Uber Eats-väska på moped
Close
Företag som förmedlar jobb genom digitala plattformar är inte arbetsgivare, enligt en ny analys från Arbetsmiljöverket.
Close

AV: App-jobbarna är inte anställda

Arbetsmiljö. Så kallade app-företag, som förmedlar arbetskraft via digitala plattformar, är inte ansvariga för matbudens arbetsmiljö. För företagen är inte att betrakta som arbetsgivare. Det har Arbetsmiljöverket kommit fram till i en utredning.

Arbetsmiljöverket (AV) har på uppdrag av regeringen sedan 2018 inspekterat ett 30-tal egenanställningsföretag, som organiserar arbetskraft med hjälp av digitala plattformar. Rapporten släpptes den 18 februari.

Mats H Andersson, central ombudsman på Transport, och Sirin Celik, utredare, har båda ägnat mycket tid att åt plattforms- och egenanställningsföretag kontra arbetsgivaransvar. Båda läste rapporten samma dag som den släpptes.

– Vi har inte analyserat den färdigt, men det är ett par saker jag reagerat på. Det gäller bland annat genomförandet av rapporten. Arbetsmiljöverket säger själva att de inte kunnat genomföra så många inspektioner där de talat med arbetstagare, på grund av pandemin. Just att tala med arbetstagare är något vi tycker är viktigt, för att se hur företagen opererar, säger Sirin Celik.

Två domar

En annan sak är de rättsfall som AV lyfter. Det gäller två domar, där det inte är tydligt vilka företag det gäller. Rapporten hänvisar också till en tvist som Mats H Andersson är engagerad i: Transport har stämt Foodora i Arbetsdomstolen då facket anser att företaget är arbetsgivare för ett matbud som förlorat jobbet, men budföretaget hävdar att det i stället är egenanställningsföretaget Paysalary som haft arbetsgivaransvar.

– Det går inte att dra alla plattformsföretag över en kam. Om det handlar om att arbetstagaren tar arbete genom en förmedlingsplattform, och sedan själv bestämmer uppdrag och arbetstid, går det självklart att förstå som egenanställning, säger Mats H Andersson.

”Transports hållning klar”

När det gäller andra typer av företag, som exempelvis Uber Eats, är det en annan sak:

– Transports hållning är klar. Om det handlar om återkommande arbete, med bestämda tider, som ska utföras i budföretagets arbetskläder, så måste också arbetsmiljöansvaret ligga där – inte hos ett egenanställningsföretag eller budet, säger Mats H Andersson, som varit med att förhandla fram och teckna kollektivavtal med Foodora.

Risk för generalisering

Både han och Transports utredare, Sirin Celik, menar att det finns en risk att Arbetsmiljöverket i sin rapport generaliserat i allt för hög grad när det gäller egenanställningsföretagen; att för lite hänsyn har tagits till företagens vitt skilda uppbyggnad, struktur och funktion. Men de vill samtidigt vänta med att bedöma rapporten innan de analyserat de mål AV testat.

Arbetsmiljöverket drar självt slutsatsen att man saknar befogenhet att fatta beslut som skulle förbättra arbetsmiljön för arbetstagare inom den så kallade gig-ekonomin. Liksom att dagens lagstiftning inte räcker för att garantera god arbetsmiljö för alla som arbetar inom app-företagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Uber och Bolt delar branschen – Taxiunionen manar till enighet

Taxi. Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.