Färdtjänst, Nävertorp i Sörmland
Close
Färdtjänsten befinner sig i botten av taxiträsket, enligt Helena Blomstrand. Bilden är från ett annat tillfälle.
Close
Kongress 2017

Vittnesmål från taxiträsket: ”Vi är livegna”

Färdtjänst Kravet på ett modernt färdtjänstavtal skapade rejäl debatt, innan kongressen beslutade att bifalla motionen från Jönköpingsavdelningen. Förbundet ska nu fortsätta jobba för bättre villkor för färdtjänstförare och för att kommunerna väljer bolag med kollektivavtal i upphandlingarna.

Under våren har färdtjänstförarna i Jönköping lobbat hårt för motionen, som går ut på att Transport ska arbeta för ett färdtjänstavtal som är ”anpassat för branschens tuffa krav och särskilda behov”.

Flera ombud tolkade skrivningen som att Jönköpingsförarna, och förbundet, vill ha ett separat avtal för samhällsbetalda körningar. En av dem var Vasilios Papoutsis, taxiförare från Umeåavdelningen.

– Färdtjänsten har alltid varit en viktig del av verksamheten hos oss. Det skulle kännas konstigt att dela kollektivavtalet i två. Jag inser att många slagits hårt för drägligare villkor i branschen, men två olika avtal splittrar förarkåren och gör oss svagare.

– Jag förstår heller inte hur två skilda avtal skulle kunna tillämpas, när chaufförer kör både vanliga taxikunder och färdtjänst under samma arbetspass. Med två avtal ser jag en risk för avtalsshopping, därför yrkar jag avslag på motionen.

Jens Östergaard, Jönköping, klev upp och försvarade kraven:

– Vi som kör färdtjänst har inte bara ett yrke. Vi fungerar som sjuksköterska, ambulanspersonal, kurator, psykolog, vaktmästare. Med ett separat färdtjänstavtal kan vi få in fler medlemmar och då blir vi starkare.

Helena Blomstrand är en finurlig färdtjänstförare i avdelning 51:

– Jag finns i taxiträsket, det vet jag redan. Jag kör blandat, men 99 procent är färdtjänst. Vi jobbar ibland 13 timmar utan rast. Vi är livegna. Vi står i princip aldrig vid taxistationen och läser tidningen, som taxiförare ibland gör. Jag vill sätta press på arbetsgivarsidan.

Stefan Nilsson, förare i Örebroavdelningen, försökte få kongressen med sig på ett förbud för så kallad procentlön vid alla samhällsbetalda körningar. Men han fick backa – kravet var nytt och kunde inte stuvas in i motionen som ett tilläggsyrkande.

Mats Andersson, ombudsman i Göteborg, gav sig in i debatten med orden:

– Om syftet är att göra två separata avtal, då måste det bli avslag på motionen!

I sitt yttrande försvarade förbundsstyrelsen motionen. Förbundets åkeriombudsman Lars Mikaelsson – nu nyvald förbundssekreterare – sa:

– Jag tror att ni övertolkar motionen. Under lång tid har vi arbetat för att förbättra villkoren inom taxi och färdtjänst. Det är förmodligen så att vi måste arbeta in regler för samhällsbetalda körningar i det nuvarande taxiföraravtalet. Så bifall motionen!

Omröstningen gick smärtfritt. Det blev bifall.

Nej till motion om solidaritet

I en separat motion efterlyser Malmöavdelningen solidaritet med taxi- och färdtjänstförarna. Kravet som ställs är att Transport inte ska skriva på något enda kollektivavtal med Biltrafikens arbetsgivare – förrän alla avtalen är färdigförhandlade och ligger klara för påskrift.

– Jag har träffat många taxiförare. Man blir förfärad över vittnesmålen. Tyvärr går det så här när man avreglerar en transportbransch, sa Stefan Andreasson, väktare i Malmö.

Kongressen röstade nej till kravet, men biföll en generell skrivning som säger att Transport ska ställa upp solidariskt för ”svagare avtalsområden”.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.