Uber Eats-väska på moped
Close
Företag som förmedlar jobb genom digitala plattformar är inte arbetsgivare, enligt en ny analys från Arbetsmiljöverket.
Close

AV: App-jobbarna är inte anställda

Arbetsmiljö. Så kallade app-företag, som förmedlar arbetskraft via digitala plattformar, är inte ansvariga för matbudens arbetsmiljö. För företagen är inte att betrakta som arbetsgivare. Det har Arbetsmiljöverket kommit fram till i en utredning.

Arbetsmiljöverket (AV) har på uppdrag av regeringen sedan 2018 inspekterat ett 30-tal egenanställningsföretag, som organiserar arbetskraft med hjälp av digitala plattformar. Rapporten släpptes den 18 februari.

Mats H Andersson, central ombudsman på Transport, och Sirin Celik, utredare, har båda ägnat mycket tid att åt plattforms- och egenanställningsföretag kontra arbetsgivaransvar. Båda läste rapporten samma dag som den släpptes.

– Vi har inte analyserat den färdigt, men det är ett par saker jag reagerat på. Det gäller bland annat genomförandet av rapporten. Arbetsmiljöverket säger själva att de inte kunnat genomföra så många inspektioner där de talat med arbetstagare, på grund av pandemin. Just att tala med arbetstagare är något vi tycker är viktigt, för att se hur företagen opererar, säger Sirin Celik.

Två domar

En annan sak är de rättsfall som AV lyfter. Det gäller två domar, där det inte är tydligt vilka företag det gäller. Rapporten hänvisar också till en tvist som Mats H Andersson är engagerad i: Transport har stämt Foodora i Arbetsdomstolen då facket anser att företaget är arbetsgivare för ett matbud som förlorat jobbet, men budföretaget hävdar att det i stället är egenanställningsföretaget Paysalary som haft arbetsgivaransvar.

– Det går inte att dra alla plattformsföretag över en kam. Om det handlar om att arbetstagaren tar arbete genom en förmedlingsplattform, och sedan själv bestämmer uppdrag och arbetstid, går det självklart att förstå som egenanställning, säger Mats H Andersson.

”Transports hållning klar”

När det gäller andra typer av företag, som exempelvis Uber Eats, är det en annan sak:

– Transports hållning är klar. Om det handlar om återkommande arbete, med bestämda tider, som ska utföras i budföretagets arbetskläder, så måste också arbetsmiljöansvaret ligga där – inte hos ett egenanställningsföretag eller budet, säger Mats H Andersson, som varit med att förhandla fram och teckna kollektivavtal med Foodora.

Risk för generalisering

Både han och Transports utredare, Sirin Celik, menar att det finns en risk att Arbetsmiljöverket i sin rapport generaliserat i allt för hög grad när det gäller egenanställningsföretagen; att för lite hänsyn har tagits till företagens vitt skilda uppbyggnad, struktur och funktion. Men de vill samtidigt vänta med att bedöma rapporten innan de analyserat de mål AV testat.

Arbetsmiljöverket drar självt slutsatsen att man saknar befogenhet att fatta beslut som skulle förbättra arbetsmiljön för arbetstagare inom den så kallade gig-ekonomin. Liksom att dagens lagstiftning inte räcker för att garantera god arbetsmiljö för alla som arbetar inom app-företagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Anders Palmqvist & Bert Johansson, avd 12

Vi är alla människor

Debatt. För inte så länge sen så råkade ett matbud ut för att personer kastade sten på hen vid Triangeln i Malmö och matbudet fick uppsöka sjukhus för sina skador. När vi träffar matbud i Malmö så berättar de att hot, våld, rån och kränkningar från allmänheten blivit en del av deras arbetsvardag.

Diagram reallönesänkning. Grafik: Christina Ahlund

Så mycket mindre är din lön värd

Ekonomi. Lönerna urholkas av kraftiga prishöjningar. Om ett halvår löper flera av Transports stora kollektivavtal ut. Tankbilschauffören Özgür Günez tycker att facket ska ställa höga krav i nästa avtalsrörelse. Inte minst för att det kan locka nya medlemmar.

Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.