”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Så säger Unionens andre vice ordförande, Martin Johansson som vill bemöta den kritik som riktas mot förbundet.

I en tidigare artikel i Transportarbetaren berättar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth att förbundet under en längre tid blivit kontaktat av kabinpersonal inom flyget. Flygvärdinnorna och flygvärdarna från klubbar vid tre olika flygbolag anser att de inte får tillräcklig hjälp och stöd från Unionen och vill därför byta fack till Transport.

Kritiken handlar, enligt Tommy Wreeth, bland annat om att medlemmarna har svårt att nå fram till Unionen, få hjälp att förhandla fram kollektivavtal och att Unionen förhandlar ” över huvudet på medlemmarna”.

Kärvt för flyget

Martin Johansson var tidigare ordförande för markpersonalen vid Arlanda, inom Unionen, förklarar han.

Martin Johansson, andre vice ordförande Unionen. Foto: Peter Jönsson
Martin Johansson, andre vice ordförande Unionen. Foto: Peter Jönsson

– Då hade vi väldigt goda relationer med Transport och jobbade väldigt hårt ihop, säger han.

Den bild som Transport målar upp stämmer inte alls med den bild som Unionen har när de pratar med sina medlemmar inom flyget, menar Martin Johansson. Han sticker inte under stol med att det funnits diskussionsfrågor och hänvisar till ett kärvt läge för flyget till följd av pandemin.

– Det har varit tufft för flygbolagen att komma tillbaka och vi har en del klubbar som har haft bekymmer, men de pratar vi med nu. Visst finns det saker vi kan förbättra, men det hade varit väldigt trevligt om Transport satt sig ner med oss och pratat igenom detta i stället. Det är vi beredda att göra, säger Johansson.

Gränsdragningstvisten mellan Unionen och Transport, som ledde till att Unionen från Transport tog över och nu organiserar Transports taxiväxeltelefonister i Stockholm och Göteborg, inträffade långt tillbaka i tiden, framhåller Martin Johansson.

– På 1990-talet. Sen dess har det skett en utveckling inom vårt förbund kring dessa frågor. Det har utmynnat i att LO och Unionen kommit överens om en gemensam syn på gränsdragning mellan arbetare och tjänstemän. Överenskommelsen undertecknades så sent som för ett halvår sen, säger Martin Johansson.

Hans inställning är att Transport nu agerar stick i stäv med överenskommelsen.

– Vi har en princip om att vi ska försöka ha ett förbund som organiserar en yrkesgrupp för att undvika splittring inom facket. Det är arbetsgivarnas våta dröm att ha flera fackförbund som skapar splittring. Vi blir starkare om vi hjälper varandra.

Kabinpersonalen har ju ändå hört av sig till Transport och sagt att de är missnöjda och vill byta fackförbund? Det var inte Transport som gick ut och aktivt började värva flygvärdinnor och flygvärdar.

– Vi har träffat de här medlemmarna, för en diskussion och ska träffa dem igen. Vi kommer inte att släppa våra medlemmar vind för våg. Vi vill hitta problemen och lösa dem, säger Martin Johansson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kung Vasa:
    3 mars, 2024

    Jag förstår inte varför kommunal ska organisera bussförare i linjetrafik, det finns ju inga kommunala bussbolag kvar längre ? Det fanns en tid då snart sagt varje kommun i Sverige hade ett eget bussbolag, men nu finns endast en handfull av dessa kvar, så varför i helvete.... Länsbolagen är för det mesta regionägda, men de har ju inga bussförare anställda....

  2. Inga:
    21 februari, 2024

    Otroligt att inte Unionen tagit till sig de flygandes missnöjdhet. Unionen har varit så fruktansvärt nonchalanta mot kabinpersonalen (undantag SAS som är Unionens skötebarn)och inte ställt upp och hjälpt till vid förhandlingar. Det är verkligen hög tid att byta fackförbund. Mycket sämre kan det ju knappast bli.

  3. 24/7:
    20 februari, 2024

    Om ni sluter ett centralt bransch-avtal med flygarbetsgivarna så fråntas strejkrätten lokalt på de olika flygbolagen. Alltså kommer flygbolaget strunta i att förhandla lokalt och bara följa det centrala avtalet.
    Eftersom flygbolagen är så olika så kommer "minsta möjliga" att gälla när det centrala avtalet sluts, och de olika flygbolagen kommer inte att få en chans att förbättra sina specifika villkor. Just saying...
    Så skippa det centrala branschavtalet med flygarbetsgivarna, och ni kommer att få varenda flygvärdinna i Sverige som medlem!

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.