”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Så säger Unionens andre vice ordförande, Martin Johansson som vill bemöta den kritik som riktas mot förbundet.

I en tidigare artikel i Transportarbetaren berättar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth att förbundet under en längre tid blivit kontaktat av kabinpersonal inom flyget. Flygvärdinnorna och flygvärdarna från klubbar vid tre olika flygbolag anser att de inte får tillräcklig hjälp och stöd från Unionen och vill därför byta fack till Transport.

Kritiken handlar, enligt Tommy Wreeth, bland annat om att medlemmarna har svårt att nå fram till Unionen, få hjälp att förhandla fram kollektivavtal och att Unionen förhandlar ” över huvudet på medlemmarna”.

Kärvt för flyget

Martin Johansson var tidigare ordförande för markpersonalen vid Arlanda, inom Unionen, förklarar han.

Martin Johansson, andre vice ordförande Unionen. Foto: Peter Jönsson
Martin Johansson, andre vice ordförande Unionen. Foto: Peter Jönsson

– Då hade vi väldigt goda relationer med Transport och jobbade väldigt hårt ihop, säger han.

Den bild som Transport målar upp stämmer inte alls med den bild som Unionen har när de pratar med sina medlemmar inom flyget, menar Martin Johansson. Han sticker inte under stol med att det funnits diskussionsfrågor och hänvisar till ett kärvt läge för flyget till följd av pandemin.

– Det har varit tufft för flygbolagen att komma tillbaka och vi har en del klubbar som har haft bekymmer, men de pratar vi med nu. Visst finns det saker vi kan förbättra, men det hade varit väldigt trevligt om Transport satt sig ner med oss och pratat igenom detta i stället. Det är vi beredda att göra, säger Johansson.

Gränsdragningstvisten mellan Unionen och Transport, som ledde till att Unionen från Transport tog över och nu organiserar Transports taxiväxeltelefonister i Stockholm och Göteborg, inträffade långt tillbaka i tiden, framhåller Martin Johansson.

– På 1990-talet. Sen dess har det skett en utveckling inom vårt förbund kring dessa frågor. Det har utmynnat i att LO och Unionen kommit överens om en gemensam syn på gränsdragning mellan arbetare och tjänstemän. Överenskommelsen undertecknades så sent som för ett halvår sen, säger Martin Johansson.

Hans inställning är att Transport nu agerar stick i stäv med överenskommelsen.

– Vi har en princip om att vi ska försöka ha ett förbund som organiserar en yrkesgrupp för att undvika splittring inom facket. Det är arbetsgivarnas våta dröm att ha flera fackförbund som skapar splittring. Vi blir starkare om vi hjälper varandra.

Kabinpersonalen har ju ändå hört av sig till Transport och sagt att de är missnöjda och vill byta fackförbund? Det var inte Transport som gick ut och aktivt började värva flygvärdinnor och flygvärdar.

– Vi har träffat de här medlemmarna, för en diskussion och ska träffa dem igen. Vi kommer inte att släppa våra medlemmar vind för våg. Vi vill hitta problemen och lösa dem, säger Martin Johansson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kung Vasa:
    3 mars, 2024

    Jag förstår inte varför kommunal ska organisera bussförare i linjetrafik, det finns ju inga kommunala bussbolag kvar längre ? Det fanns en tid då snart sagt varje kommun i Sverige hade ett eget bussbolag, men nu finns endast en handfull av dessa kvar, så varför i helvete.... Länsbolagen är för det mesta regionägda, men de har ju inga bussförare anställda....

  2. Inga:
    21 februari, 2024

    Otroligt att inte Unionen tagit till sig de flygandes missnöjdhet. Unionen har varit så fruktansvärt nonchalanta mot kabinpersonalen (undantag SAS som är Unionens skötebarn)och inte ställt upp och hjälpt till vid förhandlingar. Det är verkligen hög tid att byta fackförbund. Mycket sämre kan det ju knappast bli.

  3. 24/7:
    20 februari, 2024

    Om ni sluter ett centralt bransch-avtal med flygarbetsgivarna så fråntas strejkrätten lokalt på de olika flygbolagen. Alltså kommer flygbolaget strunta i att förhandla lokalt och bara följa det centrala avtalet.
    Eftersom flygbolagen är så olika så kommer "minsta möjliga" att gälla när det centrala avtalet sluts, och de olika flygbolagen kommer inte att få en chans att förbättra sina specifika villkor. Just saying...
    Så skippa det centrala branschavtalet med flygarbetsgivarna, och ni kommer att få varenda flygvärdinna i Sverige som medlem!

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.