Magdalena Andersson med budget för 2022
Close
Finansminister Magdalena Andersson redo att lämna över regeringens budgetproposition för 2022 till riksdagen.
Close
Höstbudgeten

”Viktigt att inte strama åt för tidigt”

Politik. Ingen promenad men många miljarder. På måndagsmorgonen presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens budgetproposition med 74 miljarder kronor till olika reformer.

Mycket har kommit ut tidigare. Men i dag lämnade regeringen över budgetproppen för 2022 till riksdagen.

Nyheter för dagen, enligt finansministern, var ett välfärdspaket på 5 miljarder kronor som ska gå till att förstärka vården – varav två miljarder bara till att bygga bort vårdköerna. Och införandet av en familjevecka nästa år; en förmån med föräldrapeng till föräldrar som har barn som är mellan fyra och sexton år gamla.

Magdalena Andersson inledde med att tala om det glädjande i att det nu går att se en väg ut ur pandemin. Att svensk ekonomi visar på en stark återhämtning och att sysselsättningen ökar. Samtidigt underströk hon att det är viktigt med fortsatt finansiellt stöd för att göra återhämtningen efter pandemin möjlig. Att det ännu inte går att avveckla krisinsatserna.

– Det är viktigt att inte strama åt för tidigt, sa Magdalena Andersson på presskonferensen.

– Vi lägger en budget med offensiva reformer för klimatet, jobben, välfärden och brottsbekämpningen. Tillsammans ska vi ta Sverige framåt efter pandemin.

Sammanlagt handlar det om tillskott för reformer på 74 miljarder kronor. Främst är det aktuellt med offensiva satsningar på fyra områden:

  • Snabbare klimatomställning: Flera åtgärder för att svensk industri ska vara ett föregångsland, bland annat förstärkning av industriklivet och ett kunskapslyft. Satsning på underhåll av järnvägar och vägar, och pengar till utveckling av transporter med en övergång från vägtransporter till sjö- och järnvägstransporter. Men också sänkt moms för reparationer och åtgärder för att förbättra möjligheter att cykelpendla, samt elektrifiering av bussar.
  • Ökad sysselsättning: Fler ska komma i arbete. Krafttag för att arbetslösheten, som stigit under coronakrisen, inte ska bita sig fast på högre nivå. Mer pengar för att förstärka Arbetsförmedlingen och en fortsatt utbyggnad av Kunskapslyftet 2022; en utbyggnad av permanenta utbildningsplatser, inklusive studiestöd, inom komvux, yrkeshögskolan, folkhögskolan och högskolan. Vidare förslag på nytt system för omställning på arbetsmarknaden. Fler utbildningsplatser ska skapas men även fler praktikplatser, introduktionsjobb och ”extratjänster”.
  • Stärkt välfärd: Regeringen föreslår en rad åtgärder för mer en mer tillgänglig vård och omsorg, med riktade insatser för att hantera det uppdämda vårdbehovet och minska vårdköerna som uppstått som en konsekvens av pandemin. Dessutom föreslås resurser även för nästa år när det gäller vaccin, vaccinering, testning och smittspårning.
  • Bekämpa brottsligheten: Sverige ska vara ett trygg land för alla, betonas i budgeten. Regeringen föreslår därför åtgärder för att fortsätta bekämpa gängkriminaliteten, bland annat genom ytterligare medel till Polisen, Kriminalvården och Tullverket. Regeringen vill också se fler åklagare och häktesplatser. För att komma tillrätta med skattefusk ska berörda myndigheter få ytterligare medel. Dessutom ska satsningarna på det militära och civila försvaret fortsätta, och regeringen vill även inrätta en ny myndighet för psykologiskt försvar.

På presskonferensen på måndagen uttryckte Magdalena Andersson – sannolikt den som tar över efter Stefan Löfven som partiledare för S – att det var en budget som gjorde en ”glad som socialdemokratisk finansminister”. Och det är också en budget med ett mycket stort reformutrymme, 74 miljarder kronor, nästan tre gånger så mycket som ett ”normalår”. Satsningar på över 100 miljarder kronor totalt gör den till en historiskt stor budget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Transportarbetarens logga

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

Transportarbetarens logga

Öppning för körkort trots synfel

Utredning. Körkortskrav bör utgå från om individen faktiskt kan köra bil, inte medicinska föreskrifter och EU-direktiv. Det säger professorn som lett utredningen om tester av körförmågan hos personer med synfältsbortfall.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.