Close
På senhösten 2019 samlades en stor grupp besvikna chaufförer för att diskutera villkoren på Direct Transport. Ingen från ägarfamiljen var med på mötet.
Close

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Hösten 2014 skapade Norrköping Transport NL rubriker. En av åkeriets förare, en makedonier, greps vid en poliskontroll i Njurunda med ett förfalskat bulgariskt körkort.

Trots förfalskningen friades föraren. Domstolen ansåg att det inte var uteslutet att föraren själv blivit lurad när han for till grannlandet Bulgarien och ansökte om körkort.

Den friande domen ledde till en protestvåg i Åkerisverige och i kölvattnet startades kampanjen Här stannar Sverige.

Skriverierna tycks också ha påverkat speditören DSV, som i flera år anlitat Norrköping Transport NL. I januari 2015 sa DSV upp transportörsavtalet med företaget.

Men enligt den färska domen mot åkarfamiljen förslog DSV samtidigt att samarbetet skulle fortsätta – fast genom ett nytt bolag. I praktiken Direct Transport. Ett nytt kontrakt skrevs på våren 2015 och åkeriets bilar fortsatte rulla för DSV.

Bytet av bolag blev också startskottet för omfattande ekonomiskt fiffel. I vart fall om man får tro Skatteverket, ekobrottspolisen och den tingsrättsdom som kom den 6 april.

Huvudman i Norrköping Transport och sedemera Direct Transport var NL, en 58-årig man som ursprungligen kommer från Bosnien. Han åtalas för systematiska bidragsbedrägerier, riktade mot Arbetsförmedlingen.

Åkeriet letade upp nya förare, de flesta med bakgrund på Balkan. De anställdes och åkeriet ansökte om nystartsbidrag för många av chaufförerna. I ett antal fall skickades ansökan in först efter att förarna anställts, något som strider mot reglerna.

Förutom lastbilsåkeri drev NL andra bolag, bland annat bussverksamhet, och han hade flera uppdrag i ideella föreningar. Han tog hjälp av hustrun, SL, även hon från Bosnien. Hustrun klev in som styrelseledamot, vd och trafikansvarig.

I polisförhör berättar kvinnan att hon skötte bokföring och löneutbetalningar i makens företag.

Samtidigt ansökte paret om anställningsstöd för hustrun, så kallad trygghetsanställning. Bilden som målas upp för Arbetsförmedlingen är att hon är funktionshindrad, sjuklig och bara kan utföra enklare arbetsuppgifter. Totalt fick bolagen över en miljon kronor i bidrag för hustrun.

Totalt lyfte familjens fem olika bolag närmare 14 miljoner kronor i olika anställningsstöd från staten.

I åtalet hävdar åklagaren att en del av bidragen betalas ut på felaktiga grunder. Alla åtalade förnekar brott, men Tingsrätten slår fast att huvudmannen NL ska dömas för 16 fall av bedrägeri med nystartjobb. Hustrun fälls för ett fall.

Parallellt åtalas ägarfamiljen för grova skattebrott.

För ett drygt år sedan träffade Transportarbetaren en stor grupp förtvivlade chaufförer, som kontaktat Transport. Alla hade jobbat för Direct Transport och i efterhand fått kravbrev från Skatteverket.

Åkeriet hade betalat in pengar på förarnas konton, men fuskat med arbetsgivaravgifter och löneskatt. I många fall saknades också lönespecifikationer. Det ledde till att Skatteverket krävde pengarna direkt av förarna.

Många av chaufförerna beskrev hur de kände sig lurade. De var ofta nyanlända, med bristfälliga kunskaper i svenska språket och i svenska skatteregler.

Åklagarens sammanställning visar att åkeriet låtit bli att redovisa minst 11,5 miljoner kronor i utbetalda löner. En del av de oredovisade pengarna har gått direkt till ägarfamiljen.

Det resulterar i ett krav på drygt 3,6 miljoner i obetalda arbetsgivaravgifter för åren 2015 till 2018.

Norrköpings tingsrätt dömer huvudmannen, NL, till två års fängelse för grovt bedrägeri i samband med anställningsstöden, grovt skattebrott och försvårande av skattekontroll. NL får också näringsförbud i fem år.

Hustrun SL döms till fängelse i ett år för grovt bedrägeri, medhjälp till grovt skattebrott och medhjälp till försvårande av skattekontroll.

Även sonen, AL, var verksam i företagen. Han får ett års fängelse. För skattebrott och försvårande av skattekontroll.

Huvudmannen döms också att betala skadestånd på drygt 1,24 miljoner kronor till Arbetsförmedlingen. Av det blir hustrun och åkeriet solidariskt betalningsskyldiga för strax över en miljon kronor.

Personerna som dömts har tre veckor på sig att överklaga.

Transportarbetaren har kontaktat DSV för en kommentar. Företaget har fått domen för genomläsning och har utlovat svar efter det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stig bohlin:
    8 april, 2021

    Så ska slipsten dras domen kommer väl tyvärr i vanlig ordning överklagas av slipade (gangster advokater) som manipulerar rättsväsendet å sen läggs hela rasket ner i vanlig ordning.

  2. Mats Andersson:
    8 april, 2021

    Är åthelvete för lågt straff eftersom det är planerat.

Lästips:

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Trailers på båt – från Norrköping till Norrtälje

Hamn. I höst planerar rederiet IW Line att börja köra lastbilstrailers mellan Norrköpings hamn och kapellskär på båt. Ett statligt stöd gör satsningen möjlig.

Transportarbetarens logga

Ny corona-dispens för YKB införs

Åkeri. Tillfälliga svenska regler för yrkeskompetensbevis införs den 1 februari 2021. – Jättebra för yrkesförare som kör i Sverige! Men EU-politikerna borde skynda på för att få till en överenskommelse som gäller för transporter i hela unionen.

Uppsägningarna vid Gate gourmet togs upp i Arbetsdomstolen

Flyg. I dag möttes Transport och cateringbolaget Gate gourmet för en förberedande förhandling i Arbetsdomstolen. Många frågetecken behövde rätas ut och fler återstår efter att facket stämt bolaget för uppsägningen av ett 60-tal anställda Transportmedlemmar.

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

Åkerier kör avfall – men hur är det med tillstånden?

Uppdaterad. Från Norrköpings hamn kör Skaraslättens Transport importerat avfall till Tekniska verken i Linköping. Men minst ett av åkerierna som företaget hyr in har inte tillstånd att köra avfall. Det är en åkare som dessutom är dömd för ekobrott och saknar trafiktillstånd.

Så kan kontrollerna av yrkestrafiken förbättras

Åkeri. Under onsdagen presenterades en utredning om hur kontrollerna av yrkestrafik kan förbättras. Utredaren vill inte ha en ny myndighet, däremot ett tydligare uppdrag för polisen.

Transport uteslöt SD-politiker – nu prövas tvisten i hovrätten

Facket. Svea hovrätt kommer att ta upp målet om Transports uteslutning av SD-politikern Mats Fredlund. Fredlund stämde förbundet och fick rätt i Stockholms tingsrätt. Transport överklagade och på måndagen beviljade hovrätten så kallat prövningstillstånd.

Stor andel av medlemmarna hotade på jobbet

Arbetsmiljö. Många Transportmedlemmar i Östergötland har utsatts för hot det senaste året. Det visar en undersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.