”Vi vill nå ut till arbetsgivarna”

– Jag har svårt att se att vår marknadsföring skulle vara aggressiv. Det är oerhört viktigt att vi når ut till arbetsgivarna. Så bemöter Eva Lindh-Pernheim på Arbetsförmedlingens huvudkontor Transports kritik om att Arbetsförmedlingen uppmanar till lönedumpning.

Flera av Transports lokala ombudsmän har reagerat kraftigt över vad de upplever som Arbetsförmedlingens nya ”aggressiva” lansering av olika former av statligt anställningsstöd, som lönebidrag och nystartsjobb. (Se artikel här intill.)

Rubriken ”Vi hjälper dig sänka dina lönekostnader” på förmedlingens hemsida har väckt ont blod. Ombudsmännen är också kritiska till den bristande kontrollen av företag som får bidrag, bekostade med skattemedel. De menar att de stora summor, som pumpas ut till taxinäringen, snedvrider konkurrensen och slår ut seriösa åkerier, som inte har statligt stöd.

Uppmanar ni till lönedumpning? Arbetsförmedlingens chef, som ansvarar för det statliga stödet, Eva Lindh-Pernheim svarar:

– Förutsättningen för alla våra anställningsformer är att arbetsgivarna betalar avtalsenliga löner. Har de inte kollektivavtal ska företaget betala lön, som motsvarar avtalet i den bransch beslutet gäller, svarar Eva Lindh-Pernheim.

I fackets öron skorrar det illa när Arbetsförmedlingen lovar företag att lönekostnaden ”inte behöver överstiga 3 500 kronor i månaden om du anställer en långtidsarbetslös ungdom”. Löften ges också om att ”pröva personen upp till ett halvår som en praktikant. Helt utan kostnad!”

– Jag har svårt att uttala mig om hur olika fackliga representanter uppfattar all information. Grunden för oss är att nå ut till och försöka få kontakt med arbetsgivare, och det här är en väg att informera.

Eva Lindh-Pernheim upplever inte att Arbetsförmedlingen är aggressiv i sin framtoning

– Vi försöker skapa individuella arbetsmöjligheter, utifrån vad enskilda personer har för förutsättningar. Den som varit sjuk länge, har någon form av funktionsnedsättning eller saknar egna kontakter på arbetsmarknaden ska få möjlighet att komma ut i ett arbete, kommenterar Eva Lindh-Pernheim.

Hon säger sig inte känna igen beskrivningen från taxichaufförer och fack att Arbetsförmedlingen ”pumpar ut” förare med bidrag utan säger hellre:

– Vi har ett antal personer med lönebidrag och på nystartsjobb inom taxi.

Innan Arbetsförmedlingen godkänner en bidragsanställning kontrollerar man alltid att företaget finns registrerat hos Skattemyndigheten. Bolaget får inte ha näringsförbud, skatteskulder eller ”betydande” betalningsanmärkningar, uppger hon.

Tobias Holmberg är ordförande i handikappförbundet Unga Rörelsehindrade. Han upplever Arbetsförmedlingens annons som väldigt obehaglig.

– Jag blir förbannad över sättet man försöker få ut personer med mer eller mindre svårigheter på arbetsmarknaden. Vad är tanken? Ska Arbetsförmedlingen skänka bort arbetskraft från människor med nedsatt arbetsförmåga till företag?

Tobias Holmberg tycker att Arbetsförmedlingen hade en bättre kampanj tidigare, med temat ”Se kraften”.

– Där försökte man skildra människors olika förmåga på ett förhållandevis bra sätt. Vad man gör nu är raka motsatsen. Det låter som om man vill ge bort arbetskraft, för att den är dålig, eller sälja ut människor till lägsta pris.

– Liknelsen vid gamla tiders utauktionering av föräldralösa och hjon tycker jag är träffande, menar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Kollektivavtal eller slaveri

Davids krönika. På fackliga grundkurser är kursledarens första fråga så gott som alltid: – Vilken är lägstalönen i Sverige? Händerna som far upp i luften är många, liksom buden: Trettontusen, tjugosjutusen!

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Schysta villkor åt alla!

Ledare. Året är snart slut och mycket har handlat om kollektivavtalsförhandlingar. Nästan alla har fått nya avtal och med det löneökningar och andra ersättningar. I de allra flesta fall har förhandlingarna avlöpt utan större gupp.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.