Gruppbild på vu och förbundsstyrelsen
Close
Förbundets nyvalda ledning radar upp sig för första gemensamma gruppbilden.
Close
Kongress 2017

Många nya i förbundets styrelse

Styrelse. Transport har fått en ny förbundsstyrelse med många färska spelare. Totalt tio av tretton personer är nyvalda. Bara Tommy Wreeth, Karin Peterson och Christer Bengtsson ingick i den förra laguppställningen som ledde förbundet under perioden 2012 till 2017.

Förbundsstyrelsen består nu av förbundsordförande Tommy Wreeth, förbundssekreterare Lars Mikaelsson och förbundskassör Anna Ryding – plus tio övriga ledamöter.

På kongressen krävdes tre valomgångar för att få fram de tio övriga namnen, som var och en måste få minst hälften av ombudens röster.

Valet blev ännu en motgång för Transports största avdelning, 5:an i Stockholm. Stockholmarna ingick i den grupperingen som ville ha en ledning på fyra personer i förbundet – inklusive en avtalssekreterare. Men den linjen röstades ner på kongressens första dag.

Majoriteten av Stockholmsombuden – oklart hur stor – förespråkade också Markus Pettersson som förbundsordförande. Det gjorde också förbundets näst största avdelning, 3:an Göteborg. Men även här ville kongressmajoriteten annorlunda.

Spänningen var stor när sista valrundan genomfördes, om den tionde och sista platsen för övriga ledamöter i förbundsstyrelsen. Ombuden skulle då välja mellan Charn Ispa, ordförande i Stockholmsavdelningen, och Tommy Jonsson, ombudsman från Jönköping. Jonsson har lett åkeriprojektet Ordning & reda de senaste åren.

Det blev till slut Tommy Jonsson som drog det längsta strået, med röstsiffrorna 115 mot 98.

Det innebär att förbundets största avdelning nu saknar representation i Transports förbundsstyrelse. Den situationen gällde även under kongressperioden 1997-2002 och sågs då som ett problem bland annat av förbundsledningen.

Till årets kongress har valberedningen jobbat intensivt och en enig beredning la fram ett förslag på tio övriga ledamöter. Efter de tre valomgångarna stod det klart att bara två av de tidigare tio namnen – Karin Peterson och Christer Bengtsson – finns med i det nyvalda laget.

Flera av de ”gamla” styrelseledamöterna tackade tidigt nej till omval. Mikael Hussner och Ann-Charlotte Larsson var dock beredda att ta på sig ansvaret igen, men fick nu se sig slagna av nya förmågor. Hussner kliver av efter 15 år i styrelsen och Larsson efter hela 20 år.

Av de tio övriga ledamöterna är sex ombudsmän eller regionala skyddsombud. Av de resterande fyra är tre avdelningsordföranden. På den tionde stolen sätter sig Lena Hunt Wiberg, terminalarbetare från Borås.

Den nya styrelsen blev en fempoängare för transportare i norra Sverige. Såväl förbundssekreteraren som två av de övriga ledamöterna kommer från Norrland.

Av tradition har flyg och hamn var sin representant i förbundsstyrelsen, trots att avdelningarna bara har omkring 1 500 medlemmar vardera. Så blev det även denna gång. Patrik Östbjerg, stuveriarbetare i Göteborgs hamn, ersätter Patrik Markusson, Varbergs hamn. Flygets avdelningsordförande Johan Eriksson tar över styrelseplatsen från Petri Perälä, som kliver av med hänvisning till att han numera jobbar som ombudsman.

Så här ser Transports förbundsstyrelse ut för de närmaste fem åren:

Tommy Wreeth, förbundsordförande, terminalarbetare från starten.

Anna Ryding, förbundskassör, kommer från bevakningsbranschen. (NY)

Lars Mikaelsson, förbundssekreterare, började som åkerichaufför. (NY)

Johanna Bergsten, ombudsman i avdelning 32, tidningsbud från början. (NY)

Ludwig Eriksson, ordförande i avdelning 41, bakgrund som terminalarbetare. (NY)

Carina Lövgren, regionalt skyddsombud i avdelning 4, bakgrund som tidningsbud. (NY)

Karin Peterson, ombudsman avdelning 3, taxitelefonist från början.

Magnus Thelander, ombudsman i avdelning 14, med väktarbakgrund. (NY)

Johan Eriksson, ordförande i avdelning 46, kommer från flyget. (NY)

Patrik Östbjerg, ordförande avdelning 2, hamnarbetare från början. (NY)

Christer Bengtsson, ombudsman i avdelning 28, bakgrund i åkeri.

Lena Hunt Wiberg, terminalarbetare i Borås. (NY)

Tommy Jonsson, ombudsman i avdelning 20, bakgrund som chaufför. (NY)

LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Myndigheter hittade brott och säkerhetsbrister

Arbetsmiljö. 100 fasta arbetsställen besöktes och 280 fordon stoppades av polisen. 300 säkerhetsbrister hittades. – Små och stora lastbilar har stoppats. Vi kan se ett mönster att fordon i 3,5-tonsklassen inte sällan är i dåligt skick och har obesiktade bakgavellyftar, säger Arne Alfredsson, chef vid avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.

Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

Majoriteten kan tänka sig byta bransch

Arbetsmiljö. Hela 67 procent av dem som arbetar inom transportnäringen är öppna för att byta jobb. Det visar en undersökningen av opinionsmätningsföretaget Demoskop.

Matvagnar Gate gourmet 2016. Foto: Justina Öster

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.

Val 2022
Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.

Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Rapport: Arbetarna betalar för fri frakt

Arbetsvillkor. E-handeln har exploderat under pandemin. I en ny rapport menar Transport tillsammans med Handels och Seko att det är arbetarna som får betala priset för boomen. – Utvecklingen tvingar fram dåliga arbetsvillkor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Årets transportskola 2021
På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Framtidens chaufförer utbildas i Sunne

Prisad. Årets Transportskola är Södra Viken i Sunne, Värmland. Priset får skolan för sitt systematiska värdegrundsarbete, upparbetade samverkan med branschen och sitt goda rykte bland åkarna.

Väktare, ryggtavla. Foto: Justina Öster

Fusk med streckkoder kan kosta dig jobbet

Bevakning. Efter några uppdagade fall vill Transports bevakningsombudsman Jerker Nilsson stämma i bäcken. Han varnar väktare och annan bevakningspersonal: – Läs av streckkoderna med din handenhet. På plats. Fusk kan kosta dig jobbet.

Risken för backningsolyckor med sopbilar skulle minska om soprummen inte låg i områden där det är mycket människor i rörelse. Det anser Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud, och Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud.

Backande sopbil ledde till ännu ett dödsfall

Miljöarbetare. Ytterligare en dödsolycka har inträffat när en sopbil backade. Hade en infart varit tydligare markerad hade olyckan kunnat undvikas, anser Transports regionala skyddsombud i Örebro.