Möte på truckstopp Örebro
Close
Möte på truckstopp. Lastbilshauffören Oleg Blokhin från Ukraina i samtal med Nermin Pudic, färdtjänstchaufför och aktiv i Örebroavdelningen.
Close
Kriget i Ukraina

220 mil från Kiev

Åkeri. Åtta dagar in i kriget vaskar chauffören Oleg Blokhin av sig utanför lastbilen på Örebro Truckstop. Han har nyligen haft kontakt med familjen hemma i Ukraina och känner lättnad. Men för landsmän, parkerade intill, är situationen för svår att tala om.

Parkeringsplatsen i stadens utkant är gigantisk. Här står hundratals lastbilar, många polskregistrerade. Över en motorhuv hänger tvätt. Mycket är som en vanlig kväll här, annat totalt förändrat. Det har gått en vecka sedan Ryssland invaderade grannlandet Ukraina.

Oleg Blokhin står utanför sin lastbil. Han kör för ett litauiskt åkeri, utgår från staden Kaunas och kör främst läkemedel.

”Ukrainare?” frågar Nermin Pudic, som är med. ”Da” svarar Oleg. De börjar kommunicera – Nermin, som arbetat mycket med försäkringsfrågor för Transport, har sina rötter i forna Jugoslavien och talar flera av de slaviska språken. Även nu går det bra med lite hjälp av översättningsprogram i mobilen.

– Min fru är fortfarande kvar hemma, med vårt barn. En son som är 13 år. De ska försöka ta sig till gränsen mot Polen, säger Oleg Blokhin.

Och han själv? Oleg rycker på axlarna – han har inget svar. Om han åker till familjen i Ukraina kommer han inte ut ur landet igen. Han måste jobba. Men Oleg känner sig ändå jämförelsevis väl till mods:

– Jag har haft kontakt med frugan, allt var okej. De är tillsammans, hon och vår son.

Hemmet ligger drygt 15 mil från Kiev, i Poltava Oblast (Poltavas län). Oleg märker att namnat Poltava väcker reaktioner.

– Jag vet… Poltava var en militär katastrof för Sverige, säger han och skrattar lite ironiskt åt historien, början på undergången för det svenska stormaktsväldet.

Med Nermin Pudic, som är färdtjänstchaufför, talar Oleg Blokhin om rutter och last. Nermin tipsar om telekombolag som öppnat upp för fria samtal.

Oro för konsekvenser

En annan chaufför börjar tala med Nermin. Chauffören, Georgi, är bulgar och också han känner av oron för vilka konsekvenser kriget kommer att få.

På ett annat truckstop, i Tyskland, mötte han både ryssar och ukrainare:

– Det var inte direkt öppet bråk. Men du vet, man märker att det är konflikt, säger Georgi, som kör egen lastbil för ett svenskt bolag.

En bit bort står två landsmän till Oleg Blokhin. Också med dem kommer Nermin Pudic i kontakt. ”Aha, press?” säger de, och förstår att det handlar om frågor om kriget. Båda är påtagligt berörda, slår ut med armarna i en gest som uttryck för vanmakt. I den enes hytt ligger en slags mjukt textilamulett, som påminner om det ortodoxa korset med rundade avslut.

Ingen av dem vill vara med i tidningen, det känns för svårt. Om den senaste veckans utveckling i hemlandet säger de snabbt något – att det är hemskt, fruktansvärt. Obegripligt? Jag frågar inte om översättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Angelica är egentligen utbildad CNC-operatör*, men när hon tog studenten under finanskrisen 2009 fanns det inga jobb. Då föreslog hennes pappa att hon skulle ta truckkörkort så att hon kunde hjälpa honom på jobbet. Hon hade jätteroligt på kursen och kurskamraterna övertalade henne att även ta lastbilskörkort.

”Man måste göra sina egna val”

Mötet. När Angelica Larsson började dela med sig av sitt liv som lastbilschaufför på sociala medier fick hon snabbt hundratusentals följare över hela världen. Nu har hon skrivit en bok om sin krokiga väg till lyckan.

Transportarbetarens logga

Förare följer regler – och trivs

Åkeri. De allra flesta som kör godstransporter följer reglerna och är nöjda med sina arbetsvillkor. Utvecklingen går åt rätt håll när det gäller kör- och vilotider. Men lastsäkringen har blivit sämre. Det visar Transportstyrelsen tillståndsmätning.

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.