Close
På senhösten 2019 samlades en stor grupp besvikna chaufförer för att diskutera villkoren på Direct Transport. Ingen från ägarfamiljen var med på mötet.
Close

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Hösten 2014 skapade Norrköping Transport NL rubriker. En av åkeriets förare, en makedonier, greps vid en poliskontroll i Njurunda med ett förfalskat bulgariskt körkort.

Trots förfalskningen friades föraren. Domstolen ansåg att det inte var uteslutet att föraren själv blivit lurad när han for till grannlandet Bulgarien och ansökte om körkort.

Den friande domen ledde till en protestvåg i Åkerisverige och i kölvattnet startades kampanjen Här stannar Sverige.

Skriverierna tycks också ha påverkat speditören DSV, som i flera år anlitat Norrköping Transport NL. I januari 2015 sa DSV upp transportörsavtalet med företaget.

Men enligt den färska domen mot åkarfamiljen förslog DSV samtidigt att samarbetet skulle fortsätta – fast genom ett nytt bolag. I praktiken Direct Transport. Ett nytt kontrakt skrevs på våren 2015 och åkeriets bilar fortsatte rulla för DSV.

Bytet av bolag blev också startskottet för omfattande ekonomiskt fiffel. I vart fall om man får tro Skatteverket, ekobrottspolisen och den tingsrättsdom som kom den 6 april.

Huvudman i Norrköping Transport och sedemera Direct Transport var NL, en 58-årig man som ursprungligen kommer från Bosnien. Han åtalas för systematiska bidragsbedrägerier, riktade mot Arbetsförmedlingen.

Åkeriet letade upp nya förare, de flesta med bakgrund på Balkan. De anställdes och åkeriet ansökte om nystartsbidrag för många av chaufförerna. I ett antal fall skickades ansökan in först efter att förarna anställts, något som strider mot reglerna.

Förutom lastbilsåkeri drev NL andra bolag, bland annat bussverksamhet, och han hade flera uppdrag i ideella föreningar. Han tog hjälp av hustrun, SL, även hon från Bosnien. Hustrun klev in som styrelseledamot, vd och trafikansvarig.

I polisförhör berättar kvinnan att hon skötte bokföring och löneutbetalningar i makens företag.

Samtidigt ansökte paret om anställningsstöd för hustrun, så kallad trygghetsanställning. Bilden som målas upp för Arbetsförmedlingen är att hon är funktionshindrad, sjuklig och bara kan utföra enklare arbetsuppgifter. Totalt fick bolagen över en miljon kronor i bidrag för hustrun.

Totalt lyfte familjens fem olika bolag närmare 14 miljoner kronor i olika anställningsstöd från staten.

I åtalet hävdar åklagaren att en del av bidragen betalas ut på felaktiga grunder. Alla åtalade förnekar brott, men Tingsrätten slår fast att huvudmannen NL ska dömas för 16 fall av bedrägeri med nystartjobb. Hustrun fälls för ett fall.

Parallellt åtalas ägarfamiljen för grova skattebrott.

För ett drygt år sedan träffade Transportarbetaren en stor grupp förtvivlade chaufförer, som kontaktat Transport. Alla hade jobbat för Direct Transport och i efterhand fått kravbrev från Skatteverket.

Åkeriet hade betalat in pengar på förarnas konton, men fuskat med arbetsgivaravgifter och löneskatt. I många fall saknades också lönespecifikationer. Det ledde till att Skatteverket krävde pengarna direkt av förarna.

Många av chaufförerna beskrev hur de kände sig lurade. De var ofta nyanlända, med bristfälliga kunskaper i svenska språket och i svenska skatteregler.

Åklagarens sammanställning visar att åkeriet låtit bli att redovisa minst 11,5 miljoner kronor i utbetalda löner. En del av de oredovisade pengarna har gått direkt till ägarfamiljen.

Det resulterar i ett krav på drygt 3,6 miljoner i obetalda arbetsgivaravgifter för åren 2015 till 2018.

Norrköpings tingsrätt dömer huvudmannen, NL, till två års fängelse för grovt bedrägeri i samband med anställningsstöden, grovt skattebrott och försvårande av skattekontroll. NL får också näringsförbud i fem år.

Hustrun SL döms till fängelse i ett år för grovt bedrägeri, medhjälp till grovt skattebrott och medhjälp till försvårande av skattekontroll.

Även sonen, AL, var verksam i företagen. Han får ett års fängelse. För skattebrott och försvårande av skattekontroll.

Huvudmannen döms också att betala skadestånd på drygt 1,24 miljoner kronor till Arbetsförmedlingen. Av det blir hustrun och åkeriet solidariskt betalningsskyldiga för strax över en miljon kronor.

Personerna som dömts har tre veckor på sig att överklaga.

Transportarbetaren har kontaktat DSV för en kommentar. Företaget har fått domen för genomläsning och har utlovat svar efter det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bengt-Ove Gustafsson:
    10 juli, 2021

    Håller med Mats Andersson, borde straffas hårdare, helst utvisas.
    Bengt-Ove Gustafsson

  2. Issa25:
    14 maj, 2021

    Man är väl mer förvånad över att ”inget” hänt tidigare.. då det är allmänt känt att de hållit på med olika typer av bedrägerier och andra kriminella handlingar sedan start i (ca) mitten av 90-talen.

  3. Stig bohlin:
    8 april, 2021

    Så ska slipsten dras domen kommer väl tyvärr i vanlig ordning överklagas av slipade (gangster advokater) som manipulerar rättsväsendet å sen läggs hela rasket ner i vanlig ordning.

  4. Mats Andersson:
    8 april, 2021

    Är åthelvete för lågt straff eftersom det är planerat.

Lästips:

Väktaren Stefan Hessman är natur- och fotokonstnär och har ställt ut sina bilder flera gånger.

”Alla människor kan hamna utanför”

Fotoutställning. I sitt jobb som väktare möter Stefan Hessman ofta människor som har det svårt. En av dem är Janne som har varit hemlös i 15 år. Janne bjöd in Stefan, som också är fotokonstnär, att dokumentera hans liv i hemlöshet. Det resulterade i en fotoutställning som visades i Heliga Trefaldighets kyrka i Gävle i somras.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser. – Men det räcker inte. Arbetsgivarna måste skapa god arbetsmiljö och höja lönerna, säger Transports Jimmy Ovesson.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Som vi slet

Davids krönika. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.