Blivande flyktingboende – kryssningsfartyget Ocean Gala.
Close
Gott om plats på däck när ett kryssningsfartyg ska bli asylboende. Minst tre myndigheter utreder fartygets framtid i lilla Utansjö.
Close

Asylbåt lagt till i Utansjö

I tisdags kväll anlände det Bahamasflaggade kryssningsfartyget Ocean Gala till kaj i lilla Utansjö i Ångermanland. Med kojplatser för 1 790 asylsökande. Kommunen togs på sängen. Och Transports Fredrik Brådd åkte dit för att kolla hur de 141 besättningsmännen hade det.

– Där finns folk från hur många länder som helst, berättar han. De har ett avtal som en holländsk fackförening har skrivit på, så villkoren är ok för att jobba ombord. Men om fartyget ska ligga fast förankrat i Sverige i ett år ska de förstås ha svenska löner.

Fredrik Brådd är ITF-inspektör och har till uppgift att besöka bekvämlighetsflaggade fartyg i svenska hamnar. Det här är första gången han inspekterar ett blivande flyktingboende – kryssningsfartyget Ocean Gala.

Här kommer historien bakom detta annorlunda uppdrag:

Migrationsverket har skrivit kontrakt med det USA-baserade rederiet US Shipbrokers, genom företaget Floating accomodation som i sin tur har norska ägare. Uppgörelsen är att Migrationsverket ska betala 453 kronor per asylsökande och dygn. Kravet är att företaget den 3 juli har skaffat de tillstånd som krävs för att få ligga i en svensk hamn.

Fartyget har plats för 1 790 passagerare. Innan de nuvarande ägarna tog över var det kryssningsresenärer som färdades mellan olika hamnar.

Floating accomodation tog i vintras upp frågan om ett flytande flyktingboende med Härnösands kommun, då handlade det om djuphamnen i Härnösand.

– Vi var tydliga med att det inte var någon bra lösning, säger kommunalrådet Fred Nilsson (S). Det krävs ett tillfälligt byggnadslov för att ligga still med en bostadsbåt. Men vi hann inte hantera ärendet klart förrän företaget hade dragit tillbaka sin ansökan och försvunnit.

Men i tisdags dök alltså Ocean Gala upp vid kajen i Utansjö, en före detta bruksort nästan i skuggan av Högakustenbron. Samhället ligger i Härnösands kommun och hade vid Statistiska centralbyråns senaste mätning 209 invånare. Det privata hamnbolaget hade hyrt ut platsen.

– Vi kräver fortfarande bygglov och det är hamnägarens sak att försöka ansöka om, säger Fred Nilsson. Fartyget har förresten redan börjat få problem med vart disk- och tvättvattnet ska ta vägen.

Transports stuveriombudsman Per-Olof Norgren har också varit på plats i Utansjö och kan berätta att Floating accomodations plan är att fartygets motorer ska gå dygnet runt för att ge ström ombord. Hytterna är små, med cirka en halvmeter mellan britsarna. Utrymmena för barer, restauranger och samlingslokaler är däremot generösa.

– Det här är helt vansinnigt, tycker han. Det finns absolut ingenting att göra i land, ska de asylsökande gå ut i skogen bara?

I skrivande stund är Ocean Gala och den försvunna hamnägaren föremål för utredning hos Transportstyrelsen, Kustbevakningen och Polisen – som har fått en anmälan om brott mot sjöfartsskydd. På Migrationsverket avvaktar man tills företaget meddelar att alla kriterier i avtalet är uppfyllda.

En av delägarna i Floating accomodation, Kjell Tandberg, intervjuades i dag i Radio Västernorrland:

– Vi blev överraskade när Härnösand inte ville ha oss här, säger han. Skeppet är som en egen stad i staden, vi kan ordna trivselrum, utbildningssalar, internetrum, sjukstuga och tandläkarmottagning ombord.

Hans linje är att asylsökande kan börja flytta in på fartyget om ungefär tio dagar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Uddevalla är en av få hamnar i Sverige som inte stoppar bekvämlighetsflaggade fartyg när ITF-inspektörerna slår larm, ofta veckor innan det är aktuellt. För fartyget som ligger vid kajen för lossning är alla papper i ordning (arkivbild).

Här släpps fartyg utan avtal in

Hamn. Förebyggande arbete har gett resultat. När ITF-inspektörerna ser att ett fartyg utan giltigt avtal är på väg kontaktar de aktuell hamn – färre bekvämlighetsflaggade fartyg anlöper i dag svenska hamnar jämfört med för bara några år sedan. Uddevalla är en av de som inte sätter stopp, men de vill hålla dialogen levande med ITF.

Blockad av fartyg med fulavtal

Hamn. Klockan 7 i morse trädde Transports sympatiåtgärder i kraft – hamnarbetare i Uddevalla stoppade lossning av ett fartyg som försatts i blockad av Seko sjöfolk som krävt kollektivavtal.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.