Magdalena Andersson med budget för 2022
Close
Finansminister Magdalena Andersson redo att lämna över regeringens budgetproposition för 2022 till riksdagen.
Close
Höstbudgeten

”Viktigt att inte strama åt för tidigt”

Politik. Ingen promenad men många miljarder. På måndagsmorgonen presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens budgetproposition med 74 miljarder kronor till olika reformer.

Mycket har kommit ut tidigare. Men i dag lämnade regeringen över budgetproppen för 2022 till riksdagen.

Nyheter för dagen, enligt finansministern, var ett välfärdspaket på 5 miljarder kronor som ska gå till att förstärka vården – varav två miljarder bara till att bygga bort vårdköerna. Och införandet av en familjevecka nästa år; en förmån med föräldrapeng till föräldrar som har barn som är mellan fyra och sexton år gamla.

Magdalena Andersson inledde med att tala om det glädjande i att det nu går att se en väg ut ur pandemin. Att svensk ekonomi visar på en stark återhämtning och att sysselsättningen ökar. Samtidigt underströk hon att det är viktigt med fortsatt finansiellt stöd för att göra återhämtningen efter pandemin möjlig. Att det ännu inte går att avveckla krisinsatserna.

– Det är viktigt att inte strama åt för tidigt, sa Magdalena Andersson på presskonferensen.

– Vi lägger en budget med offensiva reformer för klimatet, jobben, välfärden och brottsbekämpningen. Tillsammans ska vi ta Sverige framåt efter pandemin.

Sammanlagt handlar det om tillskott för reformer på 74 miljarder kronor. Främst är det aktuellt med offensiva satsningar på fyra områden:

  • Snabbare klimatomställning: Flera åtgärder för att svensk industri ska vara ett föregångsland, bland annat förstärkning av industriklivet och ett kunskapslyft. Satsning på underhåll av järnvägar och vägar, och pengar till utveckling av transporter med en övergång från vägtransporter till sjö- och järnvägstransporter. Men också sänkt moms för reparationer och åtgärder för att förbättra möjligheter att cykelpendla, samt elektrifiering av bussar.
  • Ökad sysselsättning: Fler ska komma i arbete. Krafttag för att arbetslösheten, som stigit under coronakrisen, inte ska bita sig fast på högre nivå. Mer pengar för att förstärka Arbetsförmedlingen och en fortsatt utbyggnad av Kunskapslyftet 2022; en utbyggnad av permanenta utbildningsplatser, inklusive studiestöd, inom komvux, yrkeshögskolan, folkhögskolan och högskolan. Vidare förslag på nytt system för omställning på arbetsmarknaden. Fler utbildningsplatser ska skapas men även fler praktikplatser, introduktionsjobb och ”extratjänster”.
  • Stärkt välfärd: Regeringen föreslår en rad åtgärder för mer en mer tillgänglig vård och omsorg, med riktade insatser för att hantera det uppdämda vårdbehovet och minska vårdköerna som uppstått som en konsekvens av pandemin. Dessutom föreslås resurser även för nästa år när det gäller vaccin, vaccinering, testning och smittspårning.
  • Bekämpa brottsligheten: Sverige ska vara ett trygg land för alla, betonas i budgeten. Regeringen föreslår därför åtgärder för att fortsätta bekämpa gängkriminaliteten, bland annat genom ytterligare medel till Polisen, Kriminalvården och Tullverket. Regeringen vill också se fler åklagare och häktesplatser. För att komma tillrätta med skattefusk ska berörda myndigheter få ytterligare medel. Dessutom ska satsningarna på det militära och civila försvaret fortsätta, och regeringen vill även inrätta en ny myndighet för psykologiskt försvar.

På presskonferensen på måndagen uttryckte Magdalena Andersson – sannolikt den som tar över efter Stefan Löfven som partiledare för S – att det var en budget som gjorde en ”glad som socialdemokratisk finansminister”. Och det är också en budget med ett mycket stort reformutrymme, 74 miljarder kronor, nästan tre gånger så mycket som ett ”normalår”. Satsningar på över 100 miljarder kronor totalt gör den till en historiskt stor budget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.