Uddevalla är en av få hamnar i Sverige som inte stoppar bekvämlighetsflaggade fartyg när ITF-inspektörerna slår larm, ofta veckor innan det är aktuellt. För fartyget som ligger vid kajen för lossning är alla papper i ordning (arkivbild).
Close
Uddevalla är en av få hamnar i Sverige som inte stoppar bekvämlighetsflaggade fartyg när ITF-inspektörerna slår larm, ofta veckor innan det är aktuellt. För fartyget som ligger vid kajen för lossning är alla papper i ordning (arkivbild).
Close

Här släpps fartyg utan avtal in

Hamn. Förebyggande arbete har gett resultat. När ITF-inspektörerna ser att ett fartyg utan giltigt avtal är på väg kontaktar de aktuell hamn – färre bekvämlighetsflaggade fartyg anlöper i dag svenska hamnar jämfört med för bara några år sedan. Uddevalla är en av de som inte sätter stopp, men de vill hålla dialogen levande med ITF.

Uddevalla hamn den 14 mars i år: Stuveriarbetare stoppade lossning av fartyget Bonette, som satts i blockad av fackförbundet Seko. Efter drygt tre timmar kunde blockaden hävas sedan de grekiska ägarna gått med på att låta kaptenen skriva under det standardiserade kollektivavtal som är framtaget av Internationella Transportarbetarefederationen (ITF).

– Blockaden hade kunnat undvikas med stöd av hamnordningen, anser jag. En vecka tidigare talade jag med hamnens vd, för att försöka förmå honom att inte ta in fartyget till kaj men till vår besvikelse valde han att låta göra det, säger Transports Fredrik Brådd.

Fartyget Bonette i Uddevalla hamn. Foto: Privat

Han är en av förbundets två ITF-inspektörer, den andre är Göran Larsson. De delar bevakningen så att Fredrik Brådd främst ansvarar för hamnar i norra och mellersta landet, Göran Larsson för hamnar på Västkusten och Vänerhamn. På samma sätt har Seko två ITF-inspektörer i Sverige.

När det gäller just Bonette fick ITF-inspektörerna redan i mitten av februari en fråga om fartyget från mäklare på skeppsmäklarbolaget Carl Lundvall. De lämnade då information: Det saknades giltigt avtal för besättningen ombord på fartyget, som är registrerat i Marshallöarna.

Liksom i liknande fall kontaktade då inspektörerna också den aktuella hamnen, som tar frågan vidare och beslutar om att ett fartyg inte får komma in till kaj utan giltigt ITF-avtal.

– Vi får dagligen förfrågningar från flertalet befraktare som vill ha bekräftelse att fartyg som är nominerade är okej. Annars tar de in något annat, säger Fredrik Brådd.

Under flera år har han arbetat förebyggande när det rör bekvämlighetsflaggade fartyg tillsammans med Sekos ITF-inspektör Håkan André, främst på ostkusten. De har träffat en rad olika aktörer; hamnbolag, fartygsoperatörer, skeppsmäklare, agenter och ägare av gods.

– Det har gett bra resultat. Färre avtalslösa fartyg ankommer, och kraven från hamnarna har ökat, säger Fredrik Brådd.

Hamn-vd Ulf Stenberg. Foto: Pernilla Ahlsén
Hamn-vd Ulf Stenberg. Foto: Pernilla Ahlsén

Ulf Stenberg är vd för kommunala Uddevalla Hamnterminal AB. Han har kursen klar. Den innebär att hamnen i förväg inte heller framöver kommer att stoppa fartyg från att gå in, trots information om att det saknas avtal som reglerar att besättningen har drägliga villkor.

– Jag är tydlig med att vi är inga poliser och tycker heller inte att vi ska vara det. Att Göran ringer och informerar betyder inte att vi stoppar en båt från att gå in, men jag uppskattar dialogen med ITF och det råder inget motsatsförhållande mellan oss, vi har bara olika ansvarsområden, säger Ulf Stenberg.

ITF-inspektör Göran Larsson var den som, tillsammans med Annika Barning från Seko, förhandlade fram det avtal som gjorde att blockaden i våras kunde hävas bara efter några timmar.

– Vi har ju absolut inte heller något emot de inspektioner som görs i hamn, för att besättningarna ska få mänskliga löner och arbetsvillkor, säger Ulf Stenberg.

Däremot är han åter tydlig med att han inte kommer ändra sig när det gäller att stoppa fartyg utan avtal, och att det inte påverkas hur andra hamnar gör. Göran Larsson är också tydlig: Han kommer fortsätta att ligga på om saken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.