”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Så säger Unionens andre vice ordförande, Martin Johansson som vill bemöta den kritik som riktas mot förbundet.

I en tidigare artikel i Transportarbetaren berättar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth att förbundet under en längre tid blivit kontaktat av kabinpersonal inom flyget. Flygvärdinnorna och flygvärdarna från klubbar vid tre olika flygbolag anser att de inte får tillräcklig hjälp och stöd från Unionen och vill därför byta fack till Transport.

Kritiken handlar, enligt Tommy Wreeth, bland annat om att medlemmarna har svårt att nå fram till Unionen, få hjälp att förhandla fram kollektivavtal och att Unionen förhandlar ” över huvudet på medlemmarna”.

Kärvt för flyget

Martin Johansson var tidigare ordförande för markpersonalen vid Arlanda, inom Unionen, förklarar han.

Martin Johansson, andre vice ordförande Unionen. Foto: Peter Jönsson
Martin Johansson, andre vice ordförande Unionen. Foto: Peter Jönsson

– Då hade vi väldigt goda relationer med Transport och jobbade väldigt hårt ihop, säger han.

Den bild som Transport målar upp stämmer inte alls med den bild som Unionen har när de pratar med sina medlemmar inom flyget, menar Martin Johansson. Han sticker inte under stol med att det funnits diskussionsfrågor och hänvisar till ett kärvt läge för flyget till följd av pandemin.

– Det har varit tufft för flygbolagen att komma tillbaka och vi har en del klubbar som har haft bekymmer, men de pratar vi med nu. Visst finns det saker vi kan förbättra, men det hade varit väldigt trevligt om Transport satt sig ner med oss och pratat igenom detta i stället. Det är vi beredda att göra, säger Johansson.

Gränsdragningstvisten mellan Unionen och Transport, som ledde till att Unionen från Transport tog över och nu organiserar Transports taxiväxeltelefonister i Stockholm och Göteborg, inträffade långt tillbaka i tiden, framhåller Martin Johansson.

– På 1990-talet. Sen dess har det skett en utveckling inom vårt förbund kring dessa frågor. Det har utmynnat i att LO och Unionen kommit överens om en gemensam syn på gränsdragning mellan arbetare och tjänstemän. Överenskommelsen undertecknades så sent som för ett halvår sen, säger Martin Johansson.

Hans inställning är att Transport nu agerar stick i stäv med överenskommelsen.

– Vi har en princip om att vi ska försöka ha ett förbund som organiserar en yrkesgrupp för att undvika splittring inom facket. Det är arbetsgivarnas våta dröm att ha flera fackförbund som skapar splittring. Vi blir starkare om vi hjälper varandra.

Kabinpersonalen har ju ändå hört av sig till Transport och sagt att de är missnöjda och vill byta fackförbund? Det var inte Transport som gick ut och aktivt började värva flygvärdinnor och flygvärdar.

– Vi har träffat de här medlemmarna, för en diskussion och ska träffa dem igen. Vi kommer inte att släppa våra medlemmar vind för våg. Vi vill hitta problemen och lösa dem, säger Martin Johansson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kung Vasa:
    3 mars, 2024

    Jag förstår inte varför kommunal ska organisera bussförare i linjetrafik, det finns ju inga kommunala bussbolag kvar längre ? Det fanns en tid då snart sagt varje kommun i Sverige hade ett eget bussbolag, men nu finns endast en handfull av dessa kvar, så varför i helvete.... Länsbolagen är för det mesta regionägda, men de har ju inga bussförare anställda....

  2. Inga:
    21 februari, 2024

    Otroligt att inte Unionen tagit till sig de flygandes missnöjdhet. Unionen har varit så fruktansvärt nonchalanta mot kabinpersonalen (undantag SAS som är Unionens skötebarn)och inte ställt upp och hjälpt till vid förhandlingar. Det är verkligen hög tid att byta fackförbund. Mycket sämre kan det ju knappast bli.

  3. 24/7:
    20 februari, 2024

    Om ni sluter ett centralt bransch-avtal med flygarbetsgivarna så fråntas strejkrätten lokalt på de olika flygbolagen. Alltså kommer flygbolaget strunta i att förhandla lokalt och bara följa det centrala avtalet.
    Eftersom flygbolagen är så olika så kommer "minsta möjliga" att gälla när det centrala avtalet sluts, och de olika flygbolagen kommer inte att få en chans att förbättra sina specifika villkor. Just saying...
    Så skippa det centrala branschavtalet med flygarbetsgivarna, och ni kommer att få varenda flygvärdinna i Sverige som medlem!

Lästips:

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Transports första förhandling om kabinavtal i gång

Kabinavtalet. Tisdagen den 15 april 2025 drog förhandlingarna om ett nytt centralt kabinavtal i gång. Utmaningen: Att jämka viljorna från ett tiotal företagsavtal.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.