att det lönar sig mer att stanna kvar i yrket. Att chaufförerna ska få sina arbetsscheman tidigare, att övertid och ob-tillägg ska utgå samtidigt, att mertid ska regleras och att rast ska kunna tas tidigare. Liksom att äldre förare ska få fler betalda semesterdagar.

Den nya tillsynsavgiften, som Transportstyrelsen införde vid årsskiftet, är också en nagel i ögat. Den innebär att chaufförerna måste betala 175 kronor per år för att få behålla sin taxilegitimation. Transport anser att arbetsgivaren ska betala den.

I samband med vårens kravväxling framkom det att BA vill återinföra den så kallade passningstjänsten. Det innebär att förare som exempelvis jobbat ett pass mellan kl 19 och 22, ska vara tillgängliga för uppdrag under resten av natten. Men de får bara betald övertid om de blir utkallade på fler körningar.

Det nuvarande taxiföraravtalet (på 29 månader) gav chaufförerna totalt 1 399 kronor mer per månad. Det löper ut den sista juni. Förhandlingarna som nu inleds fortsätter i dag och i morgon.

Läs mer om taxiföraravtalet

2023-04-27

”Bort med den stressande procentlönen!”

2023-06-21

Förhandlingarna om taxiföraravtalet återupptas i juli

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Agne Johansson:
    21 juni, 2023

    De vore bra om ni hjälper dom seriösa taxibolag som försöker kämpa mot lågpris taxi typ malmö,som kör 70 procent svart,hur kan man köra genom halva malmö för 65 kronor fast pris,de kan väl vem som helst förstå att de inte går rätt till,de måste bli någon form av etablering koll.

  2. Pelle Axner:
    20 juni, 2023

    Ibland undrar jag om BA la passningstjänsten som krav bara för att röra upp känslor?

Lästips:

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.