Allt fler underkänns vid Trafikverkets taxiförarprov

Taxi. Färre än var tredje elev får godkänt på Trafikverkets körprov för taxiförarlegitimation. Lika dåligt går det på teoridelen som handlar om gällande lagstiftning. Bara en tredjedel klarar testet.

– Många som genomför provet är dåligt förberedda. Det finns inte så många professionella taxiutbildare, så en del förare träningskör och läser in teorin själva, säger Rikard Granlund, biträdande chef för förarproven på Trafikverket.

En färsk branschgenomgång från Svenska taxiförbundet visar att antalet taxibilar fortsätter öka i Sverige och förbundet hävdar att det råder stor brist på förare.

I rapporten finns också statistik över Trafikverkets förarprov för taxilegitimation.

Provet består av tre teoridelar och ett körmoment. Siffrorna avslöjar att andelen som klarar testet minskat kraftigt mellan 2017 och 2018.

Förra året var det drygt 10 800 personer som ”körde upp”. Bara 31,6 procent blev godkända. Det är en liten minskning jämfört med 2017. Förare i nordligaste länen klarar sig bättre. Här får närmare 47 procent av förarna godkänt på körprovet.

Rikard Granlund uppger att andelen som klarar körprovet har sjunkit stadigt de senaste åren. 2013 var det omkring hälften som fick godkänt.

En av teoridelarna handlar om kartkunskap. 2017 klarade över 82 procent provet. 2018 var siffran nere i 68,9 procent.

Samma negativa trend gäller för delprovet som rör lagstiftningen som omgärdar taxiyrket. Andelen som fick godkänt har på ett år sjunkit från 49,7 till 34,2 procent.

Det sista delprovet handlar om säkerhet och beteende. Här är resultatet ungefär likartat för 2017 och 2018. Omkring 54 procent av taxiförareleverna blir kuggade.

Rikard Granlund har inga siffror över hur många som klarar hela provet och får taxilegitimationen vid första försöket. En klick förare gör många omprov och påverkar i viss utsträckning statistiken över icke godkända.

Enligt Granlund har Trafikverket inte gjort någon grundligare analys över varför fler och fler förare kuggas.

– Många har invandrarbakgrund och vi vet att det finns brister när det gäller utbildningsmaterial på andra språk än svenska. Mitt råd till de som vill bli taxiförare är att kontakta en professionell utbildare och sedan kombinera det med egen mängdträning.

Transportstyrelsen är den myndighet som utfärdar föreskrifter för taxibranschen, inklusive villkoren för förarproven. Där har man inlett en förstudie för att se om det kan finnas skäl att omarbeta regelverket.

– Det har ingen koppling till provresultaten. Föreskrifterna som gäller nu är väldigt gamla och kan behöva uppdateras, säger Mats Hjelm på Transportstyrelsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Projekt för bättre ordning i taxibranschen startar

Taxi. Nu är taxiprojektet i gång. Fem uppsökare gör sig beredda att söka upp chaufförer och företag landet runt. Syftet är att rekrytera fler medlemmar, få i gång facklig verksamhet och teckna fler kollektivavtal.

Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

Det här gäller för taxichaufförer under konflikten!

Taxi. En konflikt rycker allt närmare på taxiområdet. Transport har lagt ett varsel som omfattar alla taxiföretag som är med i Biltrafikens arbetsgivareförbund. Om stridsåtgärderna träder i kraft den 15 februari är det detta som gäller.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.